Πριν από 5 χρόνια ήταν που κυκλοφόρησε το προηγούμενο Mass Effect, και 4 χρόνια πριν που απολαύσαμε το τελευταίο DLC του. Όταν μάθαμε τα πρώτα νέα περί Mass Effect: Andromeda, το όνομα του αποκάλυψε… αμέσως και σαφώς, ότι «πάμε γι’άλλους γαλαξίες». Είναι όμως το τελικό αποτέλεσμα όλα όσα ελπίζαμε;
Υπόθεση
Το παιχνίδι επικεντρώνεται γύρω από την Andromeda Initiative, ένα φιλόδοξο πρόγραμμα διαστημικής εξερεύνησης, με τελικό στόχο την αποίκηση του γαλαξία της Ανδρομέδας. Τέσσερα τεράστια σκάφη, που χαρακτηριστικά λέγονται «κιβωτοί» μεταφέρουν τις κυρίαρχες φυλές του Milky Way, δηλαδή τους ανθρώπους, asari, turians και salarians, ενώ οι krogan… διαμοιράζονται μεταξύ αυτών. Το ταξίδι ξεκινά λίγο πριν από την εισβολή των Reapers στον δικό μας γαλαξία, με τον πληθυσμό στις κιβωτούς να βρίσκεται σε νάρκη και να ξυπνά 600 χρόνια αργότερα!
Η άφιξη στην Ανδρομέδα όμως δεν συμβαδίζει με τις αρχικές θετικές εκτιμήσεις, και σας περιμένουν πολλές δυσάρεστες εκπλήξεις, τις οποίες πρέπει να αντιμετωπίσετε, αν θέλετε να φτιάξετε μία νέα ζωή εκεί. Αυτές περιλαμβάνουν ένα μυστηριώδες διαστημικό φαινόμενο που όχι μόνο εμποδίζει την ελεύθερη μετακίνηση, αλλά αποδεικνύεται και καταστροφικό για όποιο σκάφος πλησιάσει. Εκτός αυτού, έχετε να αντιμετωπίσετε και μία άκρως επικίνδυνη νέα φυλή εξωγήινων εχθρών.
Πρωταγωνιστής είναι ο/η Ryder, ένας pathfinder, δηλαδή ένας από τους αρχηγούς αποίκησης νέων πλανητών, έχοντας ένα εμφύτευμα με τεχνητή νοημοσύνη, το οποίο ενισχύει τις διανοητικές αλλά και σωματικές ικανότητες σας. Ο Alec Ryder, με τα παιδιά του, Scott και Sara, είναι βασικά μέλη της Andromeda Initiative, και εσείς επιλέγετε είτε τον Scott είτε τη Sara, ως player character. Με τη δυνατότητα να αλλάξετε το όνομα, αλλά μόνο το μικρό, για πρακτικούς λόγους, αφού στους διαλόγους οι υπόλοιποι χαρακτήρες σας λένε πάντα Ryder ή Pathfinder. Μάλιστα, ο Ryder είναι πιο «χαλαρός», χωρίς το υφάκι space-commando του Shepard, πράγμα που σημαίνει ότι είναι ευκολότερο να ταυτιστείτε μαζί του!
Gameplay
Ο χειρισμός είναι πολύ γνώριμος, αλλά παράλληλα βελτιωμένος σε σημαντικό βαθμό. Μπορείτε να τρέχετε και να κάνετε vault πάνω από μικρά εμπόδια, όμως αυτή τη φορά είστε εξοπλισμένος και με ένα… jetpack! Αυτό, αν και δεν επιτρέπει τις πτήσεις (κλαψ), είναι ιδανικό για σύντομα boosts, τόσο σε ύψος όσο και σε μήκος. Έτσι το παιχνίδι αποκτά και ένα βασικό platforming στοιχείο, κάνοντας την εξερεύνηση ακόμα πιο ενδιαφέρουσα.
Σημαντικά έχει αναβαθμιστεί και το όχημα με το οποίο μετακινείστε στις επιφάνειες των πλανητών. Το Mako από τα προηγούμενα παιχνίδια έχει δώσει τη θέση του στο Nomad, ένα all-terrain όχημα με κίνηση στους 6 τροχούς, ιδανικό για άμμο, πάγο, βουνά, κτλ., αλλά και με πιο… λογικούς κανόνες φυσικής. Το Mako είχε γίνει αντικείμενο trolling γιατί κυριολεκτικά δεν το σταματούσε καμία εδαφική ιδιαιτερότητα! Μάλιστα, το Nomad δέχεται τεχνικά upgrades, (π.χ. ασπίδες, ευκινησία, κτλ.) αλλά και διάφορα paints, με εντυπωσιακά χρώματα και σχέδια! Μόνο όπλα δεν έχει, όμως είναι εξοπλισμένο με ανιχνευτή ορυκτών, για συγκέντρωση resources.
