Σε κανένα άλλο παιχνίδι δεν έχει προβληθεί τόσο έντονα η ελληνική μυθολογία όσο στο God of War. Αν και υπάρχει αρκετό υλικό για πολλές συνέχειες ακόμα, η Santa Monica Studio, που αναπτύσσει τη σειρά, πήρε μία «γενναία» απόφαση. Να βγάλει τον Κράτο από το γνώριμο ελληνικό έδαφος και να τον τοποθετήσει στο επίκεντρο της σκανδιναβικής μυθολογίας! Το εγχείρημα πέτυχε, και ο «ασθενής» όχι μόνο επιβίωσε, αλλά έχει πιο δυναμική παρουσία από ποτέ άλλοτε!
Υπόθεση
Μετά από πολλά χρόνια περιήγησης, μάχης και προσωπικής τραγωδίας, ο Σπαρτιάτης πολεμιστής Κράτος, που είναι πλέον «με τη βούλα» ο Έλληνας Θεός του Πολέμου, ταξιδεύει στη μακρινή σκανδιναβική γη, Midgard. Εκεί βρίσκει μία νέα σύντροφο, τη Faye, με την οποία αποκτά ένα γιο, τον Ατρέα. Όταν η Faye πεθαίνει, τους αφήνει διαθήκη να πάνε τις στάχτες της στο υψηλότερο βουνό του κόσμου. Έτσι οι δυο τους ξεκινούν ένα μεγάλο και επικίνδυνο ταξίδι, μέσα από το οποίο θα γνωριστούν καλύτερα και θα αποκτήσουν μία στενότερη σχέση πατέρα-γιού. Όσοι έχετε παίξει τα προηγούμενα παιχνίδια θα ξέρετε ότι ο Κράτος δεν είναι ο πιο εγκάρδιος άνθρωπος στον κόσμο… Εκτός αυτού, ο Ατρέας θα βοηθήσει τον Κράτο, και κατ’επέκταση τον παίκτη, να γνωρίσει καλύτερα τη μαγευτική σκανδιναβική μυθολογία. Είναι μία από τις λίγες φορές που διαφορετικές μυθολογίες συνυπάρχουν, καθώς οι περισσότεροι αρχαίοι πολιτισμοί θεωρούσαν ότι οι δικές τους κοσμοθεωρίες ήταν οι μόνες σωστές!
Ομιλείτε Ελληνικά!
Ένας τίτλος με τόσο γερή βάση σε ελληνικές επιρροές, είναι ευχάριστο που πηγαίνει ένα βήμα πιο πέρα. Συγκεκριμένα, στις επιλογές των ρυθμίσεων, μπορείτε να ορίσετε ολόκληρο το παιχνίδι στην ελληνική γλώσσα. Τα μενού, τους υπότιτλους, ακόμα και τις φωνές σε ελληνική μεταγλώττιση. Σύμφωνα με τη Sony, για τη μεταγλώττιση χρειάστηκαν να εργαστούν 35 συντελεστές για 900 ώρες σε διάστημα 4 μηνών! Το ελληνικό cast αποτελείται από τους εξής ηθοποιούς στους βασικούς ρόλους: Δημήτρης Χαβρές (Κράτος), Παναγιώτης Αποστολόπουλος (Ατρέας), Χρήστος Θάνος (Brok), Δημήτρης Παπαδάτος (Sindri), Χρήστος Πίτσας (Magni) και Γιάννης Υφαντής (Modi). Βέβαια αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, παρ’όλο που στη μεταγλώττιση έχει γίνει πραγματικά εκπληκτική δουλειά, είναι ανεπαρκής για να μεταφέρει τα συναισθήματα που μας προκάλεσε η ερμηνεία των ηθοποιών του αγγλικού cast. Χωρίς παρεξήγηση, δεν έχει γίνει κάτι λάθος από τα παιδιά της ελληνικής διανομής, απλά είναι ένας γενικός «κανόνας» που δυστυχώς ισχύει όχι μόνο στα videogames, αλλά και σε ολόκληρο το Hollywood, ανεξάρτητα από τη χώρα μεταγλώττισης!
