Τα FPS είναι ένα είδος που ακόμα προσπαθεί να βρει το δρόμο του προς τη λογική του open world. Το Far Cry είναι ίσως η μοναδική σειρά που το έχει καταφέρει, και μάλιστα με επιτυχία. Από το Far Cry 3 και μετά, απολαμβάνουμε first person shooting από τη Ubisoft χωρίς κανέναν περιορισμό στην περιήγηση και στις αποστολές. Το Far Cry 5 συνεχίζει αυτή την «παράδοση», αξίζοντας κάθε λεπτό που θα περάσετε μαζί του, όπως θα διαβάσετε παρακάτω.
Υπόθεση
Εκτός από το πρώτο παιχνίδι, όλα τα υπόλοιπα ασχολούνται με ώριμα θέματα. Στο δεύτερο βρεθήκαμε στη μέση ενός εμφυλίου πολέμου, σε κάποιο μικρό αφρικανικό κράτος. Το τρίτο είχε ως θέμα την πειρατεία και το δουλεμπόριο στον Ειρηνικό, ενώ το τέταρτο ήταν εξ ίσου ενδιαφέρον, με μία επανάσταση στην επαρχιακή Ινδία. Το πέμπτο μέρος, μας φέρνει πιο κοντά στον δυτικό πολιτισμό, και συγκεκριμένα στο σοβαρό θέμα των παραθρησκευτικών αιρέσεων, στην Αμερική. Το σενάριο εκτυλίσσεται σε μία φανταστική περιοχή της Μοντάνα, σε ένα δυστοπικό εναλλακτικό παρών, όπου μία αίρεση έχει αποκτήσει ολόκληρη δική της κομητεία, τη Hope County! Εκεί, υπό την απειλή των όπλων, τρομοκρατούν και ελέγχουν τους κατοίκους, μέχρι που μία ομάδα ομοσπονδιακών πρακτόρων, της οποίας μέλος είστε κι εσείς, πηγαίνουν να συλλάβουν τον αρχηγό τους, Joseph Seed. Βέβαια οι ακόλουθοι τους, που έχουν υποστεί πλύση εγκεφάλου, ξεκινούν έναν… μικρό πόλεμο εναντίον της κυβέρνησης, δηλαδή εναντίον της ομάδας σας. Τώρα, με τους υπόλοιπους να είναι νεκροί ή αιχμάλωτοι, πέφτει σ’εσάς η ευθύνη να εξουδετερώσετε τους John, Jacob και Faith Seed, ώστε να φτάσετε τελικά στην κεφαλή του κακού, τον Joseph.
Make America… game again!
Γενικά τα τελευταία χρόνια υπάρχει μία τάση, τόσο στο Hollywood όσο και στο gaming, να μην εξελίσσονται τα πάντα στην Αμερική. Λογικό αφού μέσω ταινιών, σήριαλ και παιχνιδιών, την έχουμε… φάει με το κουτάλι. Η Ubisoft όμως «ρισκάρει» και τοποθετεί το Far Cry 5 όχι μόνο αποκλειστικά στην Αμερική, αλλά σε μία μόνο μικρή περιοχή της. Αυτό είναι αλήθεια πως μας έκανε αρνητική εντύπωση, ειδικά μετά από τις μαγευτικές ζούγκλες και θάλασσες του Ειρηνικού στο 3, και τα εικονικά ορεινά χωριά της Ινδίας στο 4. Η πολιτεία της Μοντάνα δεν έχει κάτι άσχημο, ίσα-ίσα που είναι όμορφη. Απλά είναι ένα πολύ γνώριμο σκηνικό, με απλές πεδιάδες, λόφους και ποταμάκια.
