Το Battlefield 1 αποτέλεσε σίγουρα ένα από τα πιο πετυχημένα «πειράματα» στην ιστορία του γνωστού franchise της DICE. To γεγονός ότι εστίασε στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, σε μια ιστορική περίοδο που η αλήθεια είναι ότι δεν έχει «παίξει» ιδιαίτερα στον κόσμο του gaming (εν αντιθέσει με τον B’ Παγκόσμιο που έχουμε πάθει… overdose), ήταν μια τολμηρή κίνηση που όχι μόνο άρεσε στους gamers, αλλά παράλληλα αποκατέστησε την εμπιστοσύνη στη γνωστή σειρά. Αναμφίβολα, το Battlefield 1 λατρεύτηκε από τους περισσότερους fans του αγαπημένου franchise, ωστόσο δημιούργησε και «νέες συνθήκες», καθώς ο απόγονος του, Battlefield V, καλείται πλέον να φτάσει στα ίδια πολύ υψηλά επίπεδα του προκατόχου του. Μπορεί το τελευταίο game της δημοφιλούς σειράς να βαδίσει στον ίδιο πετυχημένο δρόμο ή μήπως έχουμε να κάνουμε με μια «τακτική» οπισθοχώρηση από την πλευρά της DICE; Αυτό το ερώτημα θα επιχειρήσουμε να απαντήσουμε στο review που ακολουθεί…
Η μητέρα όλων των μαχών!
Το Battlefield V επιστρέφει ουσιαστικά τη γνωστή σειρά πίσω στις ρίζες της, εκεί που ξεκίνησαν όλα, πίσω στο μακρινό 2002, με το Battlefield 1942. Ύστερα από μία πορεία που ξεκίνησε από τον Β’ Παγκόσμιο, προχώρησε στο Βιετνάμ, στη σύγχρονη εποχή (Battlefield 2 και 3), έκανε μια φουτουριστική στροφή (Battlefield 2142) επέστρεψε ξανά στο κοντινό μέλλον (Battlefield 4) και δοκίμασε στον κόσμο των αστυνομικών δυνάμεων (Hardline) και τον A’ Παγκόσμιο (Battlefield 1), πλέον έφτασε η στιγμή για μια ακόμη επιστροφή στον πιο καταστροφικό πόλεμο που γνώρισε η ανθρωπότητα. Το νέο game της δημοφιλούς σειράς δεν θα μπορούσε να αποκλίνει της πετυχημένης συνταγής που το έκανε γνωστό στην gaming community, για αυτό και πρόκειται για ένα κατά βάση class-based online multiplayer shooter, με ορισμένα ψήγματα single player.
Βέβαια, εάν ανήκετε στους gamers που λατρεύουν τα επικά single player campaigns με ατελείωτες “scripted” μάχες, εντυπωσιακά cinematics και cutting-edge ηθοποιία, μάλλον ατυχήσατε, καθώς για μια ακόμη φορά το single player έχει έναν μάλλον συμπληρωματικό ρόλο. Τα War Stories όπως ονομάζονται, αποσκοπούν στο να παρουσιάσουν την «άλλη πλευρά» του πολέμου, εστιάζοντας στις συναισθηματικές εμπειρίες των πρωταγωνιστών και το πώς βιώνουν τον πόλεμο. Ταξιδεύοντας στη χιονισμένη Νορβηγία, στη Βόρειο Αφρική, στη Νότια Γαλλία και εξιστορώντας διαφορετικές φάσεις του Β’ Παγκοσμίου, είναι εμφανές ότι υπάρχει μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση στο να παρουσιαστεί το δράμα του πολέμου και να ταυτιστεί ο παίκτης με τους πρωταγωνιστές. Ωστόσο, παρά την ομολογουμένως φιλόδοξη προσπάθεια, η αλήθεια είναι ότι τα single player War Stories (εξαιτίας κυρίως και της εξαιρετικά σύντομης διάρκειας τους, καθώς δεν θα σας παραπάνω από 40 λεπτά για να ολοκληρώσετε έκαστο), μοιάζουν περισσότερο με «ορεκτικό» πριν από το (multiplayer) κυρίως πιάτο, καθώς δύσκολα θα ενθουσιάσουν και συστήνονται μόνο για… training και για σκοποβολή (ή για τους gamers που θέλουν να «ρεμβάσουν» με τα χιονισμένα τοπία και την ομορφιά της γαλλικής φύσης).
