H Larian Studios, γνωστή από την κλασική σειρά RPG με τίτλο Divine Divinity, έχοντας εξασφαλίσει ένα εκατομμύριο δολάρια «bonus» μέσω ενός άκρως επιτυχημένου Kickstarter campaign, παρουσιάζει το Divinity Original Sin, ένα turn-based RPG που κερδίζει επάξια την θέση του στο Hall of Fame της κατηγορίας.
Ο κόσμος του Divinity Original Sin είναι ένας αρκετά generic fantasy κόσμος, με τα ξωτικά και τους μάγους του, τους νάνους και τους βασιλιάδες τους, τους θεούς του, τα πολεμοχαρή ορκ, τα στοιχειωμένα δάση και τις κρύπτες του. Το ιδιαίτερο στοιχείο είναι το «Source», ένα είδος μαγικής ενέργειας που θεωρείται κακόβουλο, σε σημείο που υπάρχουν ειδικοί τυχοδιώκτες, οι Sourcehunters, οι οποίοι ψάχνουν, κυνηγούν και εξοντώνουν οποιαδήποτε έκφανση του Source. Δύο τέτοιοι Sourcehunters είναι οι δύο βασικοί χαρακτήρες που φτιάχνουμε στην αρχή. Οι ήρωές μας στέλνονται να ερευνήσουν την δολοφονία ενός αξιωματούχου στην πόλη της Cylean, αλλά σύντομα θα βρεθούν μπλεγμένοι σε ένα κοσμικό σενάριο προφητειών που πραγματικά… απογειώνεται.
Αρχικά επιλέγουμε ανάμεσα στις 11 κλάσεις (ουσιαστικά είναι προτάσεις από «έτοιμους» συνδυασμούς Skills, Stats, Perks), αλλά αυτό δεν μας περιορίζει, καθώς στη συνέχεια θα μπορούμε σε κάθε level-up να απλωθούμε και σε skills άλλων κατηγοριών. Τα άλλα δύο slots μελών μπορούν να γεμίσουν με Companions/Henchmen που βρίσκουμε στην πρώτη κιόλας πόλη. Σημειώστε ότι ανά πάσα στιγμή το παιχνίδι μπορεί να γίνει co-op, όπου τον δεύτερο ήρωα τον αναλαμβάνει ένας δεύτερος παίκτης, ενώ ήδη κυκλοφορούν mods για τετραπλό multiplayer.
Μάχη και elements
Αν έχετε παίξει ένα Baldur’s Gate, τότε ξέρετε τι σας περιμένει σε αυτό το κλασικό RPG: εξερεύνηση και αποστολές, διάλογοι και ιστορία, εξερεύνηση και μάχες, υπό το περίβλημα των αθάνατων μηχανισμών ενός role-playing game με Stats, Skills, αντικείμενα και level-ups. Η μάχη είναι ένα από τα δυνατά σημεία του Divinity Original Sin, αφού θυμίζει περισσότερο Temple of Elemental Evil, παρά Baldur’s Gate. Είναι tactical και καθαρά turn-based, με ένα σύστημα Action Points (και λίγο Fallout), χωρίς όμως να φαίνεται στο έδαφος το… εξάγωνο. Αν κάποιο δυνατό ability κοστίζει πολλά Action Points, μπορείτε να περάσετε τον γύρο, να φυλάξετε τα ήδη υπάρχοντα Action Points και να μαζέψετε περισσότερα, ώστε τον επόμενο γύρο να μπορείτε να ξαμολήσετε το ακριβό (άρα και ισχυρό) ξόρκι.