Όσο για το διαστημόπλοιο σας, λέγοντας αντίο στο Normandy, υποδεχόμαστε το Tempest, που είναι ακόμα πιο badass, τόσο αισθητικά όσο και τεχνολογικά. Ευτυχώς έχει αφαιρεθεί το ανούσιο fuel management μαζί με τον παιδαριώδη χειρισμό του πλοίου πάνω στον χάρτη, και η μεταφορά μεταξύ συστημάτων και πλανητών είναι ξανά point & click, όπως στο πρώτο παιχνίδι. Αντίστοιχα δεν υπάρχει περιορισμός στη χρήση probes, καθώς δεν είναι πια αναλώσιμα. Upgrades δεν δέχεται, αντίθετα από το Normandy. Σε περίπτωση που αναρωτιέστε, εν απουσία των Mass Relays, η μεταφορά μεταξύ ηλιακών συστημάτων γίνεται με τη νέα τεχνολογία ODSY.
Στο παιχνίδι έχετε συνολικά 6 companions, από τους οποίους κάθε φορά πρέπει να επιλέγετε μόνο 2 για να σας συνοδεύουν σε κάθε αποστολή. Συγκεκριμένα αποτελούνται από δύο ανθρώπους, μία asari, μία turian, έναν krogan και έναν angaran (η νέα συμμαχική φυλή στο γαλαξία της Ανδρομέδας). Όπως σε όλα τα παιχνίδια της Bioware, μπορείτε να επιδιώξετε και ρομαντικές σχέσεις, τόσο straight όσο και gay, ακόμα και εκτός του πληρώματος σας, αλλά μόνο με συγκεκριμένους χαρακτήρες. Ευτυχώς η συγκέντρωση των companions, όπως και οι ερωτικές σχέσεις, πραγματοποιούνται σε σχετικά σύντομο διάστημα στο Mass Effect: Andromeda.
Αυτή τη φορά όμως δεν υποστηρίζεται κανένα equipment customization για τους συντρόφους σας, ούτε καν στοιχειώδη skins για τις πανοπλίες. Για τον Ryder τα πράγματα είναι σαφώς καλύτερα. Αντίθετα από τα προηγούμενα παιχνίδια, εδώ η class που θα επιλέξετε, απλά καθορίζει τα αρχικά σας abilities. Στη συνέχεια μπορείτε να αποκτήσετε skills από όλες τις κατηγορίες (soldier, biotic, tech) αλλά και να χρησιμοποιήσετε οποιοδήποτε είδος όπλου, φτιάχνοντας και σε ουσιαστικό επίπεδο τον χαρακτήρα που πραγματικά θέλετε. Το κάθε skill προχωρά γραμμικά μέχρι ένα σημείο, και μετά διακλαδώνεται, βάζοντας σας να επιλέξετε μεταξύ χαρακτηριστικών (π.χ. range ή duration, armor ή shields, κοκ). Όσον αφορά τους συντρόφους, τα δικά τους skills είναι όντως περιορισμένα στην κλάση του καθενός. Φυσικά έχετε και εκεί πλήρη ελευθερία στα trees, όμως τα τελευταία tiers ξεκλειδώνονται μόνο αν ολοκληρώσετε τα προσωπικά quests του καθενός.
Στον εξοπλισμό τώρα, βρίσκοντας νέα όπλα, ή σχεδιαγράμματα αυτών, μπορείτε να τα κατασκευάζετε. Αυτή η διαδικασία απαιτεί φυσικούς πόρους, τους οποίους συγκεντρώνετε από μεταλλεύματα σε κάθε πλανήτη (λέγε με, resource hunting…). Το ίδιο ισχύει και για τις πανοπλίες, τις οποίες μάλιστα διαχειρίζεστε τμηματικά (κράνος, γιλέκο, παντελόνια, γάντια). Όλα τα παραπάνω δέχονται και mods, που ενισχύουν την αποτελεσματικότητα τους. Εντυπωσιακό είναι ότι ακόμα και ο εξοπλισμός ανεβάζει levels, έχοντας τη δυνατότητα να κατασκευάζετε σταδιακά όλο και πιο ισχυρές εκδόσεις για κάθε όπλο και πανοπλία, ανάλογα με το επίπεδο του Ryder. Ολοκληρώνοντας αποστολές, κερδίζετε viability points, με τους οποίους μπορείτε να επανδρώνετε ακόμα περισσότερο τους πλανήτες που αποικείτε, και ως reward να λαμβάνετε από εκεί φυσικούς πόρους σε σταθερή βάση!
