Ανήκετε κι εσείς στα 2 δισεκατομμύρια ατόμων που «κατέβασαν» το Angry Birds; Μήπως στο κινητό ή το τάμπλετ σας έχετε το Temple Run, όπως και άλλο 1 δισεκατομμύριο άτομα; Είστε ένα από τα 93 εκατομμύρια άτομα που παίζουν Candy Crush 1 δισεκατομμύριο φορές την ημέρα; Προφανώς οι αριθμοί δεν παίζουν, και μας δείχνουν ότι τα παιχνίδια στα κινητά ήρθαν για να μείνουν, αλλά και για να καθιερωθούν στην καθημερινότητά μας. Κι αυτό όχι μόνο επειδή μας προσφέρουν στιγμές χαλάρωσης και διασκέδασης, αλλά επειδή έχουν δημιουργήσει μια καινούρια βιομηχανία και μάλιστα επικερδέστατη. Τα κέρδη από τα παιχνίδια για κινητά για το 2015 αναμένεται να ξεπεράσουν τα 30 δισεκατομμύρια δολάρια, ένα πραγματικά αξιοσημείωτο ποσό, αν αναλογιστεί κανείς ότι τα κέρδη για το σύνολο της βιομηχανίας των ηλεκτρονικών παιχνιδιών αναμένονται γύρω στα 92 δισεκατομμύρια δολάρια. Τι είναι αυτό όμως που κάνει ένα mobile game επιτυχημένο; Ποια είναι τα βασικά συστατικά που πρέπει να έχει ένα παιχνίδι για κινητά για να κινήσει και να κρατήσει το ενδιαφέρον μας;
Η εμπειρία που προσφέρει!
Στα αγγλικά λέγεται «gameplay». Στα ελληνικά θα μπορούσαμε να πούμε «πόσο εθιστικό είναι». Ένα παιχνίδι πρέπει να προσφέρει μια ευχάριστη εμπειρία στον χρήστη από την αρχή ως το τέλος. Θα πρέπει να κάνει τον χρήστη να θέλει να παίξει κι άλλο. Πάρτε για παράδειγμα το Candy Crush που προαναφέραμε. Προσφέρει στον χρήστη διαφορετικά στάδια, διαφορετικές προκλήσεις και βαθμό δυσκολίας καθώς προχωρά, ώστε να κρατά το ενδιαφέρον. Παράλληλα, για να μην δυσκολεύει τον χρήστη σε σημείο που να θέλει απλά να τα παρατήσει, διατηρεί το ίδιο σκεπτικό σε όλα τα στάδια, εμπλουτίζοντάς το με κάποια καινούρια στοιχεία που ιντριγκάρουν τον παίκτη. Είναι εύκολο, χωρίς να είναι πολύ εύκολο, και ταυτόχρονα δύσκολο χωρίς να είναι πολύ δύσκολο, γι’ αυτό ακριβώς είναι και εθιστικό. Φαίνεται ότι πολλά παιχνίδια εφαρμόζουν τον διαχρονικό νόμο του Bushnell: «εύκολο να το μάθεις, δύσκολο να το τελειοποιήσεις» (easy to learn, difficult to master). Παιχνίδια όπως το Flappy Bird και το Draw Something δείχνουν ακριβώς αυτή την θεωρία στην πράξη.
Η πλοκή και οι χαρακτήρες!
Μπορεί πράγματι ο περισσότερος κόσμος να προτιμά εύκολα παιχνίδια που δεν τελειώνουν γρήγορα, αλλά μια ενδιαφέρουσα ιστορία συνδυασμένη με ένα διασκεδαστικό παιχνίδι που κάνει τους παίκτες να συνδέονται περισσότερο με αυτό, και φυσικά μπορεί να κάνει μια εφαρμογή να ξεχωρίσει ανάμεσα σε εκατοντάδες παρόμοιες που κυκλοφορούν. Εξαιρετικό παράδειγμα είναι το «Zombies, Run!», που απευθύνεται σε δρομείς. Κατάφερε να ξεχωρίσει με την ενδιαφέρουσα πλοκή του (που ουσιαστικά μετατρέπει το τρέξιμο σε ένα αγώνα επιβίωσης από τα zombies) ενώ προσφέρει στους χρήστες του πολύ περισσότερα από ένα απλό παιχνίδι. Άλλωστε, αυτός είναι και ο λόγος που έγινε η νούμερο 1 επικερδέστερη εφαρμογή στην κατηγορία της στο AppStore, τον μήνα που κυκλοφόρησε. Ακόμη όμως και αν μια εφαρμογή δεν διαθέτει συναρπαστική πλοκή, μπορεί να διαθέτει χαρακτήρες που κάνουν τους παίκτες να συνδέονται μαζί τους. Σε αυτό βασίζεται η τεράστια επιτυχία του παιχνιδιού της Kim Kardashian. Η Glu Mobile, η εταιρεία που έφτιαξε το παιχνίδι Kim Kardashian: Hollywood, ανακοίνωσε κέρδη που ξεπερνούν τα 200 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Bloomberg. Η μεγάλη αυτή επιτυχία της εταιρείας βασίζεται στην επιλογή της να ταυτίσει το παιχνίδι με ένα πασίγνωστο πρόσωπο.