Εκτός αυτού υπάρχει μεγάλη ομοιογένεια, οπότε θα τολμούσαμε να πούμε ότι η περιήγηση μας, έγινε γρήγορα βαρετή. Κάτι παρόμοιο ισχύει και για τους χαρακτήρες, με τη γνωστή αμερικανο-βλαχιά να κυριαρχεί παντού. Όμως, για να δώσουμε και ένα βήμα και στην «υπεράσπιση», το premise των αιρέσεων δύσκολα θα λειτουργούσε τόσο καλά σε άλλη χώρα. Αν π.χ. το σενάριο εξελισσόταν στη Νότια / Κεντρική / Λατινική Αμερική, θα περιμέναμε κάτι τέτοιο από εκείνες τις περιοχές και δεν θα μπορούσαμε να ταυτιστούμε τόσο εύκολα. Όμως ένας μικρός πόλεμος από μία αίρεση στην καρδιά του Δυτικού κόσμου είναι κάτι που… χτυπάει στο κόκκαλο. Εκτός αυτού, η απλή εδαφική διαμόρφωση κάνει τη μετακίνηση σας πολύ πιο ευχάριστη εμπειρία. Εξ άλλου το gameplay είναι τόσο καλό, που όλα τα παραπάνω δεν θα έχουν καν την ευκαιρία να σας απασχολήσουν!
Customization και ξερό ψωμί
Από την εισαγωγή του παιχνιδιού, θα καταλάβετε ότι η σειρά Far Cry έχει ωριμάσει σημαντικά. Μπορείτε να επιλέξετε το φύλο και τα χαρακτηριστικά στο πρόσωπο του χαρακτήρα σας, τα οποία δεν αλλάζουν στο εξής. Όλα τα υπόλοιπα όμως είναι ανοικτά σε πειραματισμούς, όπως το στυλ κουρέματος και τα ρούχα κάθε είδους, δηλαδή μπλουζάκια, πουκάμισα, μπουφάν, παντελόνια, καπέλα, γάντια, κτλ. Αυτά βέβαια είναι περισσότερο για όσους σας βλέπουν στο co-op mode, αφού ως FPS εσείς βλέπετε μόνο ένα μικρό τμήμα του χαρακτήρα σας.
Οχήματα δεν βρίσκετε απλά στο δρόμο, αλλά μπορείτε να αγοράζετε κιόλας. Είτε πρόκειται για αυτοκίνητα, φορτηγά, αεροπλάνα, ελικόπτερα ή θαλάσσια σκάφη, έχετε τη δυνατότητα όχι μόνο να αποκτήσετε όποια και όσα θέλετε, αλλά να εφαρμόσετε και διάφορα χρώματα στο αμάξωμα. Προσαρμογή γίνεται βεβαίως και στα όπλα, και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό, επιλέγοντας χρώμα, σκόπευτρο, σιγαστήρα, και φυσικά μεγαλύτερο γεμιστήρα. Κρατήστε υπ’όψη σας βέβαια, πως όλα τα παραπάνω κοστίζουν!
Gameplay
Αν έχετε παίξει τα 3 και 4, το gameplay του Far Cry 5 θα σας φανεί ιδιαίτερα οικείο. Κάτι που δεν είναι κακό βέβαια, αφού πρόκειται για μία συνταγή η οποία έχει κριθεί επιτυχημένη! Υπάρχει μία μεγάλη γκάμα από όπλα για να επιλέξετε. Μπορείτε να τα βρείτε διάσπαρτα σε κτίρια και διάφορες τοποθεσίες, να τα μαζεύετε από πεσόντες εχθρούς, και φυσικά να τα αγοράζετε από τους in-game εμπόρους. Μάλιστα, υπάρχει και μεγάλη ποικιλία, καθώς κυμαίνονται από απλά πιστόλια, αυτόματα και καραμπίνες, μέχρι τόξα, φλογοβόλα και μπαζούκας. Ιδιαίτερη κατηγορία αποτελούν τα melee όπλα, με σωλήνες, κουπιά (!), κ.ά. Το αγαπημένο μας είναι ένα ρόπαλο τυλιγμένο με συρματόπλεγμα, σε φάση… Νέγκαν από το Walking Dead! Για κάθε όπλο υπάρχουν και διάφορα είδη πυρομαχικών, όπως διατρητικές σφαίρες ή εκρηκτικά σκάγια, που μπορείτε να εναλλάσσετε άμεσα. Δυστυχώς, κάθε φορά μπορείτε να κουβαλάτε το πολύ δύο melee και τέσσερα κανονικά όπλα, οπότε κάπου εδώ πειραματίζεστε στον τύπο gameplay που σας ταιριάζει καλύτερα. Για stealth π.χ. θα προτιμήσετε τόξο και sniper rifle, ενώ για μετωπικές επιθέσεις αυτόματο και δίκαννο. Στο φορητό οπλοστάσιο σας όμως υπάρχουν και άλλα «καλούδια», όπως throwing knives, χειροβομβίδες και ελεγχόμενα εκρηκτικά!