Όπως σε κάθε προηγούμενο Battlefield, το «ζουμί» βρίσκεται στο multiplayer και οι fans σίγουρα στο νέο game της σειράς πρόκειται να συναντήσουν ένα γνώριμο περιβάλλον. 4 classes (Assault, Medic, Recon και Support) δίνουν την υπέρτατη μάχη επιβίωσης, σε ένα πραγματικά «κολασμένο» πεδίο μάχης, χρησιμοποιώντας τα abilities τους, αλλά και δεκάδες διαφορετικά οπλικά συστήματα που υπάρχουν διάσπαρτα στον χάρτη που εξελίσσεται η μάχη. Αυτός είναι και o core μηχανισμός του gameplay στο multiplayer, ωστόσο το Battlefield είναι πολλά περισσότερα και σε καμία περίπτωση δεν είναι ένα “brainless” shooter, καθώς τα διαθέσιμα gameplay modes όχι μόνο ξεχωρίζουν για την ποικιλία τους, αλλά παράλληλα προσφέρουν μπόλικους λόγους για να γίνει το χειριστήριο προέκταση του χεριού σας. Μάλιστα, κάθε class έχει κι έναν unique ρόλο στο πεδίο της μάχης, με τα squad-based tactics να βρίσκονται στο επίκεντρο του gameplay και από τις κινήσεις σας στην σκακιέρα της στρατηγικής (αλλά και τη σωστή συνεργασία με τους teammates σας) να εξαρτάται η νίκη ή ο… όλεθρος. To teamwork βέβαια και η σωστή συνεργασία σε συνδυασμό με τον σωστό συντονισμό αποτελούν το Α και το Ω για την επίτευξη των στόχων σας, καθώς το Battlefield V δεν είναι ένα game για «μοναχικούς λύκους». Σε γενικές γραμμές, η φιλοσοφία πάνω στην οποία βαδίζει το Battlefield V είναι ότι η sandbox λογική της απόλυτης ελευθερίας των πρώτων παιχνιδιών της σειράς, έχει πλέον σχεδόν εξαφανιστεί, καθώς όλα τα modes έχουν έναν πιο focused χαρακτήρα, καθώς αυτή η αχαλίνωτη δράση που προσφέρει το shooter της DICE έχει με κάποιον τρόπο πλέον… «τιθασευτεί».
Ειδικότερα, στο Battlefield V θα συναντήσετε 8 διαφορετικά multiplayer modes (7 αυτή τη στιγμή, καθώς το πρώτο chapter του “Tides of War” έγινε διαθέσιμο στις αρχές Δεκεμβρίου, ενώ το “Firestorm” θα είναι έτοιμο μέσα στο 2019) και 8 maps, με την κορωνίδα όλων να είναι το Grand Operations, το οποίο ουσιαστικά πρόκειται για τη συνέχεια των Operations που είδαμε στο προηγούμενο game της σειράς και θα μπορούσε κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως η «μητέρα όλων των μαχών». Το concept εδώ είναι ότι η μάχη απλώνεται σε χρονική διάρκεια 4 ημερών, όπου η πορεία σας επηρεάζει με καταλυτικό τρόπο την εξέλιξη της σύγκρουσης στο σύνολο της. Τα πράγματα είναι απλά, εάν τα πάτε καλά την πρώτη μέρα, τότε την δεύτερη μέρα της μάχης θα ξεκινήσετε από πλεονεκτική θέση, ενώ σε αντίθετη περίπτωση θα βρεθείτε με περιορισμένα πυρομαχικά, σε κακό σημείο του χάρτη και με την καυτή ανάσα των εχθρικών δυνάμεων στον σβέρκο. Η δε τελευταία μέρα της σύγκρουσης είναι μια πραγματική ραψωδία για την τέχνη του πολέμου που παρουσιάζει με τον πλέον φαντασμαγορικό και συγχρόνως αγωνιώδη τρόπο την προσπάθεια του ανθρώπου να επιβιώσει στο πεδίο της μάχης. Μάλιστα, στο τελευταίο στάδιο θα βρεθείτε να παίζετε με κομμένη την ανάσα, χωρίς respawns και με ελάχιστα πυρομαχικά, βαδίζοντας διαρκώς στην λεπτή κόκκινη γραμμή που διαχωρίζει την επιτυχία από την αποτυχία και όλα αυτά επενδεδυμένα με άψογο presentation. Αν και το Grand Operations δεν αποτελεί μια φρέσκια πρόταση (καθώς το γνωρίσαμε στο Battlefield 1), ωστόσο πιστέψτε μας, θα σας προσφέρει μοναδικές συγκινήσεις.
