H σειρά “Souls” που αποτέλεσε ένα δημιούργημα του ξεχωριστού Hidetaka Miyazaki θα μπορούσε κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως μια «κατηγορία» από μόνη της. Από το Demon’s Souls μέχρι το Bloodborne, αυτή η ξεχωριστή αύρα που χαρακτηρίζει τα souls-like games έκανε χιλιάδες gamers να τα αποθεώσουν. Ως είθισται βέβαια, όταν εμφανίζεται μια πετυχημένη σειρά που γράφει ιστορία, τότε ακολουθούν και δεκάδες «κλώνοι», τίτλοι που ακολουθούν σε πανομοιότυπα gameplay «μονοπάτια» και που επιχειρούν να αποσπάσουν λίγη από τη λάμψη των games που αποτελούν τη βασική «πηγή έμπνευσης». Σε αυτή την κατηγορία ανήκει και το Mortal Shell της Cold Symmetry, το οποίο αν και πρόκειται για έναν “indie” ανεξάρτητο τίτλο (για τον οποίο λογικά οι δημιουργοί του δεν είχαν στη διάθεση τους το budget άλλων πιο ακριβών παραγωγών), παρόλα αυτά όπως θα διαβάσετε και στο review που ακολουθεί, δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα τις πολυδάπανες ΑΑΑ παραγωγές…
Wicked & Twisted…
Ακολουθώντας μια παρεμφερή φιλοσοφία με όλα τα Souls-like games, το story δεν θα μπορούσε παρά να χαρακτηρίζεται από την dark κι απόκοσμη ατμόσφαιρα. H macabre αισθητική, συνοδεύει τον πρωταγωνιστή σε κάθε του βήμα και αυτό είναι κάτι που το καταλαβαίνεις από το πρώτο κιόλας δευτερόλεπτο που θα ξεκινήσεις την κατάβαση σου σε έναν εφιαλτικό κόσμο, ο οποίος μοιάζει σαν το «καθαρτήριο» της κολάσεως, θυμίζοντας μια ακόμη διαστρεβλωμένη και «sick» οπτική στον κόσμο της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων. Ο κεντρικός ήρωας ξυπνάει από τον αιώνιο ύπνο του και αρχίζει την περιπλάνηση του στο Fallgrim, σε έναν ξεχασμένο και χωρίς ελπίδα κόσμο που είναι βυθισμένος στο μυστήριο, στη μελαγχολία και στην απελπισία. Έχοντας τη μοναδική ικανότητα να γίνεται «ένα» με τα shells (κελύφη) που συναντάει στο δρόμο του, ο ήρωας που ελέγχει ο παίκτης καλείται να ανακαλύψει το δικό του δρόμο προς την σωτηρία και να βρει φως στην άκρη του τούνελ. Φυσικά, αυτό το ταξίδι του δεν θα του είναι καθόλου εύκολο, καθώς ο ήρωας που είναι υπό τον έλεγχο σας θα πρέπει να προσπεράσει το εμπόδιο εκατοντάδων εφιαλτικών τεράτων που απειλούν να σβήσουν και να μετατρέψουν σε ανάμνηση την ύπαρξη του…
Η αφήγηση του Mortal Shell δείχνει να ακολουθεί πολλά από τα concepts που έχουμε στο παρελθόν συναντήσει και στους τίτλους της From Software, καθώς ο ήρωας σας καλείται να συνθέσει τα κομμάτια ενός “wicked” puzzle, μέσα από διαλόγους, αντικείμενα και γρίφους. Μέσα από τα encounters με NPCs, αλλά και μέσω της χρήσης των διαφόρων shells που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την εξέλιξη του story (υπάρχουν 4 συνολικά στο παιχνίδι), οι παίκτες βήμα – βήμα μπορούν να σχηματίσουν την τελική εικόνα και να ξεκλειδώσουν έτσι τα μυστήρια του εφιαλτικού και σκοτεινού κόσμου που τους περιβάλλει. Αναμφίβολα, οι «βετεράνοι» του είδους θα εντοπίσουν με μεγάλη ευκολία τόσο τις ομοιότητες, όσο και την έμπνευση που έχει πάρει το Mortal Shell από τα Dark Souls. Το ευχάριστο είναι ότι αν και μπορεί να μοιάζει και να παίζει σαν το αγαπημένο all-time classic του Miyazaki, ωστόσο ύστερα από μερικές ώρες στον κόσμο του παιχνιδιού καθίσταται σαφές ότι οι developers της Cold Symmetry κατάφεραν κι έδωσαν τον δικό τους ξεχωριστό χαρακτήρα στο δημιούργημα τους και έτσι δεν αρκέστηκαν σε μια ακόμη βαρετή και «εύκολη» αντιγραφή (η οποία εννοείται πως θα κούραζε τους gamers και τους fans του είδους).
