Δεδομένου ότι η σειρά Assassin’s Creed ασχολείται με σημαντικές ιστορικές περιόδους, ήταν απλά θέμα χρόνου μέχρι να φτάσει και η σειρά της Αρχαίας Ελλάδας. Άλλωστε η χώρα μας είναι τόσο πλούσια, όχι μόνο από ιστορία αλλά και από μυθολογία. Βέβαια δεν είμαι σίγουρος πόσο αντικειμενικοί μπορούμε να είμαστε οι Έλληνες reviewers γι’αυτό το παιχνίδι, αλλά θα το προσπαθήσουμε…
Υπόθεση
Το σενάριο του Assassin’s Creed Odyssey λαμβάνει χώρα στην περίοδο του Πελοποννησιακού Πολέμου, μεταξύ των κρατών-μελών της Ελλάδας, με την Αθήνα και τη Σπάρτη να ηγούνται των δύο πλευρών. Εσείς αναλαμβάνετε το ρόλο ενός Σπαρτιάτη με ταραγμένο παρελθόν, που τώρα πια είναι μισθοφόρος, ή «μίσθιος» όπως θα σας αποκαλούν οι υπόλοιποι χαρακτήρες. Στην αρχή του παιχνιδιού έχετε την επιλογή να διαλέξετε τον Αλέξιο ή την Κασσάνδρα, που θα σας συνοδεύσει σε όλη τη διάρκεια της «Οδύσσειας» σας. Εδώ δεν πρόκειται για σύστημα παρόμοιο με αυτό του Syndicate, όπου μπορούσατε να παίζετε κατά βούληση με τον Jacob ή την Evie, καθώς η αρχική επιλογή σας είναι οριστική.
Σε κάθε περίπτωση, η Ubisoft λέει ότι η εμπειρία σας θα είναι ίδια ανεξάρτητα με όποιο και αν διαλέξετε, και όντως διαπιστώσαμε ότι αυτό ισχύει. Ο δικός σας σκοπός είναι να ενώσετε ξανά την οικογένεια σας μετά από την τραγωδία που βιώσατε στην παιδική σας ηλικία. Το 431 π.Χ. δεν υπάρχουν ασασίνοι και ναΐτες, οπότε η αντίστοιχη οργάνωση που πρέπει να αντιμετωπίσετε είναι η Αίρεση του Κόσμου (Cult of Kosmos). Όσον αφορά τον πόλεμο, ως μισθοφόρος δεν έχετε πρόβλημα να πολεμήσετε και για τις δύο πλευρές, αρκεί αυτό να σας αποφέρει κέρδος ή να εξυπηρετήσει τους σκοπούς σας. Φυσικά, όπως σε όλα τα Assassin’s Creed, έτσι κι εδώ θα συναντήσετε εξέχουσες ιστορικές προσωπικότητες, όπως τον Ιπποκράτη, τον Ηρόδοτο, τον Σωκράτη, τον Αριστοφάνη, και πολλούς άλλους!
Gameplay
Ας μη γελιόμαστε, το Assassin’s Creed έχει αλλάξει τόσο πολύ από το αρχικό core gameplay του, που ίσως δεν το χαρακτηρίζει καν αυτός ο τίτλος πια. Πολλά assassinations τώρα δεν απαιτούν καν stealth, απλά να είστε καλός στη μάχη. Ανεξάρτητα αν αυτό είναι τελικά καλό ή κακό, το γεγονός είναι ότι η Ubisoft έχει φάει τόση πολλή «μουρμούρα», ότι η σειρά είχε φτάσει σε κορεσμό, που μία ριζική αλλαγή ήταν αναπόφευκτη πλέον. Η περιήγηση σας δε γίνεται σε μία κλειστή πόλη, όπως στο Παρίσι ή στο Λονδίνο, αλλά σε ολόκληρη τη χώρα, από τη Μακεδονία μέχρι την Κρήτη. Ο χάρτης είναι όχι μόνο πλήρως open world, αλλά και έχει και πολύ μεγάλη έκταση.
