Τα δύο αδέρφια που τζογάρουν και καταλήγουν σε συμφωνία με τον Διάολο για να ξεπληρώσουν τα χαμένα δεν είναι στην πραγματικότητα ο Cuphead και o Mugman, οι ανθρωπόμορφες κούπες-πρωταγωνιστές του τίτλου. Είναι οι Chad και Jared Moldenhauer που ανέλαβαν σαν πρώτο project τους την ανάπτυξη αυτού του υπερφιλόδοξου παιχνιδιού. Επτά χρόνια αργότερα και με ρόλο χορηγού-εωσφόρου την Microsoft, το Cuphead είναι επιτέλους εδώ και εντυπωσιάζει όχι μόνο λόγω της ακαταμάχητης, οπτικοακουστικής του αριστείας αλλά και λόγω του εξαιρετικού του gameplay.
Η αισθητική είναι το παν στο Cuphead και χωρίς υπερβολή, μπορούμε να πούμε ότι αποτελεί έναν από τους πιο καλαίσθητους τίτλους της δεκαετίας που διανύουμε. Κάθε σχέδιο, είτε αυτό αποτελεί sprite χαρακτήρα, είτε σκηνικό, έχει σχεδιαστεί εξ’ ολοκλήρου στο χέρι προτού σκαναριστεί και χρωματιστεί καταλλήλως. Η παρωχημένη αυτή μέθοδος που ακολούθησαν οι γραφίστες και οι animators του Cuphead ήταν απολύτως απαραίτητη, προκειμένου το παιχνίδι να αποκτήσει την αυθεντικότητα και το ξεχωριστό στυλ παρουσίασης που στόχευαν να επιτύχουν. Και η έμπνευση των κινουμένων σχεδίων της δεκαετίας του 30’ (Mickey Mouse, Betty Boop, Popeye) έχει αφήσει ολοφάνερο στίγμα στο Cuphead, αφού και αυτό με την σειρά του φαίνεται και παίζεται σαν cartoon.
Δεν είναι λοιπόν παράλογο που κάθε οθόνη παιχνιδιού φαίνεται σαν να έχει ξεπηδήσει από τα δημιουργικά πενάκια των στούντιο Fleisher ή Disney. Το ίδιο το σκίτσο του Cuphead βασίζεται στην καρικατούρα του Mickey, ενώ οι επιρροές στα υπόλοιπα μοντέλα είναι μεν εμφανείς αλλά διατηρούν και έναν αέρα πρωτοτυπίας παράλληλα. Άλλωστε ο κόσμος του παιχνιδιού είναι ολότελα δημιούργημα του Studio MDHR και απλά βασίζεται στην θεότρελη λογική αυτών των ταινιών.
Το τελικό αποτέλεσμα πρέπει απλά να το δείτε με τα μάτια σας για να αντιληφθείτε πλήρως το μεγαλείο του. Εξίσου εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι οι εκδόσεις σε PC, Xbox One δείχνουν εφάμιλλες και μάλιστα τρέχουν σταθερά στα 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο σε πλήρη ανάλυση Full HD (1080p). Πραγματικά εξαιρετική και το κυριότερο, φρέσκια δουλειά. Αντίστοιχα βήματα προς την δεκαετία του ’30 κάνει και το soundtrack του Cuphead, με ενορχηστρωμένες, πρότυπες συνθέσεις Jazz που κυριαρχούν τα χάλκινα πνευστά. Ταιριάζουν 100% με το ύφος της εποχής και δεν κουράζουν ποτέ, ακόμα και όταν θα ακούτε τα ίδια θέματα ξανά και ξανά λόγω των αλλεπάλληλων restarts που θα κάνετε.
Ω ναι, το Cuphead είναι τόσο δύσκολο και θα σας ζορίσει τόσο πολύ που θα σας φτάσει στα όρια σας. Χωρίς πολλά-πολλά και ιδιαίτερες επεξηγήσεις, ουσιαστικά το παιχνίδι εντάσσεται στο είδος των δισδιάστατων Shoot’em’up και αποτελεί μια παράθεση από 19 Boss fights. Βέβαια, υπάρχει ένας τυπικός overworld χάρτης στο στυλ του Super Mario World και ελάχιστες (μόλις 5) side-scrolling πίστες με παραδοσιακό platformer ύφος, αλλά επί τους ουσίας το Cuphead βασίζεται σε αυτά τα 19 encounters. Κάθε Boss fight διαθέτει από 3 έως 5 φάσεις-μεταμφιέσεις, που αλλάζουν ριζικά την συμπεριφορά του στην μάχη αλλά και την εμφάνιση του. Συγκρατήστε όμως ότι δεν υπάρχουν checkpoints ή ανάπλαση υγείας για τον ήρωα (ο Cuphead έχει μόλις 3 hit points, τουλάχιστον για αρχή) και πως διαρκώς το πεδίο βομβαρδίζεται από projectiles και εχθρούς. Αναπόφευκτα ο ανηλεής σχεδιασμός του παιχνιδιού θα σας φέρει πάμπολλες φορές αντιμέτωπους με την οθόνη του game over, ενώ θα παίξει ανεπανόρθωτα με τα νεύρα σας.