Το χαρακτηριστικό του Divinity Original Sin είναι τα στοιχεία της φύσης και των spells και ο τρόπος αλληλεπίδρασης μεταξύ τους. Στο πεδίο της μάχης μπορεί να υπάρχουν επιφάνειες στο έδαφος (μια λίμνη με νερό, λάδι, πάγος, οξύ, κτλ) που επιδρούν διαφορετικά, ανάλογα με το πέφτει επάνω τους. Ρίξτε ηλεκτρισμό σε νερό και θα χτυπήσει οποιονδήποτε στέκεται μέσα του, χτυπήστε με φωτιά ένα σύννεφο από δηλητήριο και θα εκραγεί, ρίξτε λάδι σε φωτιά και θα απλωθεί, παγώστε μια λίμνη και θα γλιστρούν όλοι πάνω της. Υπάρχουν και αρκετά βαρέλια στον χώρο (με νερό, δηλητήριο, εκρηκτικά) που, αν τα συνυπολογίσετε στην εξίσωση της μάχης, η φόρμουλα αποκτά ακόμα μεγαλύτερο βάθος. Το spell-αποκάλυψη είναι το Teleportation, καθώς ανοίγει φοβερά μονοπάτια και φρέσκες προσεγγίσεις στην μάχη. Μπορείς να τηλεμεταφέρεις έναν ενοχλητικό εχθρό μέσα σε φωτιές, έναν ταμπουρωμένο τοξότη σε ακάλυπτη περιοχή ή (η αγαπημένη μου τακτική), να τηλεμεταφέρεις τον fully-buffed «μπροστάρη» σου, ακριβώς στο κέντρο της μάχης, ανάμεσα σε αδύναμους spellcasters και ακροβολιστές. Το Teleportation χρησιμοποιείται και στην εξερεύνηση, σε γρίφους, σε δυσπρόσιτα σημεία: τα μάτια σας ανοικτά! Σημειώστε ότι όλα αυτά μπορούν να τα αξιοποιήσουν και οι εχθροί: ακόμα και στο easy επίπεδο δυσκολίας, οι αντίπαλοι κινούνται ύπουλα, δεν «ψαρώνουν» σε παγίδες, αξιοποιούν το περιβάλλον γύρω τους, πίνουν potions, μαζεύουν αντικείμενα από το έδαφος, καλύπτονται, κτλ.
Από ένα σημείο και μετά λοιπόν, μια μάχη αποκτά εξαιρετικό βάθος: έχεις τις επιφάνειες, τα στοιχεία, τις αντιστάσεις των εχθρών, τα διάφορα perks, τα Action Points, τα βαρέλια, τα physics. Όλα αυτά συνθέτουν ένα πανέμορφο ψηφιδωτό tactical μάχης που πολύ δύσκολα βρίσκεις σε RPG, όχι μόνο στις ημέρες μας, αλλά γενικά στην ιστορία του είδους.
Ψάξε-ψάξε, δεν θα το βρεις!
Το Divinity Original Sin ενθαρρύνει την εξερεύνηση, αφού παντού βρίσκεις νέα quests, νέους χαρακτήρες, θησαυρούς και συνταγές για το crafting system. Είναι πάρα πολύ εύκολο να ξεστρατίσεις από την αποστολή σου γιατί κάτι βρήκες στον δρόμο που σου κίνησε το ενδιαφέρον. Αποφασίζεις να αναλάβεις μια ακόμα δευτερεύουσα αποστολή και όπως ψάχνεις τη λύση, βρίσκεις ένα τρίτο πράγμα να κάνεις, ένα τέταρτο, ένα πέμπτο. Αυτός ο ιστός επεκτείνεται σε πολλά επίπεδα στον χωροχρόνο: ένα βιβλίο που αγοράζεις στην πρώτη ζώνη, θα σε βοηθήσει να διαβάσεις μια επιγραφή σε ένα μυστικό δωμάτιο, μετά από 50 ώρες παιχνιδιού. Αν έχεις πάρει ένα κομμάτι τυρί στο χωριό, μπορείς να το δώσεις σε έναν ποντικό για να σε βοηθήσει αργότερα. Το Divinity είναι γεμάτο από τέτοιες κρυφές πινελιές, φέρνοντας στο μυαλό μας ένα ακόμα κλασικό RPG, το Ultima. Είναι ώρες που πραγματικά «χάνεσαι» με τον πλούτο και την ποικιλομορφία του περιεχομένου.