Η αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της συσκευής…
Ένα επιτυχημένο παιχνίδι για κινητά θα πρέπει να είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε η λειτουργία του να συμβαδίζει με τον τρόπο χρήσης της συσκευής. Θα πρέπει δηλαδή, να αξιοποιεί τα πλεονεκτήματα των κινητών τηλεφώνων και να αντισταθμίζει τα μειονεκτήματά τους σε σχέση με άλλες συσκευές παιχνιδιών. Αυτό κάνει πολύ καλά το πασίγνωστο πλέον Angry Birds, το οποίο δεν πέτυχε μόνο γιατί είναι ένα διασκεδαστικό παιχνίδι, αλλά και επειδή η Rovio, η εταιρεία που το δημιούργησε, κατάφερε να μετατρέψει τις φυσικές κινήσεις που κάνει κάποιος όταν χρησιμοποιεί μια οθόνη αφής, όταν σέρνει δηλαδή τα δάκτυλα από την μια άκρη της οθόνης ως την άλλη, σε βασικές κινήσεις του παιχνιδιού. Την ίδια φιλοσοφία εφάρμοσε άλλωστε και στη δική της εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα η PokerStars, η δημοφιλής διαδικτυακή πλατφόρμα πόκερ. Αξιοποίησε δηλαδή στο έπακρο τη λειτουργικότητα της οθόνης του κινητού για να προσφέρει στους χρήστες τη δυνατότητα να μετακινούνται με ευκολία μεταξύ των επιλογών του παιχνιδιού, αλλά και να μεταφέρονται με μία κίνηση σε νέα παιχνίδια πόκερ, απλά πατώντας το κουμπί Quick Seating (αυτόματη επιλογή θέσης σε τουρνουά). Άλλωστε, με τα συνεχή updates που κάνει η εταιρεία στην εφαρμογή της (με 1 νέα ενημέρωση σε μηνιαία σχεδόν βάση) ενσωματώνει νέες λειτουργίες στο παιχνίδι που βελτιώνουν διαρκώς την εμπειρία παιχνιδιού σε κινητή συσκευή.
Τα γραφικά
Για να μας τραβήξει ένα παιχνίδι στο κινητό θα πρέπει τα γραφικά του να ενισχύουν την εμπειρία του παιχνιδιού. Δεν έχει σημασία το στιλ των γραφικών, αν θα είναι υπερρεαλιστικά ή πιο καρτουνίστικα, σημασία έχει να είναι ευχάριστα πάνω σε μια οθόνη κινητού. Τα χρώματα και η μουσική υπόκρουση ενός παιχνιδιού θα πρέπει επίσης να καλωσορίζουν και να συντροφεύουν τον παίκτη. Αν θέλετε να δείτε γραφικά που αποτελούν πραγματικά έργο τέχνης, κατεβάστε το Monument Valley και ακολουθήστε την πρωταγωνίστρια Ida στα πανέξυπνα παζλ της που θα σας θυμίσουν κάτι από Escher. Αν και το παιχνίδι αυτό έχει μικρή ιστορία, κερδίζει πραγματικά με διαφορά τις εντυπώσεις χάρη τόσο στα γραφικά του όσο και στο αριστουργηματικό του sound design. Μάλιστα, τον περασμένο Μάρτιο, το Monument Valley τιμήθηκε με το βραβείο καλύτερου παιχνιδιού για κινητές συσκευές (Mobile & Handheld) στα βρετανικά Bafta Game Awards 2015.
Το είδος του παιχνιδιού
Τα παιχνίδια στρατηγικής, όπως το Clash of Clans, είναι εξαιρετικά δημοφιλή και κερδοφόρα, χάρη στην εμπειρία που προσφέρουν, ενώ τα παιχνίδια arcade είναι εθιστικά και αρκετά εύκολα ώστε να ελκύουν πολλούς παίκτες. Σύμφωνα με τις πωλήσεις, τα δημογραφικά στοιχεία και τα δεδομένα χρήσης του 2014 από το Entertainment Software Association, τα πιο χαλαρά/κοινωνικά παιχνίδια είναι εκείνα που παίζουμε πιο συχνά, με ποσοστό 38% του συνολικού χρόνου που αφιερώνουμε σε παιχνίδια. Στη δεύτερη θέση με 28% έρχονται τα παιχνίδια τύπου παζλ (που περιλαμβάνουν και τα παιχνίδια γνώσης και καρτών, καθώς και τα επιτραπέζια). Η τεράστια επιτυχία της ελληνικής εφαρμογής Quizdom δείχνει ότι δεν χρειάζεται πολλή προσπάθεια για να γίνει ένα παιχνίδι δημοφιλές, φτάνει να είναι διασκεδαστικό και να προσφέρει λίγες (ή πολλές!) ώρες φιλικού ανταγωνισμού!