Σε ελάχιστες όμως περιπτώσεις θα αμφισβητήσετε την δική σας υπαιτιότητα για αυτό (παραδόξως όλες αυτές σχετίζονται με την, ευτυχώς όχι τόσο συχνή, αδυναμία καταχώρησης της κίνησης parry). Το Cuphead θέλει να σας σκοτώσει ξανά και ξανά προκειμένου να γίνετε καλύτερος και να μάθετε τα μοτίβα-patterns των αντιπάλων σας. Όπως και στα Dark Souls, ο θάνατος λειτουργεί διδακτικά και αποτελεί δομικό μηχανισμό του παιχνιδιού.
Πάντως, το Cuphead απλά θολώνει τα νερά με το ευκολότερο επίπεδο δυσκολίας Simple. Χαλαρώνει μεν την σφοδρότητα των πυρών και μειώνει τα phases της μάχης αλλά η ύπαρξη του είναι παντελώς άχρηστη από την στιγμή που το παιχνίδι απαιτεί την ολοκλήρωση και στο Regular mode προκειμένου να μεταπηδήσετε σε μεταγενέστερο κεφάλαιο (συνολικά 4 στον αριθμό).
Ο χειρισμός, με εξαίρεση το προαναφερθέν πρόβλημα, είναι άμεσος, ακριβής και εξαιρετικά απλός. Πέρα από την δυνατότητα να πυροβολά και να πηδά πλατφόρμες, ο Cuphead διαθέτει ακόμα τις κινήσεις dash και parry, ώστε να αποφεύγει εμπόδια και πυρά. Το parry εκτελείται μόνο σε επιφάνειες που τονίζονται με ροζ χρώμα και εφόσον πατήσετε το πλήκτρο άλματος την κατάλληλη στιγμή. Όσο οι βολές σας βρίσκουν στόχο ή κάνετε επιτυχημένα parries, αυξάνει ο μετρητής των ειδικών επιθέσεων (EX Moves) ενώ αν γεμίσει αποκτάτε και μια κίνηση Super που είτε κάνει ακόμα περισσότερη ζημία, είτε σας κάνει προσωρινά άτρωτο. Ακόμα υπάρχει ένα locking πλήκτρο που κρατά τον ήρωα σταθερό για να σημαδέψετε στην κατεύθυνση που θέλετε μέσω του αναλογικού. Μέσω των options σας παρέχετε μάλιστα και η ευκολία για την αντιστοίχιση των πλήκτρων στα μέτρα σας, επομένως όλα καλά με τα controls.
Ανά πάσα στιγμή ο Cuphead μπορεί να εναλλάσσει δύο διαφορετικά όπλα που αλλάζουν ριζικά την αποτελεσματικότητα αλλά και την συμπεριφορά των πυρών. Τα εξτρά όπλα τα αποκτάτε από το Shop και τα αγοράζετε διαμέσου των coins που βρίσκετε κυρίως στα Run and Gun επίπεδα. Στο Shop διατίθενται και τα Charms τα οποία μπορούν αν προστεθούν στο inventory του χαρακτήρα προκειμένου να διευκολύνουν μερικώς το gameplay. Μόνο ένα μπορεί να είναι εξοπλισμένο την φορά αλλά ακόμα και έτσι προσφέρουν πολύ σημαντική βοήθεια. Π.χ. το Heart προσθέτει ακόμα ένα hit point στον ήρωα ενώ το Smoke Bomb καθιστά τον ήρωα άτρωτο όσο εκτελεί την κίνηση dash.
Το παιχνίδι μπορεί να παιχτεί και σε co-op, με τον δεύτερο παίκτη να αναλαμβάνει τον έλεγχο του έτερου αδερφού, Mughead. Το παιχνίδι σε co-op γίνεται αρκετά πιο εύκολο και μάλιστα δίνει και ένα μικρό χρονικά περιθώριο να αναστήσετε τον συμπαίκτη σας αν αυτός χάσει. Απλά θα πρέπει να προλάβετε να κάνετε parry πάνω στο sprite του πριν αυτό «αναληφθεί εις τους ουρανούς». Δεν θα είναι βέβαια λίγες οι φορές που πάνω στην προσπάθεια σας να επαναφέρετε τον συμπαίκτη σας, θα χάνετε την ζωή σας και εσείς…
Σε όσους αρέσουν τα δύσκολα δεν έχουμε να πούμε πολλά: το Cuphead είναι κομμένο και ραμμένο για εσάς. Η ευφάνταστη, άψογη καλλιτεχνική του διεύθυνση συνδυάζεται με σωστό και δεμένο level design που δεν θα αφήσει κανέναν ασυγκίνητο. Μακράν το καλύτερο indie παιχνίδι που είδαμε φέτος!
Ανάπτυξη: StudioMDHR Entertainment Έκδοση: StudioMDHR Entertainment Διάθεση: Microsoft Hellas
The Good
- Εξαιρετική παρουσίαση . Υψηλό επίπεδο πρόκλησης . Μάχες με ξεχωριστό χαρακτήρα . Δεν μοιάζει με τίποτε άλλο που υπάρχει εκεί έξω . Διασκεδαστικό co-op
The Bad
- Δεν υπάρχει fast travel μεταξύ των περιοχών . Easy mode που αυτοαναιρείται . Μικροπροβλήματα με τον χειρισμό
-
ΓΡΑΦΙΚΑ
-
ΗΧΟΣ
-
GAMEPLAY
-
ΑΝΤΟΧΗ