Οι ονομασίες και η γεωγραφία είναι βέβαια χαρακτηριστικά της αρχαιότητας, οπότε αν δεν είστε καλός στην ιστορία, κάποια ονόματα περιοχών μπορούν να σας ξενίσουν. Επίσης, όπως στα περισσότερα παιχνίδια που επιλέγουν να εξελίσσονται σε πραγματικές περιοχές, ο χάρτης είναι σχεδιασμένος σε κλίμακα. Όχι ότι δεν θα ήταν (τεχνικά) εφικτό να υλοποιηθεί στο 100%, απλά δεν θα ήταν καθόλου πρακτικό για το gameplay. Έτσι είναι πρωτόγνωρη η αίσθηση να διανύετε την απόσταση από το λιμάνι του Πειραιά μέχρι το κέντρο της Αθήνας σε κάνα-δυο λεπτά με τα πόδια!
Πλάκα έχει να φτάνετε και στην Αττική με το πλοίο σας, κάνοντας πραγματικά τη διαδρομή της γραμμής: Σούνιο, Βουλιαγμένη, Φάληρο, Πειραιάς! Το πλοίο σας στο Odyssey λέγεται Αδρηστεία (Adrestia), που στη μυθολογία ήταν κόρη του Άρη και της Αφροδίτης. Στο Origins, λόγω ρεαλισμού, δεν ήταν δυνατό να είχαμε πλοίο (πως θα γίνονταν ναυμαχίες, με ποταμόπλοια;) όμως εδώ έχουμε μία θαυμάσια Μεσόγειο γεμάτη νησιά. Κάποιες φορές θα λάβετε μέρος σε ναυμαχίες μεταξύ Αθηναϊκού και Σπαρτιάτικου στόλου, αλλά τις περισσότερες φορές θα αντιμετωπίσετε πειρατές. Όχι υποχρεωτικά βέβαια, αφού συνήθως θα μπορείτε να ξεφύγετε από εμπλοκές. Οι μηχανισμοί εδώ είναι γνώριμοι, καθώς δεν έχουν αλλάξει πολύ από τότε που πρωτοεμφανίστηκαν στο AC III. Εξ άλλου έχουμε και το επερχόμενο Skull & Bones, που λογικά βασίζεται στην ίδια μηχανή, οπότε η Ubisoft δεν θα ήθελε να δημιουργήσει σύγχυση. Το πλοίο μπορεί να αναβαθμιστεί, τόσο ουσιαστικά όσο και εικαστικά, ενώ συγκεκριμένους χαρακτήρες μπορείτε να τους στρατολογήσετε και να τους κάνετε αξιωματικούς, ώστε να δώσουν στο πλοίο bonus χαρακτηριστικά. Η περιήγηση στη στεριά γίνεται με το άλογο σας, τον Φόβο, ή με οποιοδήποτε άλλο άλογο σας αρέσει (aka… Grand Theft Horse). Έχετε όμως και άλλον ένα σύντροφο, τον αετό σας, τον Ίκαρο. Αυτός έχει αντικαταστήσει το eagle vision και λειτουργεί ακριβώς όπως ο Senu στο Origins. Όταν τον επιλέγετε, αλλάζει η άποψη σε… view from the top, απ’όπου μπορείτε να εντοπίζετε σημεία, ανθρώπους, ζώα και objectives.
Οι εκτελέσεις, και γενικά το stealth, δεν είναι πια στο επίκεντρο του παιχνιδιού, αλλά έχουν ενσωματωθεί πιο διακριτικά στο gameplay. Με τον παράγοντα του open world να είναι πολύ πιο ισχυρός πλέον, έχουν αυξηθεί αντίστοιχα και οι τρόποι με τους οποίους μπορείτε να προσεγγίσετε τον στόχο σας. Ως δίκοπο μαχαίρι όμως (pun intended) αυτό σημαίνει ότι και οι εχθροί έχουν περισσότερες ευκαιρίες για να σας αντιληφθούν. Επίσης, αντίθετα από τα «κλασικά» Assassin’s Creed, εδώ οι εχθροί ελέγχουν το χώρο προς όλες τις κατευθύνσεις, και προς τα πάνω. Ακόμα και στους θάμνους να κρυφτείτε, αν κάποιος πλησιάσει και δεν τον σκοτώσετε γρήγορα, θα σας αντιληφθεί και θα σημάνει συναγερμό, όχι όπως παλιά που έφταναν στο μισό μέτρο και φέρονταν σα να ήσασταν αόρατος. Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο είναι ότι η εποχή βρίσκεται πιο κοντά στο παρελθόν.
