Όταν τα real-time strategy του B’ Παγκοσμίου Πολέμου μεσουρανούσαν στο προσκήνιο (πριν από αρκετά χρόνια), η ρωσική Nival μας είχε παρουσιάσει το Blitzkrieg, μία αρκετά “τίμια” προσπάθεια που έκανε την εμφάνιση της το 2003 και εκείνη την εποχή είχε αφήσει αρκετά θετικές εντυπώσεις. Το βαθύ “tactical” στρατηγικό παιχνίδι σε συνδυασμό με την εκπληκτική ιστορική ακρίβεια, αποτέλεσαν τα κύρια ατού του εν λόγω παιχνιδιού που σίγουρα τράβηξε το ενδιαφέρον του απαιτητικού κοινού των RTS (σε σημείο που να ανακηρυχθεί εύκολα σε ένα cult classic). Το Blitzkrieg 2 που κυκλοφόρησε δύο χρόνια μετά, δεν θα μπορούσε παρά να εμπλουτίσει και να επεκτείνει ακόμη περισσότερο το αρχικό concept που είχε προτείνει η Nival στο πρώτο μέρος της σειράς. Σχεδόν μία δεκαετία μετά, οι developers της Nival επιστρέφουν με το τρίτο μέρος της σειράς, το οποίο επιχειρεί να μας μεταφέρει ξανά στα πεδία των μαχών του Β’ Παγκοσμίου, προσθέτοντας όμως στη συνταγή πολλά νέα και ενδιαφέροντα concepts. Ύστερα από δύο χρόνια που το Blitzkrieg 3 παρέμεινε στο Steam Early Access, η τελική έκδοση του παιχνιδιού είναι εδώ και στο review που ακολουθεί θα μάθετε κατά πόσο ο τίτλος της Nival καταφέρνει να διατηρήσει αναλλοίωτη την ξεχωριστή “γοητεία” των προκατόχων του…
Old-school with a big… twist!
Στο Blitzkrieg 3 (ακολουθώντας την πεπατημένη) πρόκειται να συναντήσετε τρεις διαφορετικές factions (Soviets, allies και τις δυνάμεις του Γ’ Ράιχ), με το παιχνίδι να εκτείνεται ουσιαστικά σε τρεις διαφορετικές φάσεις του πολέμου. Εφόσον επιλέξετε την πλευρά με την οποία θα πορευθείτε στο παιχνίδι και ξεπεράσετε το πρώτο tutorial που θα σας δείξει τα basics στη συνέχεια θα βρεθείτε σε έναν “ζωντανό” χάρτη της ευρωπαϊκής ηπείρου και τμημάτων της Βορείου Αφρικής, όπου εκεί θα δείτε να ξετυλίγεται όλο το παιχνίδι καλύπτοντας μία χρονική διάρκεια από το 1939 (με την εισβολή του Γ’ Ράιχ στην Πολωνία) μέχρι το 1945 (ολοκληρώνεται με την πτώση του Βερολίνου από τον Κόκκινο Στρατό και τους Συμμάχους).
Μένοντας στον game map, το ιδιαίτερο στοιχείο του είναι ότι φαίνεται να βασίζεται σε ένα μοντέλο που διαφοροποιείται από την κλασική “straight-forward” mission structure που βλέπουμε στα περισσότερα RTS, δίνοντας έμφαση στο στοιχείο του asynchronous multiplayer (η πιο κοντινή περιγραφή που ίσως μπορούμε να του δώσουμε είναι αυτή του MMORTS). Ο παίκτης καλείται να αντεπεξέλθει σε μία σειρά από single player PvE, PvP και PvAI missions, με την ποικιλία των διαθέσιμων αποστολών είναι πραγματικά εκπληκτική, καθώς περιλαμβάνονται περισσότερες από 60 missions που εκτείνονται σε όλα τα μήκη και πλάτη του game map. Το πλούσιο mission content που υπάρχει σε κάνει να θες να εξερευνήσεις πλήρως τον κόσμο του παιχνιδιού και σίγουρα ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του Blitzkrieg 3 είναι ότι δεν το βαριέσαι σχεδόν ποτέ!