Πολλές είναι και οι επιλογές σας για μετακίνηση, που περιλαμβάνουν τροχοφόρα (αυτοκίνητα, φορτηγάκια, νταλίκες, ακόμα και τρακτέρ!), ταχύπλοα (φουσκωτά, θαλάσσια ποδήλατα), και φυσικά ιπτάμενα (μικρά διθέσια μαχητικά και ελικόπτερα). Αυτά, όπως τα όπλα, μπορείτε να τα βρίσκετε ή να τα αγοράζετε. Για τη μετακίνηση σας, μπορείτε επιπλέον να χρησιμοποιείτε αλεξίπτωτα και wingsuits, να κολυμπάτε στην επιφάνεια ή υποβρυχίως, όπως επίσης να ρίχνετε γάντζους για αναρρίχηση σε συγκεκριμένα σημεία. Από κάποιες υπερυψωμένες τοποθεσίες, έχετε τη δυνατότητα να κατεβαίνετε άμεσα, χρησιμοποιώντας προκαθορισμένα σύρματα (zip lines). Ολοκληρώνοντας αποστολές, τόσο βασικές όσο και δευτερεύουσες, κερδίζετε πόντους που μπορείτε να επενδύετε σε perks, από τα οποία κάποια βελτιώνουν τις ικανότητες του χαρακτήρα σας, ενώ άλλα του δίνουν νέα abilities.
Ο χάρτης του παιχνιδιού χωρίζεται σε τρία τμήματα (νοητά – χωρίς ουσιαστικά σύνορα), με κάθε περιοχή να ελέγχεται από τους Jacob Seed, John Seed και Faith Seed, αντίστοιχα. Ο Jacob είναι βετεράνος του πολέμου στο Ιράκ με κλασσικό σύνδρομο μετατραυματικού στρες. Ο John είναι ένας δικηγόρος και ψυχοπαθής σαδιστής. Η Faith είναι θύμα οικογενειακής κακοποίησης που ελέγχει τους «πιστούς» με παραισθησιογόνα. Για να απελευθερώσετε κάθε περιοχή, πρέπει σταδιακά να μειώνετε την επιρροή της αίρεσης σε αυτή. Αυτό θα το καταφέρετε καταστρέφοντας την περιουσία τους (οχήματα, σιλό), καταλαμβάνοντας ορμητήρια, διασώζοντας απαχθέντες πολίτες, κοκ. Κάθε φορά που συμπληρώνετε προκαθορισμένα ποσοστά απελευθέρωσης σε κάθε περιοχή, φτάνετε σε milestones που ενεργοποιούν cutscenes τα οποία προχωρούν την υπόθεση.