Όλο το μυστικό και ο πυρήνας του gameplay του Mortal Shell, βρίσκεται στην ύπαρξη των διαφορετικών shells, τα οποία όταν γίνονται «possessed» από τον ήρωα σας, προσφέρουν unique stats (όπως Durability, stamina και Resolve), αλλά και ειδικές ικανότητες. Με αυτόν τον τρόπο, το κάθε «κέλυφος» προσφέρει ένα μοναδικό και διαφορετικό playstyle στον παίκτη, συμβάλλοντας έτσι σε μία πολυποίκιλη και πιο εναλλακτική προσέγγιση στο gameplay. Ο παίκτης μπορεί να εναλλάσσει με ευκολία τα shells (όταν προχωρήσει στο παιχνίδι και τα ξεκλειδώσει όλα), έτσι ώστε να προσεγγίζει διαφορετικά τον κάθε εχθρό, προσαρμόζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο το στυλ και την προσέγγιση του στη μάχη. Πίσω από την ύπαρξη του εν λόγω μηχανισμού δίνεται στον παίκτη το αίσθημα της ελευθερίας και η δυνατότητα του πειραματισμού την ώρα της μάχης, προσφέροντας έτσι μία πιο tactical προσέγγιση στον νευραλγικό τομέα του combat.
Αναλύοντας με μεγαλύτερη λεπτομέρεια τα stats που αφορούν το κάθε Shell, τo Durability απεικονίζει το health σας (κόκκινη μπάρα) και η οποία ουσιαστικά αφορά στα πόσα χτυπήματα μπορεί να δεχθεί το Shell πριν σας αφήσει… χρόνους (και μετά θα πρέπει αναγκαστικά να αρχίσετε το τρέξιμο), το Stamina (πράσινη bar) μετράει τη δυνατότητα που έχετε σε running, dodging και attack, ενώ τέλος το Resolve αφορά στο parry και στη δυνατότητα εξαπόλυσης της ειδικής επίθεσης που σας προσφέρει κάθε «κέλυφος». Αυτό που ουσιαστικά ήθελαν να περάσουν οι δημιουργοί του παιχνιδιού είναι ότι το εκάστοτε Shell αποτελεί την αληθινή δύναμη του παίκτη, σε αντιδιαστολή έτσι με το πιο τετριμμένο και κλασικό σύστημα απονομής stats που βλέπουμε στα παιχνίδια του είδους. Κάθε shell είναι upgradable, μέσω της απονομής Tar (currency του παιχνιδιού) στη θεότητα Sester Genessa (όπως θα διαπιστώσετε η παρουσία της είναι ζωτικής σημασίας σε όλο το παιχνίδι), η οποία σας δίνει τη δυνατότητα να ενεργοποιήσετε μια σειρά από ειδικά modifiers που αφορούν στην περαιτέρω ενδυνάμωση του shell σας.
Οι ευχάριστες διαφοροποιήσεις όμως δεν έχουν να κάνουν μόνο με τον μηχανισμό των Shells, αλλά βλέπουμε ότι οι developers έχουν προσθέσει μια ακόμη πινελιά στο Mortal Shell. Αυτή δεν είναι άλλη από ένα ability ονόματι «harden», το οποίο ουσιαστικά δίνει τη δυνατότητα στον ήρωα σας να μεταμορφώνεται σε πέτρα. Όταν ενεργοποιείται το harden ability, ο ήρωας σας μπορεί να «απορροφήσει» τα χτυπήματα των αντιπάλων, χωρίς αυτό να επηρεάζει το health του. Η σωστή εναλλαγή ανάμεσα στη λειτουργία του «harden» και σε μια επίθεση πολλές φορές μπορεί να επιφέρει ένα πραγματικά θανάσιμο χτύπημα στον εχθρό σας. Μάλιστα, πολλές φορές το εν λόγω feature έχει τον χαρακτήρα ενός δευτερεύοντος “block” και αναμφίβολα αποτελεί μια εξαιρετική (και σούπερ χρήσιμη) κίνηση στο παλμαρέ σας.
Clueless and… Weaponless?
Σε γενικές γραμμές, το combat στο Mortal Shell θα σας αποζημιώσει και με το παραπάνω, καθώς δείχνει να συνδυάζει με εξαιρετικό τρόπο την ταχύτητα με την «βαριά» αίσθηση στον χειρισμό (η οποία όλοι γνωρίζουμε ότι αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα των Souls games). Όπως και στους τίτλους που χρησιμοποιεί ως πηγή έμπνευσης, έτσι και εδώ, ακόμη και η παραμικρή απροσεξία ενδεχομένως να αποδειχθεί εξαιρετικά επιζήμια (ακόμη και… μοιραία), για αυτό και οι παίκτες θα πρέπει να είναι «τσιτωμένοι» διαρκώς και να δίνουν τον δικό τους «τόνο» την ώρα της μάχης, ακολουθώντας έξυπνα ένα pattern αμυντικογενών και επιθετικογενών κινήσεων που θα τους οδηγήσει στη νίκη. Ωστόσο, αυτό που διαπιστώσαμε εν αντιθέσει με τους τίτλους που ανήκουν στο Souls franchise, στο Mortal Shell είναι εμφανές ότι έχει γίνει μεγάλη προσπάθεια στο να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην επίθεση, αντί στην άμυνα.
