Όταν έχεις πατήσει τα 30 και βλέπεις μπροστά σου ένα old-school shoot ’em up, το μυαλό μοιραία μπαίνει σε μία χρονοδίνη, η οποία σε βγάζει κάπου στα “golden” 90s. Εκεί είναι που αρχίζεις να θυμάσαι (και ενδεχομένως να αναπολείς)… R-Type, Agony, Silkworm, 1943, Project-X είναι ορισμένα από τα πιο χαρακτηριστικά games μίας ιδιαίτερης εποχής, όπου τα side-scrolling shoot ’em ups μεσουρανούσαν στο προσκήνιο. Fast forward στο σήμερα… και σίγουρα δε χρειάζεται πολύ για να συνειδητοποιήσεις ότι αυτές οι εποχές έχουν περάσει εδώ και καιρό… Όμως ποιος μπορεί να πει όχι σε ένα κλασικό shoot ’em up όταν αναζητάει καθαρόαιμη δράση και επιθυμεί να παίξει κάτι λιγότερο πολύπλοκο, αλλά εξίσου διασκεδαστικό; Εάν λοιπόν νιώθετε την ανάγκη για ένα ξέγνοιαστο shooter που διακρίνεται για την ξεχωριστή γοητεία που απορρέει από την απλότητα του, τότε το Sine Mora EX σίγουρα φαντάζει ως μία άκρως ελκυστική επιλογή και στο review που ακολουθεί θα μάθετε το “γιατί”…
And time goes by…
Το Sine Mora έκανε την εμφάνιση του το 2012 και το EX (που κυκλοφόρησε πρόσφατα) ουσιαστικά αποτελεί την remastered έκδοση του για PS4, Xbox One και high-end PCs (αναμένεται και έκδοση για το Switch μέσα στη χρονιά). To εν λόγω game αποτελεί το αποτέλεσμα της συνεργασίας ανάμεσα στην Grasshopper Manufacture και το studio Digital Reality. Μία περίεργη συνεργασία εάν αναλογιστούμε ότι η μεν πρώτη μας έχει δώσει τα Let it Die και No More Heroes και η δεύτερη είναι περισσότερο γνωστή για τη σειρά των Imperium Galactica που απευθύνονται περισσότερο στους λάτρεις των strategy. Άρα λοιπόν το πως προέκυψε το Sine Mora σίγουρα αποτελεί ένα “μίνι-μυστήριο”, ωστόσο το γεγονός ότι οι δύο εταιρείες που δούλεψαν πάνω στο development του προέρχονται από διαφορετικούς χώρους ίσως τελικά να ήταν και η αιτία που προσέδωσε στο συγκεκριμένο shoot ’em up, έναν πιο “ξεχωριστό” χαρακτήρα.
Το ότι έχεις να κάνεις με έναν ιδιαίτερο και πιο “εναλλακτικό” τίτλο αυτό είναι κάτι που το καταλαβαίνεις ακόμη και από τον τίτλο του που προέρχεται από τις λατινικές λέξεις Sine και Mora, που σημαίνουν ουσιαστικά “Χωρίς Καθυστέρηση”. Αυτή η ονομασία δεν είναι καθόλου τυχαία, καθώς το core concept του Sine Mora EX, τόσο σε επίπεδο story όσο και σε επίπεδο gameplay περιστρέφεται γύρω από την αίσθηση (και την ορθή διαχείριση) του χρόνου. Ξεκινώντας από το story που θα μπορούσε κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως αρκετά “ενήλικο” για τα δεδομένα του συγκεκριμένου genre (βγαίνουν στην επιφάνεια αρκετά κρυμμένα νοήματα φιλοσοφικής φύσεως), βλέπουμε να τρέχουν παράλληλα δύο ξεχωριστές πλοκές που εξελίσσονται σε διαφορετικά σημεία στο χρόνο.