Δεν ξεχάσαμε φυσικά τους χάρτες. Πως θα μπορούσαμε άλλωστε, αφού εδώ έχει γίνει η πιο σημαντική βελτίωση. Καθώς μετακινείστε μεταξύ πλανητών, το full open world δεν θα μπορούσε να εφαρμοστεί, όμως έχουμε την επόμενη καλύτερη υλοποίηση. Κάθε πλανήτης είναι ένας αυτόνομος ανοικτός κόσμος, που ουδεμία σχέση έχει με τις ερημιές των προηγούμενων παιχνιδιών. Εδώ υπάρχει προσεγμένη γεωφυσική σχεδίαση, με πανίδα, χλωρίδα, πεδιάδες, βουνά, σπηλιές, τεράστια φαράγγια, ζούγκλες, φυσικές πηγές, παγωμένες λίμνες… Κάθε πλανήτης έχει τις δικές του μοναδικές καιρικές συνθήκες (ζέστη, κρύο, ραδιενέργεια…), που είναι μάλιστα ακραίες και επικίνδυνες, μέχρι να κάνετε terraforming! Επίσης, ο κάθε πλανήτης έχει αρχαία μυστικά που περιμένουν να τα ανακαλύψετε, αλλά και διάσπαρτους χαρακτήρες με side quests. Καμία σχέση με τα άψυχα περιβάλλοντα των περασμένων Mass Effect games.
Για το τέλος αφήσαμε τη μάχη, αφού είναι το πιο αμφιλεγόμενο στοιχείο του Mass Effect: Andromeda. Η μεγάλη ελευθερία στα όπλα και τα skills, που αναφέραμε πριν, έχει κάνει και την ίδια τη διαδικασία της μάχης πιο ελεύθερη. Στα προηγούμενα παιχνίδια άνοιγε ένα κυκλικό μενού με όλα τα skills του κάθε χαρακτήρα. Εκεί επιβραδυνόταν ο χρόνος μέχρι να επιλέξετε ποιος χαρακτήρας θα εφαρμόσει ποιο ability σε ποιον εχθρό! Όπως καταλαβαίνετε ήταν ένα σύστημα που έδινε μία σημαντική tactical αίσθηση στο gameplay. Εδώ αυτό το μενού έχει αφαιρεθεί, και μπορείτε να κάνετε map μόνο 3 abilities κάθε φορά. Αυτά λειτουργούν διαφορετικά, ανάλογα με τη διάρκεια πατήματος του κάθε πλήκτρου, ενώ μπορούν να συνδυαστούν και με το jetpack για εντυπωσιακά combos! Έτσι όμως έχουμε πάει πλέον καθαρά σε action προσέγγιση, αφαιρώντας ποσοστό από την RPG υπόσταση του παιχνιδιού… Η δική μας γνώμη είναι ότι τα νέα battle features είναι όντως καλοδεχούμενα, όμως η απουσία του radial menu φτωχαίνει σε μεγάλο βαθμό την εμπειρία! Τέλος πάντων δεν έφταιγε σε τίποτα για να φύγει, και θα μπορούσε άνετα να συνυπάρχει.
Γραφικά & ήχος
Ενώ τα τρία προηγούμενα παιχνίδια δημιουργήθηκαν με βάση την Unreal Engine 3, το Andromeda προτίμησε τη Frostbite 3, που έχει κάνει θαύματα, έχοντας στην «τροπαιοθήκη» της τα Dragon Age Inquisition, Battlefield 1, και πολλά άλλα ΑΑΑ games. Τα νέα πλούσια περιβάλλοντα απεικονίζονται μαγευτικά, με τα στοιχεία της φύσης να κλέβουν την παράσταση, κάνοντας κάθε πλανήτη ένα ξεχωριστό τοπίο που δεν θέλετε να σταματήσετε να εξερευνείτε. Οι δε επιβλητικές τεχνολογικές κατασκευές των εξωγήινων Remnant, που είναι και το πιο alien στοιχείο του παιχνιδιού, θα σας αφήσουν με το στόμα ανοιχτό. Η απεικόνιση των biotic και tech abilities γίνεται με εφέ που αποδίδουν τη μοναδικότητα και τη δύναμη του κάθε skill. Όσο για τα physics του Nomad… ετοιμαστείτε για οδήγηση που είναι πραγματική απόλαυση! Κάτι άλλο που δεν χορταίνουμε να βλέπουμε, είναι τα transitions μεταξύ πλανητών και συστημάτων. Αυτά γίνονται σε προοπτική first-person (με τα μάτια του πιλότου) και έτσι έχετε μία πανοραμική θέα των διαστημικών σωμάτων, των νεφελωμάτων, κτλ.!
