Ας πούμε ότι έχεις μια σούπερ ιδέα. Μια γαμάτη έμπνευση που θα χαλάσει κόσμο ρε παιδάκι μου. Θες λοιπόν τη σκέψη να την κάνεις πράξη αλλά σου λείπει μια λεπτομέρεια: το κεφάλαιο, η χρηματοδότηση, τα φράγκα, το μπαγιόκο. Τι κάνεις; Επειδή το να περιμένεις να σου κάτσει το Τζόκερ δεν αποτελεί το πλέον βιώσιμο business plan, σου έχουμε μια εναλλακτική: το λεγόμενο crowd-fundung.
Crowd στα αγγλικά είναι το πλήθος και funding η χρηματοδότηση. Άρα; Χρηματοδότηση από το πλήθος. Κύριος εκπρόσωπος αυτής της μόδας ή ορθότερα του επιχειρηματικού μοντέλου είναι το Kickstarter, ένα μη κερδοσκοπικό site που αναλαμβάνει την προώθηση τέτοιων projects. Περιγράφεις όσο πιο λεπτομερώς γίνεται την ιδέα σου στο κοινό του Kickstarter, εξηγείς τι χρειάζεται για να πάρει αυτή μπρος, ορίζεις ένα ποσό που ζητάς κατ’ ελάχιστον και… έφυγες! Ανάλογα με τη συνεισφορά τους, τα μέλη του Kickstarter έχουν και τα ανάλογα προνόμια: άλλα θα πάρει πίσω κάποιος που έδωσε $10 και άλλα ένας που ακούμπησε $1.000.
Μέσω του Kickstarter, που λες, μπορείς να συνεισφέρεις σε κάτι που πιθανώς να σου κινήσει το ενδιαφέρον. Τι μπορεί να ‘ναι αυτό; Μα φυσικά videogames! Ναι, ΟΚ, δεν λέμε, στις σελίδες του θα βρεις πολλά και διάφορα ενδιαφέροντα προτζεκτάκια, ωστόσο τα videogames έχουν την τιμητική τους! Άλλα από φημισμένους δημιουργούς που βαρέθηκαν τους κανόνες των εταιρειών, άλλα από φερέλπιδες νεανίες, όλα τους όμως ενδιαφέροντα και με την ικανότητα να συσπειρώνουν γύρω τους φανατικό κοινό.
Δες ποια είναι αυτά που χάλασαν κόσμο και θα καταλάβεις τι εννοούμε…
Ouya: Η ανατολή μιας νέας πλατφόρμας
Ήρθε η ώρα να πέσει μια για πάντα η δικτατορία της Apple, να σπάσει το κατεστημένο των Sony και Microsoft, να τελειώσει η πλάκα με τη Nintendo! Πώς; Με την ανάπτυξη και το λανσάρισμα μιας ολόφρεσκης πλατφόρμας! Ο λόγος για το Ouya, ένα λιλιπούτειο σύστημα οικιακής ψυχαγωγίας που βασίζεται σε Android και προωθεί το ανοιχτό λογισμικό! Θα στοιχίζει μόλις $99 όταν διατεθεί στην αγορά ενώ ήδη έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον της κοινότητας του Android. Υπήρξαν κάποια «σκοτεινά σημεία» στη χρηματοδότησή του βέβαια αλλά… λεπτομέρειες!
- Έψαχνε: $950.000
- Μάζεψε: $8.596.475
- Το πίστεψαν: 63.416
- Fact: Χρειάστηκαν μόλις 8 ώρες και 22 λεπτά για να συγκεντρώσει το Ouya το πρώτο του εκατομμύριο!
Shadowrun Returns
Το πρώτο Shadowrun κυκλοφόρησε το 1989. Όταν πιθανώς να ήσουν αγέννητος ή τόσο μικρός που η καθημερινότητά σου να βασιζόταν στο τρίπτυχο «μαμ, κακά και νάνι». Έλα που όμως εξακολουθεί να έχει πολλούς και φανατικούς φίλους! Ο δημιουργός του λοιπόν, Τζόρνταν Βάισμαν, αποφάσισε να προχωρήσει στην ανάπτυξη του sequel που τόσα χρόνια ζητούσε η κοινότητα μέσω της Harebrained Schemes. Λίγα ζήτησε, πολλά πήρε και έτσι το Shadowrun Returns ετοιμάζεται να κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2013. Θα διατεθεί και σε DRM-free έκδοση επιτρέποντας στον παίκτη να το εγκαταστήσει όσες φορές θέλει σε όσα PC γουστάρει (θα κυκλοφορήσει επίσης σε ταμπλέτες Android και iPad).