Το setting του Sine Mora είναι ο πλανήτης Seol, ένας φανταστικός κόσμος που θυμίζει όμως σε μεγάλο βαθμό τη Γη, με τους κατοίκους του όμως να ξεχωρίζουν για την ζωική προέλευση τους (φανταστείτε κάτι σαν το StarFox δηλαδή). Το παιχνίδι εστιάζει στην πολεμική σύρραξη ανάμεσα στην απολυταρχική Layil Empire και στο Atarach Kingdom, στο οποίο κατοικεί η φυλή των Enkies. Οι δύο μεγάλοι αντίπαλοι που εμπλέκονται σε έναν πόλεμο που εκτείνεται για πολλούς αιώνες, έχουν καταφέρει να ανακαλύψουν το μυστικό για να χειραγωγούν την ροή του χρόνου. Ωστόσο η Empire κατορθώνει να βρεθεί ένα βήμα πιο μπροστά από τη στιγμή που θέτει σε λειτουργία το “The Project”, μία μηχανή που κατασκευάζει ακατάπαυστα πολεμικές μονάδες, οι οποίες μοιάζουν αδύνατο να ηττηθούν. Όλα τελειώνουν όταν η Empire εξαπολύει μία καταστροφική πυρηνική επίθεση στο τελευταίο προπύργιο των Enkies. Αυτή η αποτρόπαια πράξη θέτει σε κίνηση τα γεγονότα του Sine Mora, όπου μία ριψοκίνδυνη αντιστασιακή ομάδα των Enkies ταξιδεύει πίσω στο παρελθόν για να σταματήσει την επίθεση πριν να είναι αργά, ενώ ένας πατέρας (που ανήκει στην άλλη πλευρά), ο οποίος αναζητάει εκδίκηση για τον άδικα χαμένο γιο του…
Όπως προαναφέραμε, το κεντρικό concept του παιχνιδιού είναι η ροή του χρόνου. Εν αντιθέσει με τα περισσότερα παιχνίδια του είδους, όπου υπάρχει μία life bar και στόχος είναι συνήθως να αποφύγετε τα εχθρικά πυρά, εδώ η life bar μεταφράζεται σε διαθέσιμο χρόνο. Κάθε χτύπημα που δέχεται το σκάφος σας, αυτό μεταφράζεται σε αφαίρεση δευτερολέπτων από τον timer που τρέχει ασταμάτητα. Από την άλλη, όσο πιο πολύ καταστρέφετε τους αντιπάλους σας, τόσο κερδίζετε χρόνο και έτσι ουσιαστικά εξασφαλίζετε την επιβίωση σας (όταν απλώς ο χρόνος φτάσει στο 0 τότε… καπούτ). Φυσικά, όπως κάθε shoot ’em up που σέβεται τον εαυτό του, έτσι και εδώ υπάρχουν μία σειρά από power-ups τα οποία είτε αυξάνουν τη δύναμη πυρός σας, είτε προσθέτουν μερικά δευτερόλεπτα στον timer που τρέχει. Αξίζει να σημειώσουμε ότι από το παιχνίδι δεν λείπει και ένας bullet-time μηχανισμός, όπου η σωστή εκμετάλλευση του μπορεί να σας βγάλει πολλές φορές από τη δύσκολη θέση, μόνο που η διάρκεια του είναι μικρή, για αυτό και θα πρέπει να τον αξιοποιείτε με προσοχή και… σύνεση.
Το στοιχείο που ουσιαστικά κάνει το Sine Mora EX να διαφέρει από τα υπόλοιπα games του εν λόγω genre, είναι ότι μοιάζει περισσότερο με ένα παιχνίδι ορθής “διαχείρισης”, παρά γρήγορων αντανακλαστικών και run ‘n gun φιλοσοφίας. Το κλειδί είναι η σωστή εκμετάλλευση του χρόνου, όπου ακόμη και το παραμικρό δευτερόλεπτο μετράει… Ειδικότερα, όταν καλείστε να τα βάλετε με τα πραγματικά εντυπωσιακά και επιβλητικά bosses (που είναι βέβαιο ότι θα σας κάνουν τη ζωή δύσκολη), τότε θα πρέπει να είστε προετοιμασμένοι για να εκμεταλλευτείτε ακόμη και το παραμικρό δευτερόλεπτο που έχετε στη διάθεση σας!
