Κάθε φορά που ανακοινώνεται ένα PS exclusive δεν τραβάει απλώς την προσοχή μας, αλλά την «κλέβει», και δικαίως, αφού η Sony έχει εκπληκτικό ιστορικό επιτυχιών στα παιχνίδια που κυκλοφορούν αποκλειστικά στις κονσόλες της. Έτσι και το Horizon Zero Dawn δεν απογοητεύει, προσφέροντας μία από τις καλύτερες gaming εμπειρίες της χρονιάς, κάτι που μπορούμε να πούμε με σιγουριά, και ας μην έχει κλείσει καλά-καλά το πρώτο τρίμηνο του έτους!
Υπόθεση
Όταν ένα σενάριο συνδυάζει «Planet of the Apes» και «Matrix», τότε βάζει το παιχνίδι σε ένα δρόμο που μόνο καλή κατάληξη μπορεί να έχει. Βρισκόμαστε κάπου στο μακρινό μέλλον, όπου η ρομποτική και η τεχνητή νοημοσύνη έφτασαν στο ζενίθ τους. Τα προβλήματα ξεκίνησαν όταν αυτά συνδυάστηκαν, προκαλώντας μία άγνωστη πανωλεθρία. Τώρα ο πολιτισμός έχει επιστρέψει στην εποχή των διάσπαρτων φυλών, όχι όμως σε κάποιο καταθλιπτικό μεταποκαλυπτικό τοπίο. Η φύση έχει ξαναπάρει τη μεγαλόπρεπη θέση της στον πλανήτη και μόνο λίγα διάσπαρτα συντρίμμια κτιρίων και οχημάτων θυμίζουν τα επιτεύγματα της ανθρωπότητας. Παράλληλα, ο τόπος είναι γεμάτος από δεινοσαύρους-ρομπότ (!!!) που αποτελούν εμπόδιο για την ανάκτηση της θέσης μας ως το κυρίαρχο είδος.
Πρωταγωνιστής είναι η Aloy, μία κοπέλα που έζησε όλη τη ζωή της ως απόκληρη (outcast) μαζί με τον κηδεμόνα της (γονείς άγνωστοι). Τώρα, με την ενηλικίωση της, έχει μία ευκαιρία να κερδίσει τη θέση της στη φυλή. Αυτό θα της ανοίξει το δρόμο όχι μόνο για να μάθει τι συνέβη στον πλανήτη -και πιθανώς να το διορθώσει-, αλλά να μάθει και τα μυστικά της δικής της προέλευσης.
Gameplay
Μπορεί ο πολιτισμός όπως τον ξέρουμε να μην υφίσταται, όμως αυτό δε σημαίνει ότι δεν υπάρχει καθόλου τεχνολογία για να σας βοηθήσει. Με έναν πολύ έξυπνο τρόπο, και χωρίς να μπερδεύει την ατμόσφαιρα, το παιχνίδι σας δίνει το Focus, ένα εργαλείο augmented reality που βρίσκει η Aloy σε μικρή ηλικία. Αυτό περιέχει πληροφορίες για οτιδήποτε βλέπετε μπροστά σας, αλλά κυρίως αναγνωρίζει τα τρωτά σημεία κάθε μηχανικού πλάσματος, ώστε να πραγματοποιείτε πιο αποτελεσματικές επιθέσεις. Μην ανησυχείτε, το πλήρες interface του Focus εμφανίζεται μόνο κατά βούληση, και έτσι δεν εμποδίζει το gameplay.