Είναι γεγονός ότι όσο πιο κοντά στη σύγχρονη εποχή ερχόταν το Assassin’s Creed, τόσο αφαιρούνταν πόντοι από την ατμόσφαιρα που το έκανε δημοφιλές. Δε λέω, πρακτικά τα πιστόλια, αλλά έτσι το franchise κόντευε να γίνει κάτι αναποφάσιστο μεταξύ Assassin’s Creed και Hitman. Το ίδιο ισχύει και για τον πρωταγωνιστή. Υπήρχε αρνητικό feedback για τους «εξυπνάκηδες» χαρακτήρες. Έτσι η Ubisoft επιχείρησε να επιστρέψει στην επιτυχημένη συνταγή. Ενώ ο Bayek θύμιζε πολύ τον Altair με τη σοβαρότητα του, ο Αλέξιος και η Κασσάνδρα έχουν πετύχει την καλή ισορροπία σοβαρότητας / χιούμορ του Ezio.
Η μάχη έχει υποστεί τη μεγαλύτερη αλλαγή και βελτίωση. Στους παλαιότερους τίτλους της σειράς, οτιδήποτε δεν ήταν stealth assassination, περιλάμβανε μόνο κάποια απλά counters ώστε να ξεμπερδέψετε γρήγορα με λίγους εχθρούς και να σταματήσουν να σας κυνηγούν. Στο Odyssey υπάρχει ένα πλήρες σύστημα μάχης, με γρήγορες και αδύναμες ή αργές και ισχυρές επιθέσεις, με block και dodge. Εξ άλλου τώρα πια έχετε στη διάθεση σας και πολλές επιλογές όπλων, όπως σπαθιά, στιλέτα, βαριοπούλες, τσεκούρια, κοντάρια, κτλ. Για τις ranged επιθέσεις έχετε τόξο, που δέχεται απλά, εκρηκτικά, φλεγόμενα, δηλητηριώδη ή αναισθητικά βέλη.
Όσο για τα assassinations, δεν είχε εφευρεθεί ακόμα η κρυφή λεπίδα στην εποχή του Odyssey, έχουμε όμως κάτι πολύ καλύτερο. Τη λόγχη του Λεωνίδα, που είναι ένα όπλο του Πρώτου Πολιτισμού. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να αναβαθμιστεί αυτόνομα, ώστε να σας δώσει ειδικές ικανότητες σε τρεις κατηγορίες, hunter (ranged), warrior (melee) και assassin (stealth). Ο εξοπλισμός σας περιλαμβάνει πολλών ειδών όπλα, αλλά και πανοπλίες. Το κάθε κομμάτι από αυτά προσφέρει διαφορετικά χαρακτηριστικά στην άμυνα και στην επίθεση, ενώ στους blacksmiths μπορείτε να τα αναβαθμίζετε για να τα φέρνετε στο ίδιο level με τον χαρακτήρα σας, αυξάνοντας έτσι και τα βασικά τους attributes, όπως το armor ή το DPS.
