Τι να πρωτοπεί κανείς για τον Indiana Jones, τον ατρόμητο αρχαιολόγο και κινηματογραφικό ήρωα που οραματίστηκε ο George Lucas, σκηνοθέτησε ο Spielberg και υποδύθηκε στον κινηματογράφο ο εμβληματικός Harrison Ford. Το franchise του Indiana Jones έχοντας συμπληρώσει περισσότερα από 40 χρόνια, αριθμεί πέντε iconic ταινίες (με την πιο πρόσφατη το 2023), ενώ στο κόσμο του gaming, οι τίτλοι που είχαν ως κεντρικό πρωταγωνιστή τον Indy είναι παραπάνω από 20, με το πρώτο game (Raiders of the Lost Ark), μάλιστα να κυκλοφορεί για το Atari 2600 το 1982. Χωρίς αυτόν άλλωστε ενδεχομένως να μην υπήρχε ούτε η Lara Croft, ούτε ο Nathan Drake. Με βάση τα παραπάνω, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι το όνομα: «Indiana Jones» είναι πολύ… «βαρύ», για αυτό και μοιραία η πρόκληση που είχε στα χέρια της η MachineGames (με πλούσια θητεία στο σύμπαν του Wolfenstein) και η Bethesda ήταν πολύ απαιτητική (με τον Dr. Henry Jones άλλωστε δεν «παίζεις»). Έτσι λοιπόν, το Indiana Jones and the Great Circle αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους και πιο φιλόδοξους τίτλους των τελευταίων ετών και στο review που ακολουθεί θα δούμε εάν ο Indy, θα σώσει για μια ακόμη φορά τον κόσμο και εάν θα καταφέρει να ξεπεράσει τη φοβία του για τα… φίδια.
H ζωή κύκλους κάνει…
Το Indiana Jones and the Great Circle, τοποθετείται χρονικά το 1937, λίγους μήνες πριν από τα γεγονότα του «The Last Crusade» και όπως μπορείτε να φανταστείτε ο αγαπημένος αρχαιολόγος καλείται να ξεσκεπάσει μια συνομωσία που εκτείνεται σε όλο τον κόσμο, με τους κακούς της υπόθεσης να είναι ως είθισται οι Ναζί. Η κεντρική υπόθεση περιστρέφεται γύρω από το “Μεγάλο Κύκλο”, ένα μυστήριο που απαιτεί από τον παίκτη να εξερευνήσει διαφορετικές τοποθεσίες στον κόσμο, ξεκινώντας από το Βατικανό και την Αίγυπτο και φτάνοντας ακόμη και μέχρι την μακρινή Ταϊλάνδη. Από τις πρώτες κιόλας στιγμές καταλαβαίνουμε ότι η αφήγηση είναι εξαιρετικά συνδεδεμένη με την αισθητική των κλασικών ταινιών του Indiana Jones, προσφέροντας μια εμπειρία που αποπνέει περιπέτεια και κίνδυνο και η οποία δημιουργεί ένα αίσθημα old-school γοητείας (που μοιάζουν να έχουν απωλέσει τα παιχνίδια του σήμερα). Ο πρωταγωνιστής, με τη φωνή του βετεράνου Troy Baker, αποδίδει τέλεια τη χαρακτηριστική γοητεία και τις ιδιοτροπίες του Indy, ενώ ο κόσμος γύρω του ζωντανεύει με τους developers να φροντίζουν στο να προσδώσουν μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια.
Η κινηματογραφική αισθητική και τα υψηλά production values χαρίζουν στον gamer μια εμπειρία που σε απορροφάει από το πρώτο κιόλας λεπτό και δεν σε αφήνει να ξεκολλήσεις. Παράλληλα, η αφήγηση προχωρά με σταθερό ρυθμό, με εναλλαγές που κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον, ενώ τα συχνά cinematics εντός του παιχνιδιού είναι άρτια σκηνοθετημένα και δεν έχουν να ζηλέψουν σε τίποτα από υψηλού επιπέδου κινηματογραφικές παραγωγές. Ο σχεδιασμός του κόσμου προσφέρει ένα ευρύ φάσμα από διαφορετικά environments, τα οποία καλείται να εξερευνήσει ο κεντρικός ήρωας, με τις συνεχείς αλλαγές στο τοπίο να διατηρούν την αίσθηση της περιπέτειας ζωντανή. Δεν θα ήταν υπερβολή να χαρακτηρίσουμε το Indiana Jones and the Great Circle ως ένα μοναδικά memorable «ταξίδι», το οποίο σε επίπεδο πλοκής και σενάριού θυμίζει έντονα τα κλασικά point & click adventure games της θρυλικής LucasArts.