Ως βασικά όπλα στο Horizon Zero Dawn έχετε ένα τόξο για ranged επιθέσεις και μία λόγχη για melee. Οι περισσότεροι δεινόσαυροι έχουν σχετικά μικρά μεγέθη, και έτσι είναι εφικτή η αντιμετώπιση τους και με τους δύο τρόπους. Τόσο τα όπλα, όσο και η ενδυμασία σας, δέχονται modifications για διάφορους τύπους επίθεσης και προστασίας, αντίστοιχα. Το τόξο δέχεται επίσης διάφορα είδη πυρομαχικών, όπως απλά και φλεγόμενα βέλη. Το οπλοστάσιο σας όμως περιέχει και παγίδες, με κάποιες να ακινητοποιούν προσωρινά εχθρούς, και άλλες να τους προκαλούν ζημιά. Ναι, εννοείται πως θα αντιμετωπίσετε και ανθρώπινους εχθρούς – τι περιμένατε, παγκόσμια ειρήνη και κοινό μέτωπο εναντίον των μηχανών; Σε κάποιες φάσεις θα βρίσκετε και βαρέα όπλα, όπως μυδραλιοβόλα, που όμως δεν μπορείτε να προσθέσετε στο inventory, και τα χρησιμοποιείτε μόνο επί τόπου.
Περίοπτη θέση έχει και το crafting, το οποίο αντίθετα με πολλά παιχνίδια, δεν είναι καθόλου χρονοβόρο ούτε κουραστικό. Το μόνο που πρέπει να φροντίζετε είναι να μαζεύετε πρώτες ύλες, από τη φύση και από τους πεσόντες εχθρούς. Κάτι καθόλου δύσκολο, αφού και στις δύο περιπτώσεις υπάρχει τόση αφθονία που θα έχετε μονίμως γεμάτο inventory. Craft μπορείτε να κάνετε διάφορα αντικείμενα, όμως το χρησιμότερο είναι τα πυρομαχικά. Έτσι όχι μόνο καθίσταται η αγορά και η αναζήτηση τους περιττή, αλλά μπορείτε να τα αναπληρώνετε εύκολα και γρήγορα, ακόμα και στη διάρκεια της μάχης!
Κόντρα στη λογική που επικρατεί για πολλά χρόνια στο gaming, και η οποία έχει επικριθεί ότι κάνει τα παιχνίδια πολύ εύκολα, εδώ μετά από κάθε μάχη η υγεία σας δεν αναπληρώνεται αυτόματα, ως δια μαγείας. Αντίθετα, γίνεται με τον «παραδοσιακό» τρόπο, δηλαδή με potions και herbs. Μάλιστα, η κατανάλωση τους έχει και χρονικό cooldown, οπότε δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε π.χ. 10 φίλτρα το ένα μετά το άλλο σε μία δύσκολη μάχη. Τουλάχιστον η αναπλήρωση των σχετικών πόρων είναι το ίδιο εύκολη, με τα medicinal herbs να βρίσκονται παντού στη φύση.
Όσον αφορά τις αποστολές, έχουμε τις κλασσικές, όπου πρέπει να πολεμήσετε ένα σύνολο μηχανών ή ανθρώπων, είτε μόνοι σας είτε με προσωρινούς companions. Αυτοί είναι εξαιρετικά αποτελεσματικοί κατά των εχθρών, και όχι απλά «διακοσμητικοί», οπότε αν τα βρείτε σκούρα μπορείτε άνετα να φύγετε από τη μέση μέχρι να αναπληρώσετε τις δυνάμεις σας. Μετά έχουμε τα hunting grounds, δηλαδή διάφορες προκλήσεις, όπου πρέπει να σκοτώσετε μηχανές μόνο με συγκεκριμένους τρόπους. Μεγάλο ενδιαφέρον έχουν τα ancient ruins, που σε πλήρη αντίθεση με την ονομασία τους, πρόκειται για εγκαταλελειμμένες εγκαταστάσεις γεμάτες με τεχνολογία, audio και video logs πριν την «πτώση», αλλά και αναπάντεχους κινδύνους.
