Το θέμα της πυρηνικής καταστροφής είναι ένα από τα πιο «πιασάρικα», τόσο στον κινηματογράφο όσο και στα παιχνίδια. Η επόμενη μέρα θέλει άλλες φορές τους επιζώντες σε υπόγεια καταφύγια, άλλοτε στην επιφάνεια να παλεύουν με ραδιενέργεια και μεταλλαγμένους. Πάντως, η αλήθεια ήταν ότι επρόκειτο για μια ομολογουμένως πρωτότυπη ιδέα του Dmitry Glukhovsky να χρησιμοποιήσει την τεράστια υποδομή του μετρό της Μόσχας, σαν υπόγεια πόλη.
Υπόθεση
Σύμφωνα με τον κόσμο που φαντάστηκε ο Ρώσος συγγραφέας, το 2013 έγινε ο πυρηνικός πόλεμος που αφάνισε τον πληθυσμό και τον πολιτισμό της Γης. Παρένθεση και διευκρίνιση εδώ, το πρώτο βιβλίο της σειράς εκδόθηκε το 2005. Μέχρι το 2033, οι επιζώντες μετέτρεψαν τους σταθμούς από ολόκληρο το μετρό της Μόσχας σε πόλεις. Βέβαια αυτό δε σημαίνει ότι οι εχθρότητες σταμάτησαν, καθώς ακόμα και μετά τον πυρηνικό όλεθρο, οι άνθρωποι συνέχισαν να χωρίζονται σε factions με στόχο την επικράτηση. Εσείς αναλαμβάνετε το ρόλο του Artyom, ενός απλού νέου της… διπλανής πόρτας που εξ’ ανάγκης εξελίσσεται σε ικανότατο στρατιώτη. Στο Metro Exodus έχετε αποφασίσει ότι enough is enough και κάνετε ότι μπορείτε για να ερευνήσετε αν υπάρχει επιλογή για ζωή στην επιφάνεια, μακριά από το σκοτάδι και την παρακμή του μετρό. Τελικά οι ελπίδες σας επιβεβαιώνονται, και επιβιβάζεστε με τους στενούς συντρόφους σας σε μία αμαξοστοιχία, την Aurora, με σκοπό την εύρεση και αποίκηση μίας βιώσιμης περιοχής.
Gameplay
Χωρίς αμφιβολία, η εμπειρία σας εδώ θα είναι πολύ διαφορετική από τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς. Τα Metro 2033 και Metro Last Light εξελίσσονταν κυρίως εντός του μετρό, με λίγες μόνο εξορμήσεις στην άκρως αφιλόξενη επιφάνεια. Στο Metro Exodus συμβαίνει το αντίστροφο, όπου περνάτε τον περισσότερο χρόνο στην επιφάνεια και λιγότερο σε κλειστούς εσωτερικούς χώρους. Τώρα πια όμως η επιφάνεια δεν είναι ολόκληρη μία… κόλαση επί της γης. Αντίθετα, ακόμα και μετά τα πυρηνικά, υπάρχουν εντυπωσιακά επιβλητικά τοπία, με βιώσιμες συνθήκες. Μάλιστα, καθώς προχωράτε την υπόθεση, πραγματοποιούνται και εναλλαγές των εποχών. Έτσι θα δείτε χιόνι και πάγο σε ποτάμια και λίμνες, μία έρημο όπου βρισκόταν η Κασπία Θάλασσα πριν την υποτιθέμενη εξάτμιση της, ακόμα και πλούσια δάση!
Μία σημαντική αλλαγή είναι ότι πλέον κάθε περιοχή είναι ένας αυτόνομος ανοικτός κόσμος, που επιτρέπει την πλήρη εξερεύνηση, ενώ υπάρχουν ακόμα και side-quests. Ο χάρτης δεν υφίσταται ως ένδειξη στην οθόνη, αλλά αντίθετα πρέπει να τον φέρνετε μπροστά σας. Σε αυτή την περίπτωση μπορείτε να κινείστε ταυτόχρονα, αλλά εφόσον καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της οθόνης χρησιμεύει κυρίως για προσανατολισμό και όχι ως GPS. Όσο για τη μετακίνηση σας, αυτή γίνεται τόσο με τα πόδια, όσο και με οχήματα, ανάλογα με την περίσταση, όπως αυτοκίνητα και βάρκες.
Σε κάθε αποστολή έχετε την επιλογή για stealth προσέγγιση, αλλά και κατά μέτωπον επίθεση. Γενικά, η προτίμηση σας σε ειρηνικές ή εχθρικές λύσεις, επηρεάζει τον τρόπο που θα εξελιχθεί το τέλος της υπόθεσης. Ο εξοπλισμός χρειάζεται συντήρηση για να λειτουργεί αποτελεσματικά, κάτι που γίνεται σε διάφορα workbenches που θα βρίσκετε, αλλά και εντός της Aurora. Με διάφορα addons μπορείτε να βελτιώνετε ή ακόμα και να αλλάζετε ριζικά την κατασκευή κάθε όπλου, ώστε αυτά να προσαρμόζονται στον τρόπο που θέλετε να παίξετε, ενώ υπάρχουν και διαφόρων ειδών πυρομαχικά. Έχετε επίσης throwable items, όπως μαχαίρια και εκρηκτικά, τα οποία φυσικά πρέπει να αναπληρώνετε.
