Το Lords of Xulima είναι ένα ταξίδι πίσω στον χρόνο, στην εποχή του Wizardry και των πρώτων Might & Magic: φτιάχνουμε μια ομάδα από ήρωες και… σώζουμε τον κόσμο! Ο βασικός μας ήρωας είναι ο Gaulen και είναι ο μόνος που δεν μπορούμε να παραμετροποιήσουμε, καθώς ενσαρκώνει την κλάση του Explorer, ένα αναπόσπαστο στοιχείο του LoX. O Explorer έχει διάφορες ικανότητες ανίχνευσης, ως καλός πρόσκοπος, αλλά χρησιμοποιεί κι έναν από τους ξεχωριστούς μηχανισμούς του Xulima, την περισυλλογή φυτών και βοτάνων. Διασκορπισμένα σε όλους τους χάρτες θα βρίσκετε διάφορα βότανα τα οποία, όταν μαζέψετε αρκετά, ο Explorer μπορεί να μετατρέψει σε potions που δίνουν μόνιμα κάποια αύξηση σε stat/resistance. Ιδιαίτερα χρήσιμος ο κηπουρός! Τα υπόλοιπα πέντε μέλη που καλείστε να δημιουργήσετε, μπορεί να είναι οτιδήποτε από τις υπόλοιπες εννέα κλάσεις: υπάρχουν οι κλασικοί Paladin, Priest, Thief, Mage, Barbarian και Soldier, ενώ εμφανίζονται και πιο ιδιαίτερες κλάσεις όπως ο Bard και ο Divine Summoner. Το σύστημα με τις κλάσεις, τα level-ups και οι ικανότητες, είναι από τα δυνατά σημεία του Xulima: πατάνε σε στέρεες βάσεις της παράδοσης, εξελίσσονται με καλό ρυθμό, ενώ οι κλάσεις έχουν διαφορές μεταξύ τους και παίζονται ευχάριστα (ίσως οι μάγοι να είναι ελαφρώς δυνατότεροι από όσο θα έπρεπε όμως).
Η εξερεύνηση γίνεται μέσω ισομετρικού στησίματος, όπου βλέπουμε μόνο τον Gaulen να κινείται στον χώρο, σε real-time, καθώς εξερευνεί μια νέα ήπειρο, γυρεύοντας ξεχασμένες προφητείες και αρχαίους θεούς. Όταν ξεκινήσει η μάχη, μεταφερόμαστε στο turn-based παράθυρο μάχης: βλέπουμε τους εχθρούς μπροστά μας, οι δικοί μας ήρωες εμφανίζονται ως πορτραίτα και επιλέγουμε ικανότητες και είδη επιθέσεων. Στην αρχή φυσικά ξεκινάμε με αδύναμα spells και όπλα, αλλά (όπως συνηθίζεται στα RPG), μετά από λίγο θα πολεμάμε δράκους, χρησιμοποιώντας ισοπεδωτικά ξόρκια και πανίσχυρα artifacts. Σημειώστε ότι υπάρχουν εχθροί που φαίνονται στο γενικό χάρτη (τις περισσότερες φορές φράζουν και την είσοδο στην δυσκολότερη ζώνη), αλλά υπάρχουν και ορισμένοι «αόρατοι» στον γύρω χώρο που μπορούν ανά πάσα στιγμή να μας επιτεθούν, ενεργοποιώντας έτσι ένα random encounter. Ευτυχώς, μια ζώνη μπορεί να «καθαριστεί» από random encounters και να λάβουμε μάλιστα μια αμοιβή σε experience παραπάνω. Πολύ σημαντικός μηχανισμός είναι ο δείκτης με τις προμήθειες της ομάδας: αν μείνετε χωρίς τρόφιμα, δεν μπορείτε να ξεκουραστείτε και οι πολεμιστές σας δέχονται πολύ μεγάλες ποινές στη μάχη. Αν μείνετε από τρόφιμα, θα πρέπει να επιστρέψετε πίσω στο πλησιέστερο χωριό για να αγοράσετε ή να ψάξετε για φαγώσιμα στον δρόμο (που μπορεί να μην υπάρχουν σε αφθονία).
Το gameplay λοιπόν έχει ως εξής: πηγαίνουμε από χωριό σε χωριό, μαζεύουμε τις 5-6 αποστολές για την γύρω περιοχή, ξεκλειδώνουμε ναούς και μαυσωλεία και «εξαγνίζουμε» την περιοχή από τα κακά ξόρκια μέσω του τοπικού ναού, όπου αντιμετωπίζουμε ένα κακό boss. Και μετά προχωράμε, στο επόμενο κεφάλαιο, για «μια από τα ίδια». Στον δρόμο υπάρχουν μερικοί γρίφοι, κάποιες κρυφές περιοχές και αρκετά φυτά για τον κηπουρό-Gaulen.
Η αρχή πάντως είναι βάναυση: θα πρέπει να μάθετε καλά τον μηχανισμό με τα τρόφιμα, να κάνετε οικονομία, να σκοτώνετε συγκεκριμένους εύκολους εχθρούς και να μην παραστρατήσετε πολύ. Από τα μέσα του παιχνιδιού και μετά, η κατάσταση στρώνει όσο δυναμώνουν οι ήρωες…αν και πάλι θα αντιμετωπίσετε αφιλόξενες ζώνες με ζόρικες κλιματολογικές συνθήκες. Ο τεχνικός τομέας του LoX δυστυχώς υστερεί: το animation (ακόμα και το λιγοστό που βλέπουμε στο isometric view) είναι πολύ άσχημο, ενώ τα γραφικά δεν είναι κάτι εντυπωσιακό. Το μεγαλύτερο μειονέκτημα είναι το «πλατώ» που κάνει το gameplay, στα μέσα του παιχνιδιού, όπου συνειδητοποιούμε ότι υπάρχει ένας επαναλαμβανόμενος μηχανισμός σε όλα όσα κάνουμε. Το lore δεν βοηθάει καθόλου: είναι ένα άνοστο μπανάλ πράγμα με θεούς και λόρδους, το οποίο δεν μας δίνει ιδιαίτερο κίνητρο για να προχωρήσουμε πιο κάτω.
Το LoX είναι αρκετά μεγάλο σε διάρκεια (πραγματικά, μπορεί να ξεπερνάει και τις 100 ώρες), ενώ δεν υπάρχουν πολλές οδηγίες για το πού πρέπει να πάτε στη συνέχεια, σε ποιόν να μιλήσετε και πώς θα ολοκληρώσετε μια αποστολή. Το παιχνίδι δεν σας παίρνει από το χέρι και δεν συγχωρεί πολλά. Σε συνδυασμό με τον μέτριο τεχνικό τομέα, το Xulima είναι ένας τίτλος που δεν θα προτείναμε στον μέσο gamer σήμερα, αλλά οι φανατικοί και βετεράνοι των RPG (ξέρουν αυτοί ποιοι είναι!) να βουτήξουν άφοβα!