Οι κινήσεις της Aloy είναι πολύ ελεύθερες και ευέλικτες, κάνοντας το παιχνίδι πραγματικά απολαυστικό. Η ίδια μπορεί να κάνει άλματα, να σκύβει, και να κάνει dodge rolls, αποφεύγοντας κάθε είδους επιθέσεις. Το παιχνίδι δίνει βεβαίως τη δέουσα σημασία στο stealth, ενώ είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να μην το κάνει σε καμία περίπτωση υποχρεωτικό. Πραγματικά προσεγμένο είναι και το platforming, με την Aloy να σκαρφαλώνει σε βράχους, να υπερπηδάει χάσματα μικρών αποστάσεων, και να χρησιμοποιεί ένα ειδικό εργαλείο με σχοινί για να κατεβαίνει γρήγορα από γκρεμούς. Ακόμα και zip lines είναι κατασκευασμένες σε διάφορα σημεία, για να διανύετε εύκολα μεγάλες διαγώνιες αποστάσεις! Fast travel υπάρχει, αλλά δεν είναι «δωρεάν». Γίνεται μόνο χρησιμοποιώντας travel packs, που κατασκευάζετε ή αγοράζετε. Έτσι δεν μπορείτε να μεταφέρεστε απεριόριστα από τη μία άκρη του χάρτη στην άλλη. Πρέπει να κάνετε προσεκτική διαχείριση, κρατώντας τα για τις περιπτώσεις που θέλετε να προσπεράσετε επικίνδυνες περιοχές, και όχι όποτε βαριέστε να περπατήσετε…
Δεν χρειάζεται όμως να είναι όλες οι μηχανές εχθροί σας. Σχετικά σύντομα θα αποκτήσετε ένα εργαλείο για να κάνετε override τα μικρά είδη δεινοσαύρων. Έτσι μπορούν να πολεμούν στο δικό σας «στρατόπεδο», ή τουλάχιστον να σας αφήνουν ήσυχους, όμως η μεγαλύτερη έκπληξη είναι στο είδος των Striders. Αυτούς μπορείτε να τους χρησιμοποιήσετε και ως mounts !!! Έτσι θα περιηγείστε πιο γρήγορα στον open world χάρτη, ενώ αυτόματα πολεμούν στο πλευρό σας αν εμπλακείτε σε μάχη !!! Χρήσιμοι είναι και οι Tallnecks, που έχουν ύψος… πολυκατοικίας, όμως αν καταφέρετε να σκαρφαλώσετε στην κορυφή τους, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το ραντάρ που έχουν ως κεφάλι, για να χαρτογραφήσετε πλήρως τη γύρω περιοχή.
Η πρόοδος της Aloy γίνεται ανεβάζοντας επίπεδα στον χαρακτήρα της, και φυσικά κερδίζοντας πόντους όποτε συμβαίνει αυτό, τους οποίους επενδύετε σε διάφορες ικανότητες. Τα δέντρα ικανοτήτων δεν είναι πολλά ούτε μεγάλα, ενώ το κάθε skill δεν έχει μεγάλο κόστος σε πόντους, ούτε προϋποθέσεις. Αυτό σημαίνει ότι εδώ έχετε τη δυνατότητα να αποκτήσετε τα περισσότερα σχετικά σύντομα, και όχι στο τέλος, όταν δεν θα τα χρειάζεστε πια, όπως δυστυχώς συμβαίνει σε πολλά αντίστοιχα παιχνίδια.
Γραφικά & ήχος
Από τεχνική πλευρά, το Horizon Zero Dawn βασίζεται στη μηχανή γραφικών Decima, που πρωτοείδαμε στο -ακόμα εντυπωσιακό- Killzone Shadow Fall, και την οποία θα χρησιμοποιήσει επίσης ο Hideo Kojima στο πολυαναμενόμενο Death Stranding! Πραγματικά πρέπει να ψάξετε για κάτι που δεν είναι καλοσχεδιασμένο, και μάλλον δεν θα βρείτε. Η κίνηση είναι πάντα ομαλότατη, χωρίς frame drops, και όλα τα textures είναι sharp, με πολλές λεπτομέρειες, ειδικά στα πρόσωπα. Το animation είναι από τα πιο ολοκληρωμένα που έχουμε δει ποτέ σε παιχνίδι, με την ενδυμασία και τα μαλλιά της Aloy να αντιδρούν τόσο ρεαλιστικά, που θα νομίζετε ότι παρακολουθείτε pre-rendered demo! Άκρως επιβλητικοί προβάλλονται και οι δεινόσαυροι, συνδυάζοντας με μοναδικό τρόπο το μηχανικό με το ζωώδες, ενώ τα χρώματα των «LED» στο σώμα και στο κεφάλι τους, αναλογούν στην ήρεμη, ύποπτη ή επιθετική συμπεριφορά τους.