Θα πρέπει επίσης να είστε έτοιμοι για γρίφους: υπάρχουν αρκετά σημεία όπου πρέπει να ψάξετε, να διαβάσετε στοιχεία και να σκεφτείτε αληθινά για το πώς θα περάσετε ένα εμπόδιο. Δεν ντρέπομαι να ομολογήσω ότι σε ορισμένους γρίφους, επειδή ήμουν τόσο ανυπόμονος για να προχωρήσω και δεν ήθελα να ξοδέψω παραπάνω από 10 λεπτά στο ψάξιμο, έψαχνα online για τη λύση… Δεν υπάρχουν παράλογοι γρίφοι, απλά χρειάζεται παρατηρητικότητα, υπομονή και κοινή λογική. Σημειώστε επίσης ότι είναι σχεδόν σίγουρο πως κάποια quests θα τα χάσετε, κάποια μυστικά θα σας ξεφύγουν, κάποιοι διάλογοι θα σας βάλουν να επιλέξετε κάτι… για να χάσετε κάτι άλλο. Οι διάλογοι μάλιστα πολλές φορές εμπεριέχουν κι ένα mini-game αν θέλετε να πείσετε τον συνομιλητή σας: ακόμα και αν έχετε υψηλό Charisma, είναι πιθανό να χάσετε το «πέτρα-ψαλίδι-χαρτί» και να κλειδώσει για πάντα η συνέχεια. Υπολογίστε ότι σε ορισμένους διαλόγους, οι δύο πρωταγωνιστές μας τρώγονται μεταξύ τους- κάτι που ορισμένες φορές μπορεί να αποκλείσει κάποια πιθανή έκβαση σε μια αποστολή, αλλά βοηθάει πάρα πολύ στο role-playing και στην ατμόσφαιρα.
Ο οπτικοακουστικός τομέας είναι εξαιρετικός. Οι περιοχές, αν και τεράστιες, είναι πανέμορφες, γεμάτες ζωή, λεπτομέρειες και μικρά μυστικά. Το μεράκι και η αγάπη των developers είναι εμφανή παντού, καθώς δεν έχουν αφήσει τίποτα στην τύχη. Η μουσική είναι κι αυτή θεσπέσια, αν και υπάρχουν ένα ή δύο μουσικά κομμάτια «μοντέρνας» χροιάς που ηχούν λίγο παράταιρα, σαν να μην έχουν θέση στο fantasy setting. Υπάρχουν κι άλλα όμορφα πράγματα: έχετε μια βάση που αναβαθμίζεται όσο βρίσκετε τα πολύτιμα Blood Stones, υπάρχει ένας εκπληκτικός editor που θα δώσει στο community τα εργαλεία να φτιάξουν περιπέτειες και mods, ενώ η ίδια η Larian ξεφουρνίζει το ένα content patch μετά το άλλο. To DLC Source Hunter, ξεχάστε το: ουσιαστικά είναι μερικά εξτρά πραγματάκια και art books που υπάρχουν στην Collector’s Edition. Είναι μια εξτρά ευκαιρία για τους πιο καμένους να «αναβαθμίσουν» το περιεχόμενο σε Collector’s status.
Γκρίνιες τελειομανή
Το Divinity Original Sin αγγίζει την τελειότητα, αλλά αυτό δεν θα πει ότι είναι άψογο. Υπάρχουν κάποιες μικρές ελλείψεις και είναι κρίμα, γιατί είναι λεπτομέρειες, πράγματα που εύκολα θα μπορούσαν να είχαν διορθωθεί.
Για παράδειγμα, το Inventory είναι αρκετά μπελαλίδικο, όπως είναι και οι ενέργειες που κάνετε μέσω αυτού, αφού υπάρχει αρκετό «πάρε-δώσε» αντικείμενων μεταξύ χαρακτήρων, ανάλογα με τους ρόλους τους. Αναγκαστικά, ένας χαρακτήρας με υψηλό Loremaster θα κάνει Identify τα νέα αντικείμενα, ένας με καλό Blacksmithing θα κάνει Repairs, ένας θα κάνει Crafting, αυτός που πουλάει θα έχει το Barter και όποιος μιλάει με NPCs θα πρέπει να έχει τα quest items. Είναι λοιπόν μπελάς αυτό το πηγαινέλα των αντικειμένων στα μεμονωμένα Inventories, μετά από κάποιες ώρες. Γιατί όχι μια ενοποιημένη εντολή που θα θεωρεί, για παράδειγμα, ότι το Identify θα το κάνει αυτόματα όποιος έχει το υψηλότερο Loremaster; Ειδικά όταν μαζευτούν δεκάδες, εκατοντάδες αντικείμενα, παραγίνεται το κακό. Εξίσου πιο εργονομικό και πρακτικό θα μπορούσε να είναι και το σύστημα με τα components του crafting system. Υπάρχουν δεκάδες συστατικά και το inventory γίνεται χαοτικό. To Crafting συγκεκριμένα, εκτός από πιο εργονομικό, θα μπορούσε να είναι και πιο αποτελεσματικό αφού, πέρα από βέλη και potions, δεν είναι ιδιαίτερα χρήσιμο στα υψηλότερα Tiers.