- Έψαχνε: $400.000
- Μάζεψε: $1.836.447
- Το πίστεψαν: 36.276
- Fact: Οι υποστηρικτές του project ψήφισαν και αποφάσισαν πως η δεύτερη πόλη στο παιχνίδι μετά το Σηάτλ θα είναι το Βερολίνο αφήνοντας έξω το Χονγκ Κονγκ, το Λονδίνο και το Ντένβερ.
Project Eternity
Αν είσαι «φρέσκος» στο gaming, τότε πιθανότατα τίτλοι όπως τα Baldur’s Gate, Icewind Dale, Fallout και Planescape: Torment δεν θα σου λένε και πολλά. Επειδή όμως οι παλιότεροι σχεδόν κλαίνε από συγκίνηση, δεν θα μπορούσαν να μη στηρίξουν το project της Obsidian. Μιλάμε για ένα RPG ισομετρικής προβολής (σαν το Diablo III, σκέψου), με τεράστιο βάθος στο gameplay, προσεγμένο κόσμο, έμφαση στα non-combat skills και γενικώς… κάργα role playing! Και επειδή κάτι τέτοιο δεν θα μπορούσε να το χρηματοδοτήσει ποτέ εταιρεία-κολοσσός, τσουπ, οι «ιερές αγελάδες» της Obsidian (Κρις Άβελοουν, Φίργκους Έρκχαρτ, Ντάρεν Μόναχαν, Κρις Τζόουνς, Τζος Σόγιερ & Σία) κατέφυγαν στη λύση του Kickstarter. Κυκλοφορεί για PC το 2014.
- Έψαχνε: $1.100.000
- Μάζεψε: $1.958.785 και συνεχίζει
- Το πίστεψαν: 46.362
- Fact: Στο portfolio των δημιουργών του Project Eternity θα βρεις σειρές όπως οι: Planescape: Torment, Icewind Dale, Fallout, Baldur’s Gate, Neverwinter Nights, Star Wars: Knights of the Old Republic, The Bard’s Tale και MDK.
Double Fine Adventure
Η καμπάνια που ουσιαστικά έκανε το Kickstarter μόδα στον χώρο του gaming. Όχι, το Double Fine Adventure του Τιμ Σέιφερ δεν ήταν το πρώτο videogame που ανέβηκε στη γνωστή –πλέον- σελίδα crowd-funding. Ο Σέιφερ όμως ήταν ο ήταν ο πρώτος μεγάλος δημιουργός που εμπιστεύτηκε το Kickstarter για τη χρηματοδότηση του project του και δεν έχασε. Η φήμη του (δεν πειράζει που σου είναι παντελώς άγνωστος, άλλοι πίνουν νερό στο όνομά του) αρκούσε για να πέσουν όλα τα φώτα της δημοσιότητας πάνω στο εγχείρημά του και βέβαια το Kickstarter, ενώ και ο ίδιος δεν βγήκε χαμένος αφού συγκέντρωσε χρήματα που θα του έφταναν για να χρηματοδοτήσει οκτώ φορές το project του!
- Έψαχνε: $400.000
- Μάζεψε: $3.336.372
- Το πίστεψαν: 87.142
- Fact: Τέσσερα άτομα έδωσαν πάνω από $10.000 έκαστος, κερδίζοντας μεταξύ άλλων και γεύμα με τον Τιμ Σέιφερ και τον Ρον Γκίλμπερτ!
Wasteland 2
Άλλη μια… αρχαία αγάπη ξαναζεί χάρη στο Kickstarter. Ο λόγος για το Wasteland 2, το sequel στο θρυλικό Wasteland του 1988 και πρόγονο των Fallout, το οποίο ο Μπράιαν Φάργκο και η παρέα του στην inXile entertainment αποφάσισαν να φτιάξουν απ’ το μηδέν. Ο τίτλος είναι ένα turn-based RPG ισομετρικής προοπτικής με έμφαση στην τακτική που θα εξελίσσεται σε ένα μετά-αποκαλυπτικό μέλλον. Στο project πέραν του Φάργκο συμμετέχουν και αρκετοί από τους δημιουργούς του αρχικού Wasteland (Άλαν Πάβλις, Μάικλ Στάκποουλ, Λιζ Ντάνφορντ κλπ) ενώ στην ανάπτυξή του θα συνεργαστεί και η Obsidian Entertainment του Κρις Άβελοουν (βλ. Project Eternity)!
- Έψαχνε: $900.000
- Μάζεψε: $2.933.252
- Το πίστεψαν: 61.290
- Fact: Οι υποστηρικτές του project ψήφισαν και αποφάσισαν πως η δεύτερη πόλη στο παιχνίδι μετά το Σηάτλ θα είναι το Βερολίνο αφήνοντας έξω το Χονγκ Κονγκ, το Λονδίνο και το Ντένβερ.