Η ελληνική αγορά του gaming αν μη τι άλλο παρουσιάζει ενδιαφέρον και στο gameslife προσπαθούμε διαρκώς να πιάνουμε τον σφυγμό της. Θα έχεις παρατηρήσει προφανώς πως σε μηνιαία βάση δημοσιεύουμε το top10 πωλήσεων videogames της χώρας μας με στοιχεία που μας έρχονται «συστημένα» από τη GfK.
Η GfK, που λες, ασχολείται περίπου 25 χρόνια με τις έρευνες απογραφής λιανικών πωλήσεων και απογράφει 270 προϊοντικές κατηγορίες παγκοσμίως και 88 στη χώρα μας. Ποιος καταλληλότερος λοιπόν να μας μιλήσει για πορεία του τομέα των videogames στην ελληνική αγορά και τις συνήθειες των Ελλήνων gamers καθώς και να μας δώσει τις εκτιμήσεις του για το μέλλον από την ίδια τη GfK;
Βρεθήκαμε με τον Ηλία Κανελλόπουλο και τη Λώρα Σκολαρίκου, Group Lead : CE / Photo / Entert. | Consumer Choices και Commercial Director | Consumer Choices αντίστοιχα, οι οποίοι και ανέλαβαν να μας διαφωτίσουν σε ό,τι αφορά την ελληνική αγορά του gaming.
Ερωτήσεις ψάχνουν απαντήσεις…
Τι πιστεύετε για το PS4; Θα τα πάει καλύτερα σε πρώτη φάση σε πωλήσεις από το Xbox One, όταν αυτό κυκλοφορήσει με το καλό;
Η.Κ. Το είπες και μόνος σου: όταν αυτό κυκλοφορήσει με το καλό! Αυτή τη στιγμή ουσιαστικά, και επίτρεψέ μου την παρομοίωση, έχουμε μια κούρσα με ένα άλογο! Οπότε ασφαλή συμπεράσματα δεν μπορούν να βγουν εξ’ αρχής, εν τούτοις η εικόνα που είχαμε από τις προπαραγγελίες του PS4 ήταν αρκετά ενθαρρυντική. Μην ξεχνάμε βέβαια ότι εκτός από το ερωτηματικό για την επίσημη κυκλοφορία του Xbox One στην Ελλάδα, υπάρχουν και άλλα ζητήματα που θα καθορίσουν την πορεία των δύο μηχανών. Για παράδειγμα η τιμολογιακή πολιτική μετά το λανσάρισμα, η διαθεσιμότητα, οι τίτλοι που θα κυκλοφορήσουν (και ειδικά οι αποκλειστικότητες), η ιδιοσυγκρασία του Έλληνα ο οποίος έχει μια ροπή προς μια από τις δύο κονσόλες και φυσικά δεν θα πρέπει να ξεχνάμε έναν πάρα πολύ σημαντικό παράγοντα ο οποίος δεν είναι άλλος από τις «παλιές» κονσόλες! Πάρε παράδειγμα το PS2, πούλαγε για αρκετά χρόνια παράλληλα με το PS3 και για όσο καιρό υπήρξε υποστήριξη και σε θέμα τίτλων η πορεία του ήταν άκρως ανταγωνιστική. Το ίδιο λογικά θα ισχύσει και εδώ σε ένα βαθμό και σκέψου ότι και οι τιμές θα παίξουν πολύ μεγάλο ρόλο. Πάντως