Μεγαλύτερο παράπονο έχω από τους Companions. Υπάρχουν μόνο δύο! Αργότερα ξεκλειδώνετε την επιλογή να προσλάβετε Henchmen, όπου υπάρχει μια περισσότερη ποικιλία (αν και κάποιοι έχουν πολύ λανθασμένα Skills), αλλά αυτοί οι Henchmen είναι «ξεροί», χωρίς τα dialogue trees και quests που έχουν οι δύο καλοσχεδιασμένοι Madora και Jahan. Θα θέλαμε πολύ περισσότερους Companions ή έστω καλύτερο customization control στους έτοιμους Henchmen. Θα θέλαμε κι ένα καλύτερο balancing στα αντικείμενα (υπάρχουν άπειρες ρόμπες με Strength και βαριές πανοπλίες με Intelligence, αλλά και πολλά αδύναμα πορτοκαλί, Legendary items). Κλείνοντας με τις μικρές μίζερες γκρίνιες μου, θα προτιμούσα ένα πιο σοβαρό, σκοτεινό ύφος και λιγότερο χιούμορ, αλλά αυτό είναι καθαρά θέμα προσωπικού γούστου και δεν θα μπορούσα να τα συνυπολογίσω στα «Μειονεκτήματα» του Divinity (απλά γκρινιάζω).
Ελευθερία και Επιλογή
Το Divinity Original Sin δεν θα σας κρατήσει το χεράκι, ούτε θα σας πει τι να κάνετε: θέλετε να κλέψετε τους πάντες γύρω σας, να σκοτώσετε NPC, να αγνοήσετε μάχες; Κάν’τε το. Θέλετε να φτιάξετε μια ομάδα μόνο με μάγους, να ολοκληρώσετε αποστολές με διαλόγους και διπλωματία, να μην ασχοληθείτε καθόλου με το Crafting; Κανένα πρόβλημα. Θες να βάλεις έναν χαρακτήρα να μιλήσει με τον NPC, ενώ ο άλλος του κάνει Pickpocket από πίσω; Καλή ιδέα, κάν’το! Προτιμάς μια ομάδα με δύο μέλη και όχι τέσσερα; Υπάρχει ειδικό Perk για αυτό. Εξερευνήστε, σκάψτε, πειραματιστείτε ελεύθερα, κάντε ό,τι θέλετε…αλλά πατήστε το F5 του Quick Save πρώτα!
[box_help]
TIPS:
>Μην φτιάξετε υβρίδια, προτιμήστε specialization σε κάθε χαρακτήρα.
>Στα stats, επενδύστε μόνο στο βασικό της κλάσης (Dex, Int, Str) και στο Con.
>Ένας χαρακτήρας να έχει υψηλό Perception για μυστικά και παγίδες.
>Αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε τους 2 companions (melee με 2-handed και air/water caster), τότε οι δύο σας βασικοί ήρωες καλό θα ήταν να είναι ένας fire/earth caster κι ένας ranged.
>Αν κολλήσετε κάπου, μιλήστε στα ζώα της περιοχής, έχουν πάντα κάποιο tip…
>Μην ξοδεύετε όλους τους πόντους σε κάθε level up, κρατήστε μερικούς για μετά.
>Μην βγείτε από την πρώτη πόλη πριν από το 3ο level.
>Με τα πλήκτρα R και F αλλάζετε hotbars!
>Πάντα να ελέγχετε (Ctrl+Hover) τις αδυναμίες κάθε αντιπάλου (χρειάζεται Loremaster).
>Με το πλήκτρο ~, μπορείτε να φωτίζετε τα color-coded περιγράμματα όλων των πλασμάτων.
>Χρησιμότερα perks: πρώτα για όλους το All Skilled Up, μετά Glass Cannon (μάγος), Leech (tank).
>Αν δεν ξέρετε πού να πάτε, απλά ακολουθήστε τα levels των αντιπάλων…
[/box_help]