Αυτό που καταλαβαίνεις αμέσως ξεκινώντας το παιχνίδι της Nival είναι ότι έχουμε να κάνουμε με ένα strategy, το οποίο δίνει έμφαση στην λεπτομέρεια. Κάθε μονάδα είναι historical accurate και ο τρόπος που κινείται στο πεδίο της μάχης διακρίνεται από ένα πνεύμα ιστορικής ακριβείας (είτε μιλάμε για κάποιο Panzer ή ακόμη και κάποιον στρατιώτη), φέροντας επίσης μία σειρά από special abilities (οι μονάδες πεζικού για παράδειγμα μπορούν να σκάψουν χαρακώματα ή να εξαπολύσουν χειροβομβίδες). Οι διαθέσιμοι maps συνήθως είναι μικροί σε έκταση και προωθούν το fast-paced παιχνίδι (διάρκειας max 15 λεπτών), δίνοντας παράλληλα στον παίκτη μία σειρά από μπόλικες tactical επιλογές… Πέραν του cover που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι μονάδες σας, οι στρατιώτες σας μπορούν να εισέλθουν μέσα σε κτίρια και να αποκτήσουν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των αντιπάλων τους, ενώ παράλληλα ένα πολύ σημαντικό στοιχείο του gameplay αφορά στη χρήση “support actions” που περιλαμβάνουν από πτώση αλεξιπτωτιστών και αναγνώριση του πεδίου της μάχης με τη χρήση αεροπλάνων μέχρι ομοβροντία από ριπές πυροβολικού ή βομβαρδισμούς με τη χρήση βομβαρδιστικών αεροπλάνων. Η χρήση τους μπορεί να αποδειχθεί “game-changer” σε μία μάχη που μοιάζουν όλα χαμένα, αν και όπως μπορείτε να φανταστείτε δεν είναι και για… χόρταση, καθώς υπάρχει συγκεκριμένο cooldown timer για την κάθε support move.
Ένα σημείο του παιχνιδιού που αξίζει να σταθούμε είναι η έμφαση που δίνει στον τομέα της διαχείρισης, πράγμα που με πιο απλά λόγια σημαίνει περισσότερο βάθος στο στρατηγικό κομμάτι. Πριν από κάθε αποστολή πέραν του Commander (20 και πλέον ιστορικές προσωπικότητες κοσμούν το Blitzkrieg 3 και επιδρούν καταλυτικά στο στυλ του παιχνιδιού) οι gamers καλούνται να διαχειριστούν τις διαθέσιμες reserves τους, ορίζοντας έτσι τα στρατεύματα που θα χρησιμοποιήσουν σε κάθε αποστολή. Εδώ κάθε επιλογή (ή απώλεια) την ώρα της μάχης σίγουρα μετράει για τη συνέχεια, για αυτό και το παιχνίδι θέλει να καλλιεργήσει την αίσθηση ότι θα πρέπει οι gamers να χρησιμοποιούν με βάση τη λογική τις διαθέσιμες μονάδες τους, τόσο στο battlefield όσο και έξω από αυτό όταν βρίσκονται στο globe view του παιχνιδιού. Γιατί σίγουρα το “γιουρούσι” και οι αποστολές καμικάζι μπορεί να έχουν πλάκα, ωστόσο στο Blitzkrieg 3 με αυτές τις τακτικές δεν πάτε απλά… πουθενά.
Σε πολλές περιπτώσεις θα πρέπει να είστε σε θέση να “διαβάζετε” και να εκμεταλλεύεστε το battlefield σπιθαμή προς σπιθαμή, καθώς η ρεαλιστική προσέγγιση που έχουν εμφυσήσει οι developers στο gameplay δεν αφήνει περιθώρια για λάθη και για βεβιασμένες κινήσεις (προσεκτική tactical σκέψη χρειάζεται άλλωστε). Τέλος, αξίζει να τονίζουμε και την ύπαρξη ενός research / technology tree που όσο θα προχωράτε στο παιχνίδι θα σας δίνει πρόσβαση σε καλύτερα όπλα και βελτιώσεις στις ήδη υπάρχουσες μονάδες σας. Αναμφίβολα, η ύπαρξη του tech tree προσθέτει και άλλους πόντους στον βαθύ στρατηγικό χαρακτήρα του Blitzkrieg 3.
Boris… o τρομερός!