Εδώ υπάρχει ένα από τα πιο ανόητα πράγματα που έχουμε δει ποτέ στην ιστορία του gaming. Όταν συμπληρωθεί ένα ποσοστό, ο χαρακτήρας σας πέφτει αυτόματα αναίσθητος από το παραισθησιογόνο της Faith, ώστε να ενεργοποιηθεί το εκάστοτε cutscene. Όπου και αν βρίσκεστε, ότι και αν κάνετε, ακόμα και αν είστε σε φιλική περιοχή, περιτριγυρισμένος από οπλισμένους συμμάχους. Δε βγάζει νόημα, βρε παιδιά! Υπάρχουν δεκάδες τρόποι με τους οποίους θα μπορούσε να γίνει αυτό. Βάλτε ένα σημείο νέας αποστολής στο χάρτη όπου πρέπει να πάμε για να ενεργοποιηθεί η συνέχεια στο σενάριο. Κάντε spawn έναν βασικό NPC για να μας οδηγήσει στη συνέχεια της υπόθεσης. Κάποιος θα μπορούσε να μας καλέσει από τον ασύρματο για να μας ενημερώσει για τις εξελίξεις και να μας δώσει σχετικές οδηγίες. Τέλος πάντων ας κάνει ντου ένα τάγμα αιρετικών για να μας ακινητοποιήσει. Δε χρειάζεται καν επανεφεύρεση του τροχού – απλά χρήση του!
Ας πάμε να δούμε και το stealth, που αποτελεί βασικό κομμάτι του παιχνιδιού. Αντίθετα από άλλα shooters, εδώ είναι αρκετά εύκολο να σκοτωθείτε από εχθρικά πυρά… αν δεν προσέξετε. Γι’αυτό το λόγο προτείνεται να διατηρείτε μία διακριτική παρουσία. Όταν αντιλαμβάνεστε κάποιο εχθρικό όχημα, φύγετε από τον κεντρικό δρόμο και κρυφτείτε στη βλάστηση. Όταν πλησιάζετε σε εχθρικά ορμητήρια, κάντε πρώτα αναγνώριση με τα κιάλια σας και σκοτώστε από μακριά όσους εχθρούς μπορείτε. Προσπαθήστε επίσης να εκτελείτε melee takedowns, ώστε να εξουδετερώνετε μοναχικούς εχθρούς αθόρυβα. Στα ορμητήρια υπάρχουν και συναγερμοί, που αν ηχήσουν, θα καταφθάσουν ενισχύσεις, κάνοντας τη ζωή σας ακόμα πιο δύσκολη. Απενεργοποιήστε τους, ή ακόμα καλύτερα καταστρέψτε τους, έγκαιρα. Μετά από κάποιο σημείο, στο free roaming, θα περιπολούν και μικρά εχθρικά αεροπλάνα σε χαμηλό ύψος, με αποκλειστικό σκοπό να εντοπίσουν εσάς, οπότε η πρόκληση αυξάνεται, ειδικά με δεδομένες τις μεγάλες ακάλυπτες περιοχές της Μοντάνα!
Arcade Editor
Ως αυτόνομη δωρεάν desktop εφαρμογή, αλλά πάντα μαζί με το Far Cry 5, θα λάβετε και κάτι που λέγεται Arcade Editor. Αυτό δεν είναι άλλο από ένα εργαλείο σχεδίασης χαρτών, προς χρήση σε co-op mode αλλά και σε PvP. Εδώ πραγματικά μπορείτε να ρίξετε όση δημιουργικότητα και φαντασία θέλετε, ώστε να σχεδιάσετε το δικό σας περιβάλλον. Προσαρμόστε τον καιρό και τη γεωφυσική διαμόρφωση, προσθέστε δέντρα φυτά, οχήματα, ζώα, χαρακτήρες, και ότι αντικείμενα μπορείτε να φανταστείτε. Βάλτε τα στο έδαφος, κάντε τα να αιωρούνται, ή να είναι μισοθαμμένα. Κάντε spawn ότι όπλα θέλετε, και παίξτε τον 3ο παγκόσμιο πόλεμο ή… μάχες των σπηλαίων με ρόπαλα μόνο. Φτιάξτε έναν τροπικό παράδεισο με παραλίες και δέντρα, ή ένα industrial park γεμάτο με τσιμεντένιες κατασκευές. Ο κάθε χάρτης που δημιουργείτε, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε οποιοδήποτε multiplayer mode επιλέξετε γι’αυτόν. Τόσο οι δικοί σας χάρτες όσο και της υπόλοιπης κοινότητας, είναι διαθέσιμοι μέσω των arcade machines που θα βρείτε σε διάφορα σημεία, στον κόσμο του Far Cry 5.