Αν αναζητάτε πιο μεγάλες προκλήσεις, το Odyssey δεν θα σας απογοητεύσει. Πρώτον έχουμε τους υπόλοιπους μισθοφόρους. Όταν μαζέψετε αρκετό bounty, δεν θα χρειαστεί καν να τους ψάξετε εσείς. Θα έρχονται να σας βρίσκουν εκείνοι για να σας σκοτώσουν! Δεύτερον έχουμε τους αιρετικούς, δηλαδή τα μέλη της Cult of Kosmos. Κάποιοι από αυτούς αποτελούν στόχους σας σε αποστολές, ενώ άλλους θα πρέπει να τους ανακαλύψετε εσείς. Σκοτώνοντας αιρετικούς κερδίζετε και πολύτιμα fragments από τον καθένα, που θα χρειαστείτε για την αναβάθμιση της λόγχης. Τέλος έχουμε τα μυθικά πλάσματα, όπως ο Μινώταυρος, ο Κύκλωπας, κ.ά. Αυτά είναι high-level τέρατα που απαιτούν ξεχωριστή στρατηγική το καθένα. Όμως αν καταφέρετε να τα νικήσετε, θα πάρετε από το καθένα artifacts που θα σας οδηγήσουν σε κάτι… θρυλικό!
Και τώρα στο νέο στοιχείο για το οποίο περιμέναμε πως και πως το Odyssey. Σε κάθε περιοχή υπάρχει η ευκαιρία για να κερδίσετε υπέρ της Αθήνας ή της Σπάρτης. Πρώτα πρέπει να αποδυναμώσετε το αντίπαλο στρατόπεδο κλέβοντας την περιουσία, καίγοντας τις προμήθειες, σκοτώνοντας αξιωματικούς και ρίχνοντας οχυρά. Έτσι θα αναγκάσετε τον αντίπαλο στρατηγό να κατέβει στο πεδίο. Εκεί, σε μία επική μάχη μεταξύ των δύο στρατών, θα έχετε την ευκαιρία να τον σκοτώσετε και να λήξετε τον πόλεμο μεταξύ Αθηναίων και Σπαρτιατών, τουλάχιστον σε τοπικό επίπεδο. Εννοείται πως όλο αυτό αποφέρει σημαντικά rewards σε εμπειρία, χρήματα και εξοπλισμό.
Ένα δυνατό «χαρτί» που έπαιξε η Ubisoft στην προώθηση του Odyssey είναι πως εξελίχθηκε από απλό stealth game σε ένα κανονικό RPG. Ομολογώ πως δυσκολεύτηκα να το πιστέψω, όμως παίζοντας δομημένα το παιχνίδι, και όχι απλά ένα demo, με έπεισε! Πρώτον έχουμε πλήρεις interactive διαλόγους, και όχι απλά cutscenes που τρέχουν στον αυτόματο. Δεύτερον, αρκετές φορές θα κληθείτε να επιλέξετε όχι μόνο τα λόγια αλλά και τις πράξεις σας. Και στις δύο αυτές περιπτώσεις, οι επιλογές σας θα έχουν ουσιαστικές επιπτώσεις στην υπόθεση, και θα καθορίσουν την εξέλιξη της! Μάλιστα υπάρχουν και storyboards που περιγράφουν τι έχετε κάνει μέχρι τώρα, κάθε φορά που ολοκληρώνετε κάποιο βασικό τμήμα του main questline. Ένα ακόμα, πάρα πολύ σημαντικό νέο στοιχείο, είναι το σύστημα των saves. Παραδοσιακά, στο Assassin’s Creed είχαμε μόνο ένα save, και αυτό γινόταν αυτόματα. Τώρα, στο Odyssey, έχουμε 20 (!!!) ξεχωριστά save slots. Αυτό σημαίνει πως μπορείτε να κάνετε ότι θέλετε, να δοκιμάσετε όποιες επιλογές θέλετε, και αν το αποτέλεσμα δεν σας αρέσει, να γυρίσετε πίσω και να ξαναπαίξετε… όσες φορές θέλετε! Ή απλά να κρατήσετε κάποιες σημαντικές στιγμές ώστε να επιστρέφετε και να τις ξαναβλέπετε.