Φυσικά , το Grand Operations συνοδεύεται και από άλλα ενδιαφέροντα stand-alone multiplayer modes, τα οποία είναι βέβαιο ότι θα σας κάνουν να μην βαρεθείτε ποτέ! Το Breakthrough είναι εμπνευσμένο από παλαιότερο Rush και πρόκειται ουσιαστικά για ένα διαρκές μπραντεφέρ για την ανακατάληψη και υπερασπιστή σημείων ζωτικής σημασίας – sectors στον χάρτη, δίνοντας έμφαση στη δημιουργία “fortified” θέσεων, ενώ το Conquest είναι η παραδοσιακή Battlefield εμπειρία των 64 παικτών που δικαιολογημένα θεωρείται all-time classic και δίνει τη δυνατότητα σε δύο αντιμαχόμενες πλευρές να αναμετρηθούν σε τεράστιους maps χρησιμοποιώντας οχήματα με απώτερο στόχο (τι άλλο;) την αύξηση του kill count τους. Το Frontlines μπορεί να περιγραφεί καλύτερα με την έννοια του Tug-of-war και αποτελεί ένα mode, στο οποίο οι δύο ομάδες μάχονται ανελέητα για την κατάληψη ενός συγκεκριμένου σημείου στον χάρτη και κάθε φόρα που μια ομάδα καταλαμβάνει ένα spot, τότε το frontline κινείται όλο και περισσότερο προς την βάση του αντιπάλου, όπου στο τέλος νικήτρια ανακηρύσσεται η ομάδα που θα κατακτήσει την αντίπαλη βάση. Τέλος, το Domination λαμβάνει χώρα σε μικρότερους χάρτες και είναι περισσότερο objective-focused, ενώ το «παραδοσιακό» Team Deathmatch απευθύνεται στους fans της καθαρόαιμης δράσης, καθώς ο μοναδικός στόχος σας είναι να πετύχετε τα περισσότερα kills.
Τα παραπάνω multiplayer modes είναι ήδη διαθέσιμα, ενώ μέσα στο 2019 αναμένεται το Firestorm, που ουσιαστικά είναι η προσπάθεια του Battlefield να μπει στα χωράφια του Battle Royale (η Criterion έχει αναλάβει το development), αλλά και ο περαιτέρω εμπλουτισμός του Tides of War, το οποίο θα μπορούσε κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως μια περισσότερο ολιστική εμπειρία για την εξέλιξη του κόσμου του Battlefield V, μέσω της οποίας στόχος είναι να προστίθενται νέα όπλα, οχήματα, gadgets, αλλά και χάρτες – campaigns, δίνοντας παράλληλα περισσότερα κίνητρα για το unlocking φρέσκου content. Στο menu πρόκειται να προστεθεί αργότερα και το co-op “Combined Arms”, το οποίο θα προσφέρει co-op 4 παικτών και θα έχει άρωμα από Bad Company 2. Αναμφίβολα, τα παραπάνω αναμένεται να εμπλουτίσουν ακόμη περισσότερο το Battlefield V, παρόλα αυτά δεν σας κρύβουμε ότι θα το θέλαμε ως ένα full κι ολοκληρωμένο πακέτο στην τελική του μορφή κι όχι να έχουμε μπροστά μας την προοπτική εξαιρετικά σημαντικών προσθηκών που θα γίνουν στο μέλλον (μιλάμε για πολύ σημαντικές προσθήκες που μπορεί να αλλάξουν άρδην την εικόνα του παιχνιδιού). Η ΕΑ και η DICE κάπου εδώ μάλλον έχασαν το παιχνίδι, καθώς κινούμενες σε αυτή τη λογική ουσιαστικά ομολόγησαν την «βιασύνη» τους και όπως λέει και ο σοφός λαός… «όποιος βιάζεται σκοντάφτει».
The beauty of war!
Ένας τομέας που η DICE έδωσε μεγάλη προσοχή (και στοργή) είναι τo progression system, το οποίο αν μη τι άλλο είναι αρκετά rewarding και με βάθος, προσφέροντας πολλά κίνητρα στους παίκτες ώστε να ξεκλειδώνουν διάφορα κοσμητικά αντικείμενα που ποικίλουν (όπως διαφορετικές στολές ή gun skins) και in-game αναβαθμίσεις στους στρατιώτες σας με την προσθήκη ειδικών perks που μπορούν να αλλάξουν τη λειτουργία κάθε όπλου. Μια πολύ καλή δυνατότητα είναι ότι οι gamers μπορούν να ακολουθήσουν συγκεκριμένα progression paths και αυτό αν μη τι άλλο είναι ένα στοιχείο που μπορεί να αυξήσει σημαντικά το replayability και σε γενικές γραμμές το υψηλό επίπεδο του customization θα ικανοποιήσει ακόμη και τους πιο απαιτητικούς. Εδώ βέβαια πλανάται το φάντασμα των micro-transactions, καθώς όπως ακούγεται δεν αποκλείεται μέσα στο 2019 να δούμε και τη δυνατότητα για αγορά in-game αντικειμένων, κάτι το οποίο σίγουρα θα στρεσάρει και θα αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας του progression system.