Αν έχετε ασχοληθεί έστω και λίγο με την online κοινότητα του Mass Effect, σίγουρα θα έχετε δει τα ειρωνικά σχόλια για το animation των χαρακτήρων στα κοντινά πλάνα. Όπως σε κάθε αντίδραση των χρηστών, έτσι και εδώ έχουμε μπόλικη δόση τρολιάς και υπερβολής, με την αλήθεια να βρίσκεται κάπου στη μέση. Το animation των προσώπων δεν είναι σε καμία περίπτωση κακό. Απλά προφανώς χρησιμοποιήθηκε η παλιά μέθοδος, που πριν από μία πενταετία μπορεί να ήταν ικανοποιητική, αλλά τώρα είναι εμφανώς απαρχαιωμένη, και σίγουρα δεν συμβαδίζει με την υπάρχουσα γενιά γραφικών. Μάλιστα με το patch 1.05 το οπτικό αποτέλεσμα έχει βελτιωθεί κάπως, αλλά ας μη γελιόμαστε – η Bioware πρέπει να κάνει συστηματικό redesign, αν όχι στο Andromeda τότε οπωσδήποτε στο επόμενο Mass Effect!
Σε ότι έχει να κάνει με τα ηχητικά εφέ, αυτά δε χωράει αμφιβολία ότι κλέβουν κάθε φορά την παράσταση. Οι σφαίρες και τα άλλα projectiles των όπλων αντιδρούν διαφορετικά με ιδιότητες ηλεκτρισμού, φωτιάς και πάγου. Τα abilities ακούγονται ακριβώς με τον αντίκτυπο που έχουν, όχι μόνο κατά την ενεργοποίηση και τη «συνάντηση» με το στόχο, αλλά και στη διάρκεια του «ταξιδιού» τους μέχρι εκεί! Πωρωτικό είναι και το ζόρι που τραβάει το Nomad στις δύσβατες διαδρομές, αλλά και το «turbo boost», που όχι μόνο «γκαζώνει» όσο το κρατάτε, αλλά συνοδεύεται και από force feedback! Από τη μουσική όμως είμαστε δυσαρεστημένοι. Τα προηγούμενα Mass Effect είχαν soundtrack με εκπληκτική ηλεκτρονική μουσική, που κάθε φορά τρέχαμε να προμηθευτούμε μαζί με τα παιχνίδια! Εδώ όμως τα tracks είναι αδιάφορα και τετριμμένα, τόσο ώστε η παρουσία τους περνάει απαρατήρητη…
Ένας νέος… γνώριμος γαλαξίας!
Δεν πιστεύαμε ότι θα το λέγαμε ποτέ αυτό, αλλά η Bioware «κατάφερε» να φτιάξει παιχνίδι με unrealized potential! Η «υπόσχεση» της Ανδρομέδας, μας είχε κάνει να φανταζόμαστε πολύ διαφορετικούς εξωγήινους πολιτισμούς, και μία εμπειρία που ελάχιστη σχέση θα είχε με τις περιπέτειες του Shepard στον Milky Way. Όμως ακόμα και 2,5 εκατομμύρια έτη φωτός μακριά, τόσο τα κτίσματα όσο και η μορφή των πλανητών είναι σαν κομμάτια από τη Γη. Προσέξτε, σε καμία περίπτωση όλα αυτά δεν είναι άσχημα. Απλά… σε ενοχλητικό βαθμό γνώριμα! Ακόμα και οι εξωγήινοι που θα συναντήσετε απαρτίζονται μόνο από 2 φυλές, μία φιλική και μία εχθρική, και μάλιστα είναι… ανθρωπόμορφοι (βολικό)! Στο δια ταύτα λοιπόν, το Mass Effect: Andromeda είναι ένα καλό παιχνίδι. Ειδικά αν είστε fan της σειράς, δεν το συζητάμε καν ότι πρέπει να παίξετε. Το παράπονο μας είναι ότι ενώ περιμέναμε ένα καλύτερο Mass Effect, πήραμε απλώς… περισσότερο Mass Effect!
Ανάπτυξη: BioWare Έκδοση: ΕΑ Διάθεση: Bandai Namco Hellas
The Good
- Όμορφοι και μεγάλοι κόσμοι προς εξερεύνηση . Jetpack για εμπλουτισμένη κίνηση και platforming . Πολύ καλά driving mechanics . Εξαιρετικός νέος πρωταγωνιστής . Πανοραμικό space travel
The Bad
- Πιο φτωχό σύστημα μάχης . Όχι αρκετά «εξωγήινο» . Facial animation περασμένης γενιάς . Απελπιστικά λίγες νέες φυλές
-
ΓΡΑΦΙΚΑ
-
ΗΧΟΣ
-
GAMEPLAY
-
ΑΝΤΟΧΗ