Η δε Α.Ι. ξεχειλίζει από δυναμισμό και πραγματικά «σκυλιάζει» όταν δεν έχει το πάνω χέρι, ενώ τα boss fights εκτινάσσουν το epic meter στην στρατόσφαιρα. Βέβαια, δεν είναι όλα ρόδινα για τον τίτλο της Cold Symmetry, καθώς υπάρχουν ορισμένα πράγματα που λείπουν και τα οποία εάν είχαν συμπεριληφθεί δεν αποκλείεται σήμερα να μιλούσαμε για ένα πραγματικό masterpiece. Ειδικότερα, τα όπλα που έχετε στη διάθεση σας είναι μόλις 4 και σίγουρα τα παραπάνω weapons θα μπορούσαν να προσθέσουν ακόμη περισσότερους πόντους στην εξίσωση. Παράλληλα, το level design ενδεχομένως να χρειαζόταν λίγη περισσότερη δουλειά και αυτό γιατί η πλοήγηση μέσα στο επίπεδο μερικές φορές να αποδειχθεί τεράστιος… πόνος. Πολλές φορές μοιάζεις σαν να περιπλανιέσαι σαν την «άδικη κατάρα» στον κόσμο του παιχνιδιού, καθώς δεν υπάρχουν στοιχεία και σημεία που να σε βοηθούν για το που ακριβώς βρίσκεσαι.
Επίσης, διαπιστώσαμε και ορισμένα στοιχεία ανισορροπίας στο gameplay, καθώς σε αρκετές στιγμές ορμούσαν εναντίον μας απίστευτα κύματα εχθρών και η δυσκολία του παιχνιδιού εκτινασσόταν στα ύψη. Τέλος, ενδεχομένως και η συνοδευτική μουσική (εκτός των Boss fights) να ήθελε παραπάνω προσοχή, παρόλα αυτά όταν μιλάμε για μια low-budget παραγωγή σίγουρα αυτού του τύπου τις αδυναμίες κάπου της περιμένεις (οι fans των Rotting Christ και των heavy metal tunes μπορούν να βρουν και ένα ευχάριστο add-on από το Epic Games Store, το οποίο προσθέτει μια σειρά από μουσικά κομμάτια από το δημοφιλές συγκρότημα).
Κλείνοντας, με τον τεχνικό τομέα, τα visuals του είναι ανωτάτου επιπέδου και σε καμία περίπτωση δεν θυμίζουν «ανεξάρτητη παραγωγή», ενώ πολύ καλή δουλειά έχει γίνει και στο quality control, με το τελικό αποτέλεσμα να είναι εξαιρετικά polished και bug-free. Αξίζει να σημειωθεί ότι η PC version του Mortal Shell είναι πολύ καλά optimized και έτσι μπορεί να τρέξει με άνεση και σε παλαιότερα συστήματα, χωρίς ιδιαίτερες απώλειες στην απόδοση, με το animation να είναι top, χωρίς την εμφάνιση frame dropping.
Η ευχάριστη έκπληξη του 2020!
To Mortal Shell θα μπορούσε κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως μια από τις πιο ευχάριστες εκπλήξεις της φετινής «δύσκολης» χρονιάς. Συνδυάζοντας τα καλύτερα στοιχεία από τα Dark Souls και Bloodborne δεν μένει στάσιμο, αποτελώντας μια ακόμη βαρετή Souls-based «κόπια», αλλά προσθέτει σε μια ήδη πετυχημένη φόρμουλα μια σειρά από ενδιαφέρουσες προσθήκες που προχωρούν το συγκεκριμένο subgenre ένα βήμα πιο μπροστά. Μια εντυπωσιακή προσπάθεια σε αρκετά προσιτή τιμή (στο Epic Games Store κοστίζει 29.99 ευρώ) από ένα ανεξάρτητο studio που αποδεικνύει ότι καμιά φορά το υψηλό budget δεν είναι το μόνο που χρειάζεται ένας τίτλος για να μπορέσει να πείσει τους gamers. Χρειάζεται νέες ιδέες, ταλέντο, μεράκι και επιμονή στον στόχο και από ότι φαίνεται τα μόλις 15 μέλη που αποτελούν το studio: Cold Symmetry, διαθέτουν όλα τα παραπάνω εν… αφθονία! Εάν ανήκετε στους fans του είδους σας το προτείνουμε ανεπιφύλακτα!
Ανάπτυξη: Cold Symmetry Έκδοση: PlayStack Διάθεση: Enarxis Dynamic Media
The Good
- Μηχανισμός των Shells . Ανανεωτικές πινελιές σε μια ήδη πετυχημένη φόρμουλα . Macabre και Dark ατμόσφαιρα που σου σηκώνει την τρίχα . Polished, bug-free και εντυπωσιακό optimization
The Bad
- Το level design πάσχει . Μόνο 4 όπλα . Στοιχεία ανισορροπίας
-
ΓΡΑΦΙΚΑ
-
ΗΧΟΣ
-
GAMEPLAY
-
ΑΝΤΟΧΗ