Πέρα από τον ίδιο τον Indy, οι υπόλοιποι χαρακτήρες όπως η Ιταλίδα δημοσιογράφος Gina Lombardi και ο μυστηριώδης Locus προσθέτουν το δικό τους λιθαράκι σε μια αφήγηση που είναι απλώς… TOP με όλη τη σημασία της λέξεως. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι ο χαρακτήρας της Gina, που αποδίδεται από την Alessandra Mastronardi, φέρνει μια νέα δυναμική στην ιστορία, αποφεύγοντας κάποια από τα στερεότυπα της σειράς. Από την άλλη πλευρά, Ο Emmerich Voss, ένας Ναζί ερευνητής, είναι ένας αξέχαστος antagonist για τον Indiana που ξεχωρίζει για την πολυσύνθετη και σαδιστική προσωπικότητά του, ενώ ο χαρακτήρας του Locus, με τη φωνή του Tony Todd, παραμένει ένα μυστηριώδες και επιβλητικό στοιχείο της πλοκής. Θα μπορούσαμε να γράφουμε άπειρες γραμμές για το πόσο εντυπωσιακά είναι δομημένα όλα στο κομμάτι του narration, καθώς τα πάντα από τις τοποθεσίες και τους χαρακτήρες μέχρι τα puzzles και τα side-quests έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο, ώστε το παιχνίδι να μην θες πραγματικά να τελειώσει!
Μέσα τα μάτια του Indy!
Αφήνοντας το story που αναμφίβολα είναι από τα κορυφαία στοιχεία του παιχνιδιού και εστιάζοντας στο gameplay, το πρώτο πράγμα που προσέχει κανείς είναι ότι η νέα περιπέτεια του Indy εξελίσσεται από μια first-person perspective και όχι από μια προοπτική τρίτου προσώπου (όπως άλλωστε συμβαίνει με τα περισσότερα games του είδους). Αν μη τι άλλο, το να παίζεις μέσα από τα μάτια του Indy, αυτή ήταν και μια εξαιρετικά τολμηρή κίνηση από την μεριά των developers. Ένα φιλόδοξο «πείραμα», το οποίο αντιμετωπίστηκε με σκεπτικισμό όταν είδαμε τα πρώτα δείγματα του παιχνιδιού, καθώς υπήρξαν αμφιβολίες για το πόσο θα μπορούσε να λειτουργήσει.
Και αυτό ήταν κάτι απολύτως φυσιολογικό, καθώς η αξιοποίηση της προοπτικής πρώτου προσώπου ως κύριο σημείο αλληλεπίδρασης με ένα τόσο εμβληματικό ψυχαγωγικό franchise ήταν μια τολμηρή δημιουργική απόφαση. Ενώ επιτρέπει στη MachineGames να κινηθεί σε γνώριμο έδαφος (ένα development studio που είναι διάσημο για την προσφορά δύο από τα καλύτερα first-person shooters της σύγχρονης εποχής), υπήρχε ο κίνδυνος να απομακρύνει τους παίκτες από μια εμβληματική σιλουέτα ήρωα όπως είναι ο Dr. Henry Jones. Ως γνωστόν, το Tomb Raider και το Uncharted έθεσαν το πρότυπο για περιπέτειες εμπνευσμένες από τον Indiana Jones, καταφέρνοντας ουσιαστικά να αναπαραγάγουν με επιτυχία τις συγκινήσεις του “Raiders of the Lost Ark” και του “The Last Crusade” καλύτερα απ’ ό,τι κατάφεραν ο Steven Spielberg ή ο George Lucas με τον Indy τα τελευταία 30 χρόνια. Οπότε, ποιος ο λόγος για τους developers να ρισκάρουν μια περιπέτεια σε τόσο άγνωστα μονοπάτια;
Όμως οι κανόνες είναι για να… ανατρέπονται και το ευχάριστο είναι ότι αυτή η «εξαίρεση» στα παιχνίδια του συγκεκριμένου genre λειτουργεί στην εντέλεια, δείγμα το ότι οι developers δεν φοβήθηκαν να δοκιμάσουν κάτι πιο εναλλακτικό από τα τετριμμένα. Και πράγματι αυτή η ριψοκίνδυνη δημιουργική κίνηση απέδωσε καρπούς, αποδεικνύοντας ότι οι περιπέτειες του Indiana Jones τα «σπάνε» ακόμα και από μια first-person perspective.