Όσον αφορά τον τεχνικό τομέα, εδώ και πάλι έχουμε να κάνουμε με ένα υψηλών προδιαγραφών state-of-the-art game στα visuals και στην ηχητική / μουσική επένδυση, όπου τα υψηλά production values δεν μπορούν να αμφισβητηθούν σε καμία περίπτωση. Οι massive χάρτες ξεχωρίζουν για την επική και «genuine» κινηματογραφική αισθητική τους, ενώ τα destructible environments συμπληρώνουν την κολασμένη εικόνα που χαρακτηρίζει κάθε πεδίο μάχης. Από τα ερείπια του Rotterdam μέχρι τις χιονισμένες εκτάσεις της Νορβηγίας και τις ερήμους της Βορείου Αφρικής, κάθε map χαρακτηρίζεται από μία μοναδικότητα και έναν unique χαρακτήρα. Ένα γοητευτικό χάος απλώνεται μπροστά στα μάτια σας κάθε φορά που ξεκινάτε ένα multiplayer session και βουτάτε με ορμή στη μάχη. Ο δε ήχος συνοδεύει άψογα τη ροή της δράσης, με πεντακάθαρα voice-overs, ατμοσφαιρική μουσική επένδυση (με άλλοτε μελαγχολικούς και άλλοτε πιο δυναμικούς τόνους) και ρεαλιστικά ηχητικά εφέ. Χωρίς αμφιβολία, η συνολική παρουσίαση είναι top, συνεχίζοντας την εξαιρετική παράδοση των προηγούμενων games της σειράς.
Εκεί βέβαια που το παιχνίδι χρειαζόταν περισσότερη δουλειά ήταν στην εξάλειψη των bugs, καθώς η «βιασύνη» που περιγράψαμε παραπάνω δεν έδωσε στους developers τον απαιτούμενο χρόνο για να δουλέψουν πάνω στην βελτίωση της σταθερότητας του παιχνιδιού. Αν και δεν είναι broken, τα διάφορα glitches φανερώνουν απλώς ότι το παιχνίδι ήθελε παραπάνω χρονικό διάστημα για να βελτιωθεί και να γίνει polished. Αυτή η αίσθηση του μισοτελειωμένου τίτλου δυστυχώς υπάρχει κι εδώ, αν και το καλό είναι ότι ήδη ύστερα από το μεγάλο patch στις αρχές του Δεκεμβρίου τα πράγματα έχουν αρχίσει να βελτιώνονται κατά πολύ (και το μόνο σίγουρο είναι ότι όσο περνάει ο καιρός θα γίνεται ακόμη καλύτερο).
Όποιος βιάζεται…
Παρά τις όποιες αλλαγές και τον εκμοντερνισμό του, τo Battlefield που όλοι μας αγαπήσαμε είναι και πάλι εδώ. Ωστόσο, τo αξιοπερίεργο με το Battlefield V είναι ότι πρόκειται για ένα game του 2018, το οποίο όμως κανονικά θα έπρεπε να κυκλοφορήσει στα μέσα του 2019. Ότι απλώς είναι εμφανές ότι οι developers αναγκάστηκαν (προφανώς λόγω των ασφυκτικών deadlines) να παραδώσουν ένα μισοτελειωμένο και βιαστικό game και κάτι μας λέει ότι το Battlefield V του Ιουνίου του 2019 θα είναι κατά πολύ πιο πλούσιο, γεμάτο και πλήρες. Οι ελλείψεις του είναι εμφανείς και σίγουρα θα περιμέναμε πολλά περισσότερα από ένα τίτλο του διαμετρήματος του Battlefield, χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει ότι έχουμε να κάνουμε με ένα κακό τίτλο (κάθε άλλο μάλιστα!), αλλά ίσως με ένα πρόωρο game που ουσιαστικά κυκλοφόρησε πριν την ώρα του. Αδιαμφισβήτητα, σίγουρα αξίζει τον κόπο να ασχοληθείτε μαζί του, αλλά για την πιο ολοκληρωμένη εμπειρία (που θα βρίσκεται και πιο κοντά στο όραμα των δημιουργών του), μάλλον θα χρειαστεί να κάνετε λίγους μήνες υπομονή ακόμη.
Ανάπτυξη: DICE Έκδοση: EA Διάθεση: Bandai Namco Hellas
The Good
- Επικό Grand Operations mode & solid multiplayer modes . Rewarding progression system . Εκπληκτικό στον τεχνικό τομέα . Υψηλά production values
The Bad
- Πολλά bugs στο launch . Αίσθηση του μισοτελειωμένου και βιαστικού release . Έλλειψη του Battle Royale mode
-
ΓΡΑΦΙΚΑ
-
ΗΧΟΣ
-
GAMEPLAY
-
ΑΝΤΟΧΗ