Γραφικά & ήχος
Η Dunia Engine 2 έχει κάνει θαύματα και στο Far Cry 5. Θα περίμενε κάποιος ότι σε ένα περίπλοκο open world παιχνίδι, είναι αναμενόμενο (και ανεκτό) ένα σύνολο από bugs. Εδώ δεν παρατηρήσαμε τίποτα που να μας ενόχλησε, ακόμα και σε μικρό βαθμό. Τεχνικά το παιχνίδι είναι άρτιο, αλλά και από εικαστική πλευρά δεν πάει καθόλου πίσω. Τα πρόσωπα των χαρακτήρων είναι εξαιρετικά σχεδιασμένα, με πολλές λεπτομέρειες, που τα κάνουν ρεαλιστικά όσο ποτέ άλλοτε στη σειρά Far Cry. Και στη φύση έχουν… «δοθεί ρέστα», με τις ώρες της μέρας και της νύχτας να εναλλάσσονται ομαλά, ενώ τα δέντρα και τα λοιπά φυτά να σας προσκαλούν να εξερευνήσετε τη Hope County, σπιθαμή προς σπιθαμή! Στο νερό έχει γίνει φοβερή δουλειά, κάτι που φαίνεται από τους κυματισμούς, την αντανάκλαση του ήλιου και της σελήνης, και από την αλληλεπίδραση του χαρακτήρα σας όταν κολυμπάει. Απολαυστικά είναι και τα εφέ της φλόγας, τόσο στις εκρήξεις όσο και όταν πιάνουν φωτιά οι εχθροί και η χλωρίδα.
Καλή δουλειά έχει γίνει και στο κομμάτι του ήχου. Τα εφέ των όπλων είναι όπως τα θέλαμε και τα περιμέναμε, τόσο στο ξαναγέμισμα όσο και στους πυροβολισμούς. Αγαπημένες είναι και οι μουσικές επιλογές στα ραδιόφωνα των οχημάτων, όταν οδηγείτε, που κυμαίνονται από country (εννοείται) μέχρι… metal! Όσο για τους διαλόγους, οι φωνές αποδίδουν τέλεια το ύφος και την ψυχοσύνθεση του κάθε χαρακτήρα, παρ’όλο που λείπουν τα μεγάλα ονόματα. Αναγνωρίσαμε στο cast παρ’όλα αυτά τον Mark Pellegrino (Supernatural) και τον Greg Bryk (The Expanse).
(Far) Cry the beloved… county
Το Far Cry 5 έχει κρατήσει το ισχυρό gameplay των open world προκατόχων του (3, 4, Blood Dragon, Primal), εμπλουτίζοντας το με νέα στοιχεία που το καθιστούν αισθητά πιο ενδιαφέρον. Έτσι αποτελεί μία πραγματικά ισορροπημένη πρόταση, που απευθύνεται τόσο σε όσους θέλουν μία πιο χαλαρή εμπειρία, όσο και σε εκείνους που αναζητούν ένα shooter με tactical στοιχεία. Μην έχετε αμφιβολία ότι το νέο FPS της Ubisoft αξίζει τα 60€ που ζητάει, ενώ πολύ δυνατά φαίνονται και τα επερχόμενα DLC που περιλαμβάνονται στα 30€ του season pass!
Ανάπτυξη: Ubisoft Montreal / Ubisoft Toronto Έκδοση: Ubisoft Διάθεση: CD Media
The Good
- Τεχνική αρτιότητα . Καλά γραφικά . Δυνατό σενάριο . Πολλοί τρόποι μετακίνησης . Μεγάλη ποικιλία όπλων
The Bad
- Πεζή σχεδίαση περιβάλλοντος . Χαζός τρόπος συνέχισης της υπόθεσης
-
ΓΡΑΦΙΚΑ
-
ΗΧΟΣ
-
GAMEPLAY
-
ΑΝΤΟΧΗ