Έτσι λοιπόν το The Great Circle είναι ένα action-adventure, το οποίο φροντίζει στο να κρατάει σε ισορροπία τα στοιχεία της εξερεύνησης, του puzzle-solving, της περιπέτειας και του combat. Αυτή η γλυκιά «αρμονία» στους μηχανισμούς του gameplay καθιστά την εμπειρία παιχνιδιού που προσφέρει ο τίτλος της MachineGames από τις καλύτερες που έχουμε δει στο συγκεκριμένο genre. Ένα από τα σημαντικότερο ατού του παιχνιδιού είναι ότι επιτρέπει στους παίκτες να επιλέξουν πώς να προσεγγίσουν τις διάφορες προκλήσεις. Είτε προτιμάτε τη διακριτικότητα οπότε και πάτε με μια πιο stealth λογική, είτε έναν πιο επιθετικό τρόπο κάνοντας λελογισμένη χρήση του revolver σας, η ποικιλία επιλογών αδιαμφισβήτητα προσφέρει έναν ικανοποιητικό βαθμό ελευθερίας. Το gameplay προσαρμόζεται στον δικό σας τρόπο προσέγγισης και στη δική σας φιλοσοφία, καθώς μπορείτε να επιλέξετε να αποφύγετε δεκάδες φρουρούς φορώντας μεταμφιέσεις ή να χρησιμοποιήσετε το μαστίγιο και το πιστόλι σας για να αντιμετωπίσετε τους εχθρούς κατά μέτωπο. Επιπλέον, κάνοντας χρήση του περιβάλλοντος ως «όπλο» είναι επίσης σημαντική: φτυάρια, σφυριά και ακόμη και… κομμάτια ψωμί (εάν δεν τα καταναλώσετε) μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να εξουδετερώσετε τους Ναζί.
Χωρίς αμφιβολία, το combat system προσφέρει απλές αλλά συγχρόνως αποδοτικές επιλογές που αναδεικνύουν το tactical gameplay. Για παράδειγμα, μπορείτε να αποφύγετε, να αντεπιτεθείτε ή να χρησιμοποιήσετε το μαστίγιο για να τραβήξετε αντιπάλους κοντά σας ή να τους ρίξετε από πλατφόρμες. Ωστόσο, οι μάχες με αντιπάλους που διαθέτουν πυροβόλα όπλα απαιτούν περισσότερη προσοχή, καθιστώντας την εξερεύνηση του περιβάλλοντος για όπλα και προμήθειες κρίσιμη και ζωτικής σημασίας για την επιβίωση του Indiana. Όπως βέβαια θα αντιληφθείτε κι εσείς από το πρώτο λεπτό που θα εισέλθετε στον κόσμο του παιχνιδιού, η εξερεύνηση είναι το πιο εντυπωσιακό στοιχείο του Great Circle. Οι ανοιχτές περιοχές παρέχουν μια αίσθηση ελευθερίας, με την πλοήγηση σε αυτές να γίνεται συχνά γρίφος από μόνη της. Για παράδειγμα, η ανακάλυψη μιας κρυφής διαδρομής σε ένα κτήριο μπορεί να σας δώσει πλεονέκτημα για μελλοντική χρήση. Παράλληλα, οι γρίφοι είναι πολυποίκιλοι, απαιτώντας λογική, παρατηρητικότητα και τη χρήση αντικειμένων που βρίσκονται στο περιβάλλον, με το puzzle-solving γενικότερα να διαθέτει ένα εξισορροπημένο επίπεδο πρόκλησης, να είναι διασκεδαστικό και να μην κουράζει ποτέ τους gamers.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι πέραν του main campaign, το Great Circle βρίθει από secondary missions και side-quests, τα οποία λειτουργούν ως «αλατοπίπερο» που νοστιμίζει την συνολική εμπειρία του main παιχνιδιού. Οι δευτερεύουσες αποστολές εκτός του ότι αυξάνουν τη διάρκεια του παιχνιδιού στο χρόνο, παράλληλα παρέχουν upgrades για τον κεντρικό πρωταγωνιστή που βελτιώνουν τα abilities του. Μάλιστα, η συλλογή “Adventure Points” μέσω της φωτογράφισης με την κάμερα είναι μια ενδιαφέρουσα προσθήκη. Οι πόντοι αυτοί μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την απόκτηση νέων δεξιοτήτων, όπως η ταχύτερη επαναφόρτιση ή η αύξηση της αντοχής. Επιπλέον, οι φωτογραφίες αποθηκεύονται σε ένα ημερολόγιο, δημιουργώντας μια ζωντανή καταγραφή της περιπέτειας.
Going Full Circle!
