Τέσσερις ανώνυμοι φυλακισμένοι ταξιδεύουν σε ένα σιδερένιο κλουβί, μέσα στο αμπάρι ενός καραβιού. Το καράβι βυθίζεται και οι ναυαγοί βρίσκονται σε ένα μυστήριο νησί. Δεν είναι όμως μόνοι: αλλόκοτα τέρατα, μυστήρια ερείπια και δεκάδες γρίφοι και προβλήματα, βρίσκονται συνέχεια γύρω τους, ενορχηστρωμένα από τον αινιγματικό ιδιοκτήτη του νησιού που χαιρέκακα εμπαίζει τους τέσσερις ήρωες.
Το σενάριο του Legend of Grimrock 2, μετά από δέκα δευτερόλεπτα, έχει πάει περίπατο, καθώς είναι μια απλή πρόφαση για να δημιουργηθεί μια τεράστια αρένα μάχης (σωματικής αλλά και εγκεφαλικής), στην οποία θα περιπλανηθούμε για τις επόμενες 40 περίπου ώρες. Υπάρχει μια αρκετά open-world τεχνική στο παιχνίδι, που σας επιτρέπει να εξερευνήσετε πολλούς διαφορετικούς χάρτες του νησιού, από δάση, παραλίες και νεκροταφεία, μέχρι βάλτους και πεδιάδες. Οι εξωτερικές περιοχές φυσικά έχουν τα δικά τους μπουντρούμια, σπήλαια, ορυχεία, κατακόμβες και υπονόμους: αν και υπάρχουν τα εξωτερικά τοπία για να σπάει η μονοτονία, το Grimrock παραμένει dungeon crawler, με άπειρα μίλια σκοτεινών περασμάτων. Οι τέσσερις ήρωες, που μπορεί να είναι διαφορετικών φυλών (human, minotaur, lizardman, insectoid, ratling) και κλάσεων (barbarian, fighter, rogue, wizard, battlemage, alchemist, knight αλλά και… farmer!), θα τα βάλουν με εκατοντάδες τέρατα, σκελετούς, γλίτσες, μούμιες, mimics, γίγαντες, άρπυιες και υπερμεγέθη ζώα. Και φυσικά θα καταπιαστούν με πολλούς, πολλούς γρίφους: μπροστά σας θα βρεθούν puzzles με pressure plates, με κρυφά κουμπιά, με teleporters, με πυρσούς, διακόπτες και κλειδιά που μπορούν να απαιτούν από εσάς συντονισμό, μαθηματικά, κοινή λογική, παρατηρητικότητα, φαντασία και διορατικότητα. Αν σας αρέσουν οι γρίφοι, θα χορτάσετε: υπάρχει ένας σε κάθε στροφή. Το καλό με το non-linear μονοπάτι είναι ότι αν κάπου τα βρεις σκούρα, μπορείς άνετα να ασχοληθείς με κάποιο άλλο χάρτη του παιχνιδιού και να επιστρέψεις αργότερα όπου, με καθαρό μυαλό, θα δοκιμάσεις κάτι άλλο που θα λειτουργήσει ή θα παρατηρήσεις ένα κρυφό μονοπάτι.
Το Legend of Grimrock 2, όπως και ο προκάτοχός του, ανήκει σε μια ιδιαίτερη συνομοταξία RPG, καθώς δίνει πολύ μεγάλη έμφαση στα puzzles. Σε αντίθεση με τους πνευματικούς προγόνους (Bard’s Tale, Eye of the Beholder, κ.λπ.), δεν έχουμε μερικούς σκόρπιους γρίφους, απλά και μόνο για να σπάει η μονοτονία των μαχών. Εδώ η αναλογία είναι σαφώς υπέρ των γρίφων, σε σημείο μάλιστα που θα μπορούσαμε να τολμήσουμε ίσως μια «βάπτιση» νέας κατηγορίας, των puzzle RPG. Δεν θα ήταν υπερβολικό να προσδώσουμε αναλογίες «Γρίφοι 50%, Εξερεύνηση 25% και Μάχες 25%» στο gameplay του Grimrock 2. Μάτια και αυτιά πρέπει να είναι διαρκώς ανοικτά και να προχωράτε πολύ αργά, όπως εξερευνάτε τις νέες περιοχές: παντού υπάρχουν μυστικοί διακόπτες, κρυφά κουμπάκια και καμουφλαρισμένοι γρίφοι. Ένα φως που μοιάζει παράταιρο σίγουρα κρύβει κάτι, ένα «κλικ» που ακούστηκε κάπου, είναι ένδειξη ότι «κάτι» υπάρχει στην περιοχή. Αν δεν συμπαθείτε τους γρίφους σε ένα παιχνίδι και δεν θέλετε να στύβετε το μυαλό σας για τη λύση, τότε στην καλύτερη περίπτωση θα χάσετε μεγάλο κομμάτι της μαγείας του LoG 2, ενώ στην χειρότερη θα βαρεθείτε ή θα εκνευριστείτε. Το ίδιο ισχύει, φυσικά, αν σκοπεύετε να παίξετε το παιχνίδι με ένα walkthrough στο χέρι. Προσωπικά, επειδή έπαιξα με τη δημοσιογραφική κόπια του παιχνιδιού, μέρες πριν κυκλοφορήσει το LoG 2, δεν είχα καν την δυνατότητα να ψάξω στο ίντερνετ για λύσεις και βοηθήματα, γιατί πολύ απλά δεν υπήρχαν. Ταξίδεψα δεκαετίες πίσω, τότε που δεν είχες εναλλακτική όταν κολλούσες σε έναν γρίφο. Απλά μάτωνες και τον έλυνες, αλλά μετά ένιωθες ο εξυπνότερος άνθρωπος στον πλανήτη. Δεν ήταν λίγες οι φορές που αναφώνησα μόνος, άγρια χαράματα σε ένα σκοτεινό διαμέρισμα, ότι πρέπει αντικειμενικά να είμαι ο καλύτερος gamer στον κόσμο… μέχρι να κολλήσω πάλι στον επόμενο γρίφο. Παρόλα αυτά, τα περισσότερα μυστικά κομμάτια του παιχνιδιού είναι προαιρετικά: είναι πιθανό να τερματίσεις το LoG 2 και να έχεις αφήσει έξω ένα τεράστιο ποσοστό του περιεχομένου.