Gameplay
Από την αρχή είναι εμφανής η στροφή που έχει πάρει το νέο God of War, ξεφεύγοντας από τα μακρινά views, το button mashing και την αντιμετώπιση εχθρών ανά ορδές. Αντίθετα, εδώ η κάμερα είναι πιο κοντά στον Κράτο, οι κινήσεις του πιο ομαλές και «μετρημένες», ενώ και οι εχθροί έρχονται σε μικρότερες ομάδες κάθε φορά. Αυτό δε σημαίνει ότι η πρόκληση είναι μικρότερη. Κάθε άλλο, αφού κάθε εχθρός έχει τα δικά του indicators σχετικά με την αντοχή και τη δύναμη του, καλώντας σας να προσαρμόσετε τη στρατηγική σας στον καθένα ξεχωριστά, και όχι απλά να εφαρμόζετε… «επιχείρηση σκούπα». Έτσι το gameplay γίνεται πιο πλούσιο και ενδιαφέρον.
Οι fans της σειράς θα νιώσουν την απώλεια από την απουσία των γνωστών λεπίδων και αλυσίδων του Κράτου, όμως ως αντιστάθμιση ο πρωταγωνιστής έχει ένα νέο γ…ουάου όπλο. Αυτό είναι ένα τσεκούρι με frost damage, που εκτός από melee επιθέσεις ο Κράτος μπορεί επίσης να πετάει σε εχθρούς και αντικείμενα. Το ουάου είναι ότι εκεί που το πετάει αυτό παραμένει, όμως εκείνος μπορεί να το ανακαλεί στο χέρι του, όπως κάνει ο Thor με το σφυρί του! Μάλιστα κατά την ανάκληση, αυτό θα προκαλέσει ζημιά σε όποιον και ότι βρεθεί μπροστά του, ακριβώς δηλαδή όπως στην περίπτωση του Thor! Ο χρόνος αυτής της διαδικασίας εξαρτάται από την απόσταση που έχει να διανύσει το τσεκούρι, όμως σε κάθε περίπτωση παίρνει γύρω στο δευτερόλεπτο, ώστε να μη «χαλάει» το gameplay. Ο Κράτος έχει επίσης μία ασπίδα, που χρησιμοποιεί για block και parry, ή ακόμα και για να επιστρέφει projectiles στους εχθρούς! Βέβαια λειτουργεί σαν απλή πρώτη γραμμή προστασίας, και η εκτεταμένη χρήση της δεν είναι τόσο αποτελεσματική χωρίς κάποια ευρύτερη τακτική στη μάχη.
Όσο για τον Ατρέα, δεν είναι απλά «κολαούζος» αλλά ένας σημαντικός βοηθός, τόσο στο platforming όσο και στη μάχη. Μπορεί να φτάνει σε σημεία όπου δε χωράει ο Κράτος, ενώ η γνώση του για τη ρουνική γλώσσα και τη σκανδιναβική μυθολογία είναι πολύτιμη για την πρόοδο σας. Ως όπλο έχει ένα τόξο, που αργότερα θα αποκτήσει μαγικές ιδιότητες. Έτσι, τόσο αυτό όσο και το τσεκούρι του Κράτου, θα αποτελέσουν σημαντικά εργαλεία για την πρόσβαση σε νέες περιοχές, αλλά και για την επίλυση γρίφων. Μη φανταστείτε κανένα κάψιμο φαιάς ουσίας… Όταν μιλάμε για γρίφους, εννοούμε περισσότερο την ενεργοποίηση συμβόλων χρησιμοποιώντας αντανακλαστικά, ταχύτητα και ακριβή ικανότητα στόχευσης. Έτσι ξεκλειδώνετε σεντούκια με αντικείμενα που αυξάνουν τους μετρητές υγείας, οργής, κτλ.
Γενικά πάντως προτείνουμε να μαζεύετε ότι μπορείτε, γιατί χωρίς upgrades θα γίνει τρομερά δύσκολο το ταξίδι σας. Εδώ το σύστημα αναβάθμισης εξοπλισμού είναι πολύ πιο πλούσιο, με ξεκάθαρα στοιχεία από RPG. Μπορείτε να βρίσκετε ή να κατασκευάζετε τμήματα πανοπλίας, να αναβαθμίζετε την πανοπλία και τα όπλα του Κράτου και του Ατρέα. Επίσης όλα αυτά επιδέχονται και προσθήκη runes, που τους δίνουν επιπλέον ιδιότητες, αυξάνοντας τα attributes του χαρακτήρα σας. Όπως είπαμε, είναι χαρακτηριστική η πιο «προσωπική» προσέγγιση στη μάχη. Η κάμερα είναι πιο κοντά και η ταχύτητα των επιθέσεων μικρότερη, αλλά πάντα με ομαλό animation που δεν εμποδίζει τη ροή των κινήσεων σας.