Οι μηχανικές κλειδώσεις τους και η «binary» ομιλία τους, εκφράζονται παράλληλα με τα κατάλληλα ηχητικά εφέ, τα οποία είναι τόσο καλά επιλεγμένα, που θα θέλετε να τους πλησιάζετε μόνο για να θαυμάζετε αυτό τον επιτυχή οπτικοακουστικό συνδυασμό. Αντίστοιχα σωστές επιλογές έχουν γίνει και στις μάχες, με τα χτυπήματα μεταξύ μετάλλου, ξύλου, πέτρας, και ανθρώπων. Στο cast των voice actors δεν θα βρείτε κανένα γνωστό όνομα, όμως οι ερμηνείες είναι εκφραστικές και κατάλληλα προσαρμοσμένες στον κάθε χαρακτήρα. Είναι ένας ενδιαφέρων κανόνας που μοιάζει να επιβεβαιώνεται σε πάρα πολλά παιχνίδια – όσο λιγότερα «αστέρια» τόσο καλύτερη η απόδοση των ρόλων!
Επιπλέον, κάνοντας pause στο Horizon Zero Dawn, και εμφανίζοντας το κεντρικό μενού, θα παρατηρήσετε μία επιλογή «photo mode». Αυτό σας επιτρέπει να τραβήξετε screenshot από τη στιγμή ακριβώς που κάνατε pause, και η οποία εμφανίζεται την εκάστοτε στιγμή στην οθόνη. Όχι έτσι «ξεροσφύρι» όμως. Πρώτον μπορείτε να ρυθμίσετε την ώρα της ημέρας, από όλη τη γκάμα του 24ώρου. Δεύτερον μπορείτε να συμπεριλάβετε το λογότυπο του παιχνιδιού σε διάφορες θέσεις, να επιλέξετε τύπο κάδρου, χρωματικό θέμα (αλά Instagram) και να προσθέσετε εφέ (αλά Snapchat). Τρίτον, μπορείτε να πειράξετε ένα σύνολο ρυθμίσεων, όπως το aspect ratio, την εστίαση, την έκθεση, τη φωτεινότητα, κτλ.
Η αυγή πέρα από τον ορίζοντα
Το Horizon Zero Dawn δεν είναι απλά καλό. Μας εξέπληξε ιδιαίτερα ευχάριστα, καθώς είναι ακόμα καλύτερο από το υλικό που βλέπαμε στα trailers και στα gameplay videos πριν από την κυκλοφορία του, κάτι το οποίο συνήθως ισχύει ανάποδα στα videogames! Χωρίς ουδεμία αμφιβολία, ένας ΑΑΑ τίτλος, όχι μόνο για τη χρονιά του 2017, αλλά και για ολόκληρη την ιστορία του Playstation.
Ανάπτυξη: Guerilla Games Έκδοση: Sony Interactive Entertainment Διάθεση: Sony Hellas
The Good
- Σενάριο «κόλλημα» που αποκαλύπτεται σταδιακά . Δεινόσαυροι-ρομπότ . Μηχανικοί δεινόσαυροι ως mounts . Μοναδικό «πάντρεμα» tribal πολιτισμού με πινελιές high tech . Λίγα, απλά και αποτελεσματικά όπλα . Εύχρηστο και επιβραβευτικό σύστημα crafting . Γραφικά και ήχος - παραδείγματα προς μίμηση
The Bad
- Περιοριστικό fast travel . Cooldown μετρητής στη χρήση potions . Σχετικά μικρή χωρητικότητα στο inventory . Η υγεία δεν αναπληρώνεται αυτόματα μετά από κάθε μάχη . Save μόνο σε ειδικά σημεία ή αυτόματα μετά από milestones
-
ΓΡΑΦΙΚΑ
-
ΗΧΟΣ
-
GAMEPLAY
-
ΑΝΤΟΧΗ