Ένα στοιχείο που χαρακτηρίζει το Indiana Jones and the Great Circle αφορά στον αριστοτεχνικό τρόπο που «δένουν» μαζί και συνδυάζονται όλα τα βασικά συστατικά του gameplay και της αφήγησης, εκτοξεύοντας το immersion στην… στρατόσφαιρα. Για αυτό και ο τεχνικός τομέας δεν θα μπορούσε παρά να ακολουθήσει στο ίδιο μοτίβο υψηλής ποιότητας. Η MachineGames, γνωστή για τη συνεργασία της με την id Software, αξιοποίησε πλήρως τις δυνατότητες της μηχανής id Tech (μιας game engine που έχουμε δει τα εντυπωσιακά visual αποτελέσματά της στα τελευταία Doom και Wolfenstein). Δοκιμάζοντας το παιχνίδι στο Xbox Series X, δεν σας κρύβω ότι οι γραφικές λεπτομέρειες είναι εντυπωσιακές και σε πολλές περιπτώσεις ρίχνουν σαγόνια με το τεράστιο scaling και την αρτιότητα των textures. Τα μοντέλα των χαρακτήρων και οι διάφοροι χώροι αποδίδονται με ζωντανές λεπτομέρειες, ενώ η απόδοση 60 FPS παραμένει σταθερή, με ελάχιστες εξαιρέσεις.
Το δε ηχητικό κομμάτι του παιχνιδιού, με τη μουσική του Gordy Haab, αντλεί έμπνευση από τον John Williams, προσφέροντας τη σωστή δόση νοσταλγίας και αδρεναλίνης. Το sound design είναι εξίσου εντυπωσιακό, με λεπτομέρειες όπως ο ήχος των βημάτων πάνω σε διαφορετικές επιφάνειες να ενισχύουν την αίσθηση της αληθοφάνειας. Παρά τη γενικά άρτια εκτέλεση, υπάρχουν ορισμένα μικροπροβλήματα, χωρίς μάλιστα να λείπουν ορισμένα μικρο-bugs και glitches. Ωστόσο, το σημαντικότερο πρόβλημα του παιχνιδιού έχει να κάνει με τον μάλλον εκνευριστικό μηχανισμό αυτόματης αποθήκευσης, που μπορεί να οδηγήσει σε ατυχείς καταστάσεις, προκαλώντας το regeneration του Indy σε μακρινές τοποθεσίες, οι οποίες σε αναγκάζουν να εκτελέσεις τις ίδιες κινήσεις για να βρεθείς στο σημείο που βρισκόσουν. Αν και το σύστημα “rollback” βοηθά στην αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων, σίγουρα απαιτούνται διορθώσεις μέσω μελλοντικών ενημερώσεων. Τέλος, το Melee combat παρόλο που είναι λειτουργικό, έχει θέματα στην απόκριση του και ενδεχομένως να χρειαζόταν περισσότερη δουλειά (ενα πρόβλημα που δεν θα ήταν τόσο έντονο εάν το παιχνίδι ακολουθούσε την πεπατημένη μιας third-person perspective).
Με πάνω από 25 ώρες ατελείωτου gameplay, το Indiana Jones and the Great Circle καταφέρνει να προσφέρει μια αυθεντική εμπειρία που αποτυπώνει την ουσία του θρυλικού Indiana Jones, φέρνοντας στο νου τα κλασικά adventure games των 90s. Παρά τα όποια μικρά του ελαττώματα, το παιχνίδι είναι μια συναρπαστική περιπέτεια, ικανή να σταθεί επάξια δίπλα στην αρχική τριλογία των ταινιών που τοποθέτησαν τον δημοφιλή ήρωα στον πάνθεον των κορυφαίων κινηματογραφικών ταινιών. Είναι μια εμπειρία που όχι μόνο αξίζει να ζήσει κανείς, αλλά και να την επαναλάβει, ειδικά με την προσθήκη των DLC που ήδη έχει ανακοινώσει η MachineGames. Χωρίς αμφιβολία, ένα από τα καλύτερα και πιο άρτια games του 2024 κι ένα must-have για τους λάτρεις των action adventure games που αποδεικνύει ότι ο Indiana Jones είναι απλώς… διαχρονική αξία (και ο “παππούς” της Lara και του Nathan)!
Ανάπτυξη: MachineGun Games / Lucasfillm Games Έκδοση: Bethesda. Διάθεση: AVE
Το Indiana Jones and the Great Circle αποτελεί ένα action adventure, το οποίο δεν πρέπει με τίποτα να λείπει από την gaming library σας!
The Good
- Cinematic πλοκή
- Ατμόσφαιρα που θυμίζει τις ταινίες
- Old-School adventure αίσθηση
- Υψηλά Production Values
The Bad
- Εκνευριστικό σύστημα saves
- Ορισμένα Bugs
- Το Melee combat χρειαζόταν καλύτερη απόκριση
-
ΓΡΑΦΙΚΑ
-
ΗΧΟΣ
-
GAMEPLAY
-
ΑΝΤΟΧΗ