Από εχθρούς έχουμε κυρίως draugr (δηλαδή τους Σκανδιναβούς undead) που έρχονται σε διάφορες παραλλαγές, από απλούς μέχρι armored και φλεγόμενους που πετάνε fireballs και εκρήγνυνται όταν τους σκοτώνετε! Επίσης έχουμε τα θεόρατα trolls, που αποτελούν κάτι σαν mini bosses και έχουν ισχυρά projectiles και area attacks. Ο Κράτος μπορεί να εκτελεί ισχυρά melee combos και κατά κάποιο τρόπο ranged επιθέσεις με το τσεκούρι του, όμως τα ranged attacks είναι ειδικότητα του Ατρέα. Ειδικά όταν αναβαθμίσετε τις ικανότητες του, θα σας προσφέρει μεγάλη βοήθεια στο πεδίο μάχης, σε σημείο που θα χρειάζεστε πλέον σε ελάχιστο βαθμό αναπλήρωση υγείας! Αυτό δεν είναι εμφανές στην αρχή, πρώτον γιατί ο Ατρέας ξεκινά με αδύναμες επιθέσεις που δεν κάνουν μεγάλη διαφορά, και δεύτερον γιατί είναι ένας νέος μηχανισμός που δεν έχουν συνηθίσει οι γνώστες του God of War.
Ο χάρτης του παιχνιδιού είναι… εν μέρει open world. Μπορείτε δηλαδή να επισκέπτεστε τις περισσότερες προηγούμενες περιοχές κατά βούληση, αλλά μόνο σε γραμμική πορεία. Επίσης κάποια στιγμή θα αποκτήσετε πρόσβαση στη Bifrost, και τη δυνατότητα να ταξιδεύετε μεταξύ των παράλληλων βασιλείων (αν είδατε τις ταινίες Thor, έχετε ήδη μία ιδέα πως λειτουργεί το σύστημα). Όπου πηγαίνετε για πρώτη φορά, κάποια σημεία θα είναι επίτηδες μπλοκαρισμένα με μαγικά εμπόδια που δεν μπορείτε να περάσετε. Αυτό γίνεται γιατί αποκτώντας νέες ικανότητες, καλείστε να επιστρέφετε αρκετές φορές, εφαρμόζοντας αυτά που έχετε μάθει. Κατά τη γνώμη μας κουραστικό και άτοπο στη σημερινή εποχή, που υπάρχουν πόροι για διαμοιρασμό στοιχείων σε εκτενείς ή και νέες περιοχές. Ειδικά χωρίς ένα πλήρες σύστημα για open world travel, και ακόμα περισσότερο για τους νέους παίκτες που ίσως νομίζουν ότι κάνουν κάτι λάθος!
Γενικά πάντως εδώ το platforming είναι ευθύ και ξεκάθαρα δομημένο χωρίς action προσέγγιση, σε σημείο που μοιάζει ότι έχει προστεθεί από υποχρέωση. Ίσως βέβαια απλά αποτελεί στοιχείο της εξέλιξης του παιχνιδιού, ώστε να ωθήσει τον παίκτη περισσότερο στην εξερεύνηση και στη «σκεπτόμενη» μάχη. Όσον αφορά τους βασικούς αντιπάλους σας, αυτοί δεν είναι άλλοι από το σκανδιναβικό πάνθεον, που δε βλέπουν με καθόλου καλό μάτι την εγκατάσταση του Κράτου στα μέρη τους! Αυτές οι επικές διενέξεις είναι μεγάλες και οι πλέον χορταστικές, με τους μαχόμενους να τα δίνουν όλα και με το παραπάνω, και να μας θυμίζουν γιατί αγαπάμε God of War!