Το respawn εχθρών είναι αρκετά αραιό (κυρίως γίνεται μετά από κάποια συγκεκριμένα events) και μάλλον υπάρχει για να σας κρατάει τροφοδοτημένους με τροφή. Όπως τότε που τρώγαμε ροζ σκουλίκια στο Dungeon Master, έτσι κι εδώ υπάρχει ένα food mechanism σύμφωνα με το οποίο, οι μαχητές μας αποδίδουν καλύτερα όταν είναι χορτάτοι. Η μάχη πάντως δεν είναι πολύπλοκη: οι επιθέσεις γίνονται με απλό δεξί κλικ, το Rune Spell system είναι απλό και λειτουργικό, ενώ η κίνηση γίνεται real-time σε προκαθορισμένα τετράγωνα στο περιβάλλον. Αυτό δεν θα πει όμως ότι το Legend of Grimrock 2 είναι εύκολο παιχνίδι: μην κάνετε το λάθος να επιλέξετε το Hard επίπεδο δυσκολίας, θα ματώσετε. Σημειώστε ότι υπάρχουν και επιλογές για old-school λειτουργίες, όπως η απενεργοποίηση του automap. Πρέπει να αναφέρουμε και τον τεχνικό τομέα του Legend of Grimrock 2, πολύ απλά επειδή δεν περιμένεις από μια indie παραγωγή, ενός παιχνιδιού που φλερτάρει με το old-school, να έχει τόσο όμορφα γραφικά. Τα textures, οι φωτισμοί, το animation των εχθρών, είναι αριστουργηματικά. Το ΑΙ των εχθρών είναι εμφανώς βελτιωμένο σε σχέση με τον προκάτοχο. Στο Legend of Grimrock μπορούσες πολύ εύκολα να κοροϊδέψεις έναν αντίπαλο με επιθέσεις και πλάγια βήματα ώστε να μην σε πετυχαίνει ποτέ. Στο sequel, οι εχθροί δεν την πατάνε έτσι εύκολα, ενώ έχουν «έτοιμες» επιθέσεις που ενεργοποιούνται την στιγμή ακριβώς που βρίσκεστε μπροστά τους. Δεν είναι ότι πλέον είναι 100% αλάνθαστοι, αλλά σίγουρα το exploit δεν μπορεί να εφαρμοστεί στους πιο ζόρικους εχθρούς. Κλείνοντας, να αναφέρουμε ότι υπάρχει κι ένας Dungeon Editor μέσα στο παιχνίδι, οπότε σύντομα θα έχουμε και αρκετό user content για να παίξουμε.
Το μόνο παράπονο που έχω από το παιχνίδι είναι ότι θα ήθελα λίγο παραπάνω customization στις ικανότητες των χαρακτήρων: κάθε φορά που κάνει το level-up ο εκάστοτε ήρωας, παίρνετε ένα skill point, το οποίο θα πρέπει να επενδύσετε στα 16 διαθέσιμα skills. Σε ορισμένα από αυτά υπάρχει ένα threshold που αν το περάσετε, ξεκλειδώνεται κι ένα Perk: για παράδειγμα το Dodge στα 3/5 μειώνει κατά 10% τα cooldowns, το Fire Skill στα 5/5 σας δίνει αντοχή σε Fire Spells, κ.λπ. Πέρα όμως από το skill point κι αυτά τα ελάχιστα perks, δεν υπάρχει άλλος τρόπος να βελτιωθούν οι χαρακτήρες, ενώ με τα 12-14 συνολικά skill points που θα πάρετε, δεν μπορείτε να αναπτυχθείτε και πολύ. Θα ήθελα επίσης και περισσότερα spells, ίσως λίγη ποικιλία παραπάνω (ο μάγος μου έκανε σχεδόν στο 90% του παιχνιδιού το ίδιο επιθετικό ξόρκι και τίποτα άλλο). Αυτές οι τελικές παρατηρήσεις δεν μπορούν με τίποτα να αμαυρώσουν ένα εξαιρετικό RPG που αποδεικνύει ότι ένα old-school παιχνίδι μπορεί να είναι πανέμορφο, πανέξυπνο και εγκεφαλικά ερεθιστικό.
Οι παλιές καραβάνες των RPG να σπεύσουν αμέσως! Αν σας άρεσε το πρώτο Grimrock, το sequel θα σας ξετρελάνει. Μόνη δικαιολογία για να μείνετε μακριά από αυτό το διαμάντι, είναι αν είστε hack & slash τύπος και δεν έχετε υπομονή για γρίφους.