Μία από τις ατραξιόν που “ευαγγελίζονται” οι developers της Nival για το Blitzkrieg 3 έχει να κάνει για την ύπαρξη του Boris, μίας επαναστατικής AI, η οποία όπως ισχυρίζονται μαθαίνει διαρκώς από τις κινήσεις σας και προσαρμόζεται με dynamic τρόπο στις συνθήκες κάθε μάχης. Ο Boris αρέσκεται στο να εφαρμόζει flanking τεχνικές και οι “μανούβρες” είναι η σπεσιαλιτέ του. Σε γενικές γραμμές, η “sophisticated” AI του παιχνιδιού δεν είναι κακή, αν και ίσως να απέχει από τον “skynet” που οραματίζονταν οι developers (οι δημιουργοί ονομάζουν τον Boris ως την πρώτη neural network AI), καθώς σε περιπτώσεις που είστε outnumbered και ο εχθρός κατέχει μία σειρά από αμυντικές θέσεις στο πεδίο της μάχης, τότε μάλλον πολύ δύσκολα θα καταφέρετε να επικρατήσετε (στο ανώτερο επίπεδο η AI δίνει τόσο πολύ πόνο που πραγματικά καθιστά σε ορισμένες φάσεις το παιχνίδι unplayable).
Στους υπόλοιπους τεχνικούς τομείς, το strategy game της Nival δεν τα πηγαίνει άσχημα, αλλά ούτε μπορούμε να πούμε ότι διαπρέπει. Η μηχανή γραφικών είναι λειτουργική και κάνει αρκετά καλά τη δουλειά της, αν και σε ορισμένα σημεία μοιάζει λίγο outdated. Ωστόσο, το battlefield είναι fully destructible και αυτό από μόνο του χαρίζει πολλές ομολογουμένως εντυπωσιακές σκηνές (όταν σκάνε οι βόμβες, οι πύραυλοι Κατιούσα και οι όλμοι είναι πραγματικά ένα μικρό έπος). Σε ότι έχει να κάνει την ηχητική επένδυση, εδώ το team της Nival έκανε πραγματικά εξαιρετική δουλειά, καθώς τα voice-overs είναι πεντακάθαρα και μάλιστα σε τρεις διαφορετικές γλώσσες ανάλογα με την faction που έχετε επιλέξει (αγγλικά, ρωσικά και γερμανικά). Περισσότερη δουλειά ίσως να χρειαζόταν να γίνει στο User Interface έτσι ώστε να είναι λίγο πιο φιλικό, ενώ δεν γίνεται να μην αναφερθούμε και σε ορισμένα glitches, bugs, clipping και stability issues που εντοπίσαμε στη διάρκεια της περιήγησης μας στον κόσμο του Blitzkrieg 3.
Hardcore paradise!
Το Blitzkrieg 3 σίγουρα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μία ευχάριστη έκπληξη. Το πλούσιο περιεχόμενο, o “deep” στρατηγικός χαρακτήρας, το πλήθος των μονάδων (που διακρίνονται για την ιστορική τους ακρίβεια), το εξαιρετικά ενδιαφέρον μοντέλο αποστολών (που διαφοροποιείται σε μεγάλο βαθμό από τα συνηθισμένα), η tactical προσέγγιση και το λεπτομερές micromanagement αν μη τι άλλο θα ικανοποιήσουν και με το παραπάνω τους hardcore fans των real-time strategy. Ορισμένες παραφωνίες μπορεί να υπάρχουν και ενδεχομένως οι gamers που αναζητούν κάτι πιο γρήγορο και εύπεπτο να προσπεράσουν, ωστόσο δε χωράει αμφιβολία ότι η Nival έκανε πραγματικά εξαιρετική δουλειά, συνεχίζοντας έτσι την καλή παράδοση του Blitzkrieg franchise και προσφέροντας μία εμπειρία που θα εκτιμηθεί αρκετά από τους φίλους του είδους.
Ανάπτυξη: Nival Έκδοση: Nival Διάθεση: Μέσω Steam
The Good
- Boris AI . Ιστορική ακρίβεια . Έξυπνη διάρθρωση των αποστολών . Tactical προσέγγιση . Καθαρά voice-overs
The Bad
- Outdated graphics engine σε ορισμένα σημεία . Bugs και glitches . Η AI μπορεί να γίνει "απάνθρωπη" σε κάποιες περιπτώσεις
-
ΓΡΑΦΙΚΑ
-
ΗΧΟΣ
-
GAMEPLAY
-
ΑΝΤΟΧΗ