Γραφικά & ήχος
Όπως όλοι οι τίτλοι αποκλειστικά για PlayStation, έτσι και το God of War δεν είχαμε αμφιβολία ότι θα ήταν τεχνικά άρτιο. Τα γραφικά εμφανώς βελτιωμένα από το Ascension και πλήρως εναρμονισμένα με τη νέα γενιά hardware στο PS4. Από τις κλειστοφοβικές σπηλιές με τον ambient φωτισμό της φλόγας και τις πενιχρές ηλιαχτίδες μέσα από ρωγμές, μέχρι τα βασίλεια με άπλετο φως, λίμνες και εξωτική βλάστηση, και από τα πυκνά δάση με θεόρατα δέντρα και έδαφος γεμάτο με φύλλα και ρίζες, μέχρι τα χιονισμένα βουνά όπου σχεδόν νιώθετε το κρύο. Τα δε μαγικά εφέ είναι όλα τα λεφτά, προκαλώντας ευχάριστη έκπληξη κάθε φορά… σα να τα βλέπαμε για πρώτη φορά! Εννοείται πως η σχεδίαση των χαρακτήρων (όλων, όχι μόνο των πρωταγωνιστών) έχει γίνει με εξαιρετική λεπτομέρεια, κάτι που είναι ακόμα πιο εμφανές όταν απεικονίζονται πληγές πάνω τους!
Τα ηχητικά εφέ βρίσκονται στο ίδιο υψηλό επίπεδο, ειδικά αυτά που παράγονται από το τσεκούρι του Κράτου, με διαφορετικά και χαρακτηριστικά ακούσματα σε πέτρα, μέταλλο, ξύλο, σάρκα, κ.ο.κ. Εντυπωσιακοί είναι και οι ήχοι των μηχανισμών, πολύ περισσότερο όταν βρίσκονται σε μεγάλους εσωτερικούς χώρους με ισχυρή ηχώ. Προχωρώντας μέσα από την interactive εισαγωγή του παιχνιδιού, βρεθήκαμε αμέσως μπροστά σε μία πολύ ευχάριστη έκπληξη. Στα opening credits είδαμε το όνομα του Christopher Judge, που αυτή τη φορά δανείζει τη φωνή του στον Κράτο! Για όσους δεν είχατε μεγάλη σχέση με το sci-fi τις τελευταίες 2 δεκαετίες, να σας ενημερώσουμε ότι είχε το φοβερό ρόλο του Teal’c στη σειρά Stargate SG1!
Αυτή τη χαρακτηριστική μπάσα φωνή με τη σοβαρή χροιά φέρνει και στο παιχνίδι, έχοντας έτσι ακριβώς ότι χρειάζεται για να καταξιωθεί στο μυαλό μας ως ο κατ’εξοχήν Κράτος! Τα υπόλοιπα μέλη του cast περιλαμβάνουν τον Jeremy Davies, από τη σειρά Sleepy Hollow, αλλά και τον Troy Baker, πασίγνωστο και μη εξαιρετέο voice performer σε videogames, εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Έχουμε όμως και αρκετούς… «γνωστούς αγνώστους», δηλαδή ηθοποιούς που τα ονόματα τους μάλλον δε θα σας πουν τίποτα, αλλά θα αναγνωρίσετε εύκολα τα πρόσωπα τους.
War is God!
Δεν πιστεύουμε να υπήρξε κάποιος ανάμεσα σας που να είχε την υποψία ότι θα κυκλοφορούσε κάποιο God of War και θα άξιζε βαθμολογία μικρότερη από ΑΑΑ! Τα Sony exclusives έχουν μία φήμη να διατηρήσουν, και ευτυχώς η εταιρεία το αντιμετωπίζει πολύ σοβαρά. Έτσι και αυτή η παραγωγή είναι απολύτως προσεγμένη, αποτελώντας παράδειγμα προς μίμηση για το πως γίνεται μία επαγγελματική δουλειά στα videogames. Αν έχετε PS4 τρέξτε να το αποκτήσετε. Αν δεν έχετε, βγάλτε πάραυτα προϋπολογισμό για την κονσόλα και το παιχνίδι μαζί!
Ανάπτυξη: Sony Santa Monica Studios Έκδοση: Sony Interactive Entertainment Διάθεση: Sony Hellas
The Good
- Εκπληκτικά γραφικά . Φανερή εξέλιξη του Κράτου . Στοιχεία RPG . Η φωνή του «Teal’c» . Πιο «μεστές» μάχες . Όπλο τύπου «Thor»
The Bad
- Ημιτελές open world . Περιορισμένο fast travel . Αναγκαστικές επανεπισκέψεις περιοχών . Το platforming σε δεύτερη μοίρα . Χωρίς ποικιλία όπλων
-
ΓΡΑΦΙΚΑ
-
ΗΧΟΣ
-
GAMEPLAY
-
ΑΝΤΟΧΗ