Από εχθρούς έχουμε μεταλλαγμένα πλάσματα, από όλη την πανίδα, τα οποία βέβαια αντιμετωπίζετε… μόνο με σφαίρες. Στους ανθρώπινους εχθρούς ισχύουν οι… γνωστοί κανόνες. Τα headshots κάνουν τη μεγαλύτερη ζημιά, ενώ πλησιάζοντας τους ήσυχα, μπορείτε να τους σκοτώσετε με μαχαίρι ή να τους ρίξετε αναίσθητους. Το τελευταίο είναι η καλύτερη μέθοδος αν σκοπεύετε να ακολουθήσετε την οδό του «καλού» ending. Αντίστοιχα, στο stealth πρέπει να περπατάτε σκυφτοί, να κινείστε αργά, και βέβαια να σβήνετε τα φώτα γύρω σας, είτε φλόγινα είτε ηλεκτρικά. Μάλιστα στον εξοπλισμό σας περιλαμβάνονται διάφορα χρήσιμα εργαλεία, όπως φακός, κιάλια και night vision.
Στο θέμα της επιβίωσης, πρέπει να προσέχετε τη ραδιενέργεια και να φοράτε έγκαιρα τη μάσκα, τόσο σε αυτή την περίπτωση όσο και στις θύελλες. Η μάσκα, όπως στα προηγούμενα παιχνίδια, καταναλώνει φίλτρα αέρα, τα οποία πρέπει να αντικαθιστάτε. Αντίθετα όμως από τα προηγούμενα Metro, εδώ η χρήση της επιβάλλεται σε συγκεκριμένες μόνο περιοχές, καθώς δεν επικρατεί παντού πυρηνικός χειμώνας.
Γραφικά & ήχος
Η μηχανή γραφικών 4A δεν έχει να αποδείξει τίποτα. Σε κάθε γενιά συμβαδίζει με τις εξελίξεις, κάτι που διαπιστώσαμε και την τελευταία φορά από το Last Light. Ειδικά τώρα με τις πολλές περισσότερες εξωτερικές σκηνές, έχει και περισσότερες ευκαιρίες για να δείξει τις εξελιγμένες δυνατότητες της. Οι πάγοι που επιπλέουν στον Βόλγα, το καταπράσινο δάσος, η ξερή έρημος, σας προσκαλούν να τα εξερευνήσετε και να τα θαυμάσετε, ξεχνώντας έστω προσωρινά ότι στην επόμενη γωνία πρέπει να αρχίσετε να πυροβολείτε. Τα δε εφέ από τη μάσκα σας, είναι εξ ίσου θαυμάσια. Όταν τη φοράτε υπάρχει ένα διακριτικό φίλτρο με τις ατέλειες του πλαστικού, ενώ όταν λερώνεται ή ραγίζει είναι πραγματικά σα να τη φοράτε εσείς και όχι ο Artyom. Όμως και ο φωτισμός είναι εξαιρετικά προσεγμένος, με τις διάφορες πηγές του να έχουν αντίστοιχα διαφορετική ένταση, χρώμα, εμβέλεια, κτλ.
Τα ηχητικά εφέ είναι εξαιρετικά. Οι ήχοι των πυροβολισμών από διαφορετικά ήδη όπλων, όπως και αυτοί του ξαναγεμίσματος πυρομαχικών, είναι αντάξιοι των κορυφαίων πολεμικών shooters. Εκεί όμως που ο ήχος δίνει ρέστα είναι στα ambient effects. Ειδικά σε κλειστούς χώρους, όταν ακούτε τις κραυγές και τις κινήσεις των μεταλλαγμένων, δεν μπορείτε παρά να είστε στην τσίτα. Στο κομμάτι του cast δεν έχουμε κανένα τρανταχτό όνομα, με τους περισσότερους voice actors να είναι Ρώσοι, κάτι λογικό και αναμενόμενο.
Η έξοδος των… Ρώσων
Κάποια παιχνίδια τα αγαπάμε γι’αυτό που είναι. Το Metro π.χ. για το κλειστοφοβικό μεταποκαλυπτικό περιβάλλον του. Αυτό όμως δε σημαίνει πως μία σειρά δεν πρέπει να εξελίσσεται. Έτσι το Metro Exodus μπορεί να ξενίσει κάπως τους fans του franchise, με την εκτενή περιήγηση στην επιφάνεια. Αναμφίβολα όμως πρόκειται για ένα σημαντικά βελτιωμένο παιχνίδι, που προσφέρει μία πραγματικά απολαυστική δυστοπική εμπειρία που σίγουρα θα την εκτιμήσουν οι λάτρεις του είδους των FPS.
Ανάπτυξη: 4A Games Έκδοση: Deep Silver Διάθεση: Enarxis Dynamic Media
The Good
- Καλοσχεδιασμένα εξωτερικά περιβάλλοντα . Εναλλαγές εποχών . Ενδιαφέρουσα εξέλιξη των χαρακτήρων . Side-quests . Open world
The Bad
- Ελάχιστοι μη εχθρικοί χαρακτήρες . Σχετικά φτωχό σενάριο
-
ΓΡΑΦΙΚΑ
-
ΗΧΟΣ
-
GAMEPLAY
-
ΑΝΤΟΧΗ