Bullet Hell Fairytale…
Από τις πρώτες κιόλας στιγμές στο παιχνίδι, το Sine Mora EX καταφέρνει να κερδίσει το ενδιαφέρον σου και αυτό δεν οφείλεται μόνο στο καταιγιστικό gameplay και στην εκρηκτική δράση, αλλά και στον “unique” κόσμο του. H steampunk προσέγγιση και η anime αισθητική συνδυάζονται άψογα και το artistic design είναι πραγματικά φανταστικό. Παράλληλα, η παραμυθένια ατμόσφαιρα μπλέκει με την γκρίζα όψη του πολέμου, προβάλλοντας ένα αφύσικα ρεαλιστικό ζοφερό περιβάλλον που καθιστά το Sine Mora ένα “ενήλικο” παραμύθι, το οποίο σε κρατάει αγκιστρωμένο από την αρχή μέχρι το τέλος. Οι artists που δούλεψαν πάνω στα γραφικά πραγματικά παίρνουν άριστα για την καλαισθησία τους και για το πρωτότυπο level design, αλλά και για το γεγονός ότι παρόλο που εμπνεύστηκαν τον κόσμο του Sine Mora από πολλές διαφορετικές επιρροές της geek κουλτούρας, το τελικό αποτέλεσμα διακρίνεται από έναν απίστευτα αυθεντικό χαρακτήρα. Επιπλέον, δε γίνεται να μην εκθειάσουμε και την εξαιρετική δουλειά που έχει γίνει και στον τομέα της μουσικής επένδυσης, όπου η μουσική (άλλοτε με τα upbeat κομμάτια και άλλοτε με πιο ήπιους τόνους) συνοδεύει άψογα τη δράση.
Τα διαθέσιμα modes σίγουρα διακρίνονται για το υψηλό επίπεδο πρόκλησης που προσφέρουν, καθώς μόλις ολοκληρώσετε το story mode, το Arcade και Challenge mode σίγουρα βοηθούν στην αντοχή του παιχνιδιού στο πέρασμα του χρόνου, προσθέτοντας πόντους στο replayability του τίτλου. Επιπλέον, δε γίνεται να μην σταθούμε και στην υποστήριξη για local co-op, το οποίο προσφέρεται αποκλειστικά από την remastered edition και που σίγουρα θα σας χαρίσει ορισμένες αρκετά ενδιαφέρουσες στιγμές με κάποιον φίλο σας. To μοναδικό αγκάθι με το Sine Mora EΧ έχει ίσως να κάνει με την υπέρμετρη (και ενίοτε απάνθρωπη) δυσκολία του, που (ειδικά στα ανώτερα επίπεδα) θα δοκιμάσει αρκετά το νευρικό σας σύστημα. Θα υπάρξουν πολλές φορές όπου θα χάνετε με “unfair” τρόπο, για αυτό και θα πρέπει να είστε οπλισμένοι με μπόλικη… υπομονή και επιμονή.
Μία ευχάριστη έκπληξη!
To Sine Mora EX αποτελεί μία από τις πιο ευχάριστες εκπλήξεις που είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε το τελευταίο χρονικό διάστημα και αναμφίβολα o τίτλος των Grasshopper Manufacture και Digital Reality αποτελεί από τους καλύτερους εκπροσώπους του shoot ’em up genre. Εναλλακτικά “time-based” gameplay mechanics, επικά boss fights, dark και ενήλικοι τόνοι (με μία όμως πινελιά παραμυθένιας αθωότητας), unique ατμόσφαιρα και άριστο artistic design συνθέτουν τα κύρια χαρακτηριστικά ενός τίτλου που με αθόρυβο τρόπο μπορεί εύκολα να κλέψει την καρδιά σας! Εάν σας ενδιαφέρουν τα shoot ’em ups, τότε σας το συστήνουμε ανεπιφύλακτα…
Ανάπτυξη: Grasshopper / Digital Reality Έκδοση: THQ Nordic Διάθεση: Enarxis Dynamic Media
The Good
- Time-based gameplay mechanic . Εκπληκτικό artistic design . Dark χαρακτήρας . Απίθανα boss fights
The Bad
- Υπέρμετρη και unfair δυσκολία σε ορισμένα σημεία . Το story ίσως να μην είναι για "όλους"
-
ΓΡΑΦΙΚΑ
-
ΗΧΟΣ
-
GAMEPLAY
-
ΑΝΤΟΧΗ