Γραφικά & ήχος
Η Ubisoft είναι γνωστή για τη σημασία που δίνει στην ακριβή απόδοση των ιστορικών χαρακτηριστικών κάθε περιόδου. Η Αρχαία Ελλάδα του Assassin’s Creed Odyssey είναι χωρίς υπερβολή, χάρμα οφθαλμών! Από το γαλάζιο του πελάγους και το πράσινο των λόφων, μέχρι τα παραδοσιακά νησιώτικα σπίτια και τη μεγαλοπρέπεια των ναών αφιερωμένων στο Δωδεκάθεο. Αποκορύφωμα βέβαια αποτελεί η Ακρόπολη, που αναβιώνει εδώ γεμάτη μάρμαρο, χρυσό και χρώματα στους ναούς και στα αγάλματα της! Εντυπωσιακές είναι για μία ακόμα φορά οι πανοπλίες. Το μέταλλο, το ύφασμα, και το δέσιμο μεταξύ τους, συνθέτουν ενδυμασίες που θέλουμε να φορέσουμε κι εμείς. Ούτε οι χαρακτήρες πάνε πίσω όμως, με τα φυσικά χαρακτηριστικά του καθενός να είναι ιδιαίτερα διακριτά. Όλα αυτά είναι πολύ πιο εντυπωσιακά σε αναλύσεις 4K βέβαια!
Στον ήχο έχουμε αρχαίες ελληνικές φράσεις να ακούγονται από χαρακτήρες παντού, αν και εννοείται πως οι διάλογοι στα cutscenes είναι στα αγγλικά. Στις πόλεις του Odyssey έχουμε μουσικούς με έγχορδα και επίσης αρχαιοελληνικές μελωδίες. Αντίστοιχα τραγούδια ακούγονται και από το πλήρωμα του πλοίου, ειδικά όταν απλώς ταξιδεύετε, χωρίς να βρίσκεστε σε ναυμαχία. Όσο για τους δύο πρωταγωνιστές, Αλέξιο και Κασσάνδρα, οι ηθοποιοί που τους χαρίζουν τις φωνές τους, είναι ο Μιχάλης Αντωνάκος και η Μελισσάνθη Μάχουτ, αντίστοιχα. Υπάρχουν όμως πολλά ελληνικά ονόματα στο cast, κάτι που καταλαβαίνουμε έτσι κι αλλιώς από την προφορά των NPC. Έχουμε π.χ. τον Ηλία Τουφεξή, γνωστό από το voice acting σε πολλά videogames, αλλά και στην εκπληκτική σειρά επιστημονικής φαντασίας The Expanse. Γνωστά ονόματα της ελληνικής τηλεόρασης και του κινηματογράφου βρίσκονται στο cast, αλλά όλως περιέργως έχουν δευτερεύοντες ρόλους. Αλέξης Γεωργούλης, Γιώργος Πυρπασσόπουλος, Γιώργος Καραμίχος, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Νίκος Ψαρράς, και αρκετοί άλλοι!
Η Οδύσσεια ενός… ασασίνου!
Οπωσδήποτε το Assassin’s Creed Odyssey δεν έχει την ίδια βαρύτητα για έναν Έλληνα όσο για κάποιον άλλο. Δε νιώθει το ίδιο ένας Αθηναίος με ένα Νεοϋορκέζο, π.χ. όταν βλέπει τον Περικλή να αγορεύει στο Λόφο της Πνύκας. Ανεξάρτητα από αυτό τον παράγοντα πάντως, το νέο παιχνίδι της σειράς είναι σίγουρα ένας από τους πιο δυνατούς τίτλους της χρονιάς, με πολύ και πλούσιο περιεχόμενο, νέους και βελτιωμένους μηχανισμούς. Μην το χάσετε με τίποτα!!!
Ανάπτυξη: Ubisoft Quebec Έκδοση: Ubisoft Διάθεση: CD Media
The Good
- Όμορφα γραφικά . Πολύ καλοί πρωταγωνιστές . Εκπληκτική αναβίωση της Αρχαίας Ελλάδας . Open world σε όλη την ελληνική επικράτεια . Στροφή σε λογική RPG . Ναυμαχίες / πεδία μάχης . Romance με αρκετές επιλογές
The Bad
- Στερεοτυπική παρουσίαση ιστορικών προσώπων . Οι μάχες στη στεριά θα μπορούσαν να ήταν μεγαλύτερες και καλύτερα δομημένες
-
ΓΡΑΦΙΚΑ
-
ΗΧΟΣ
-
GAMEPLAY
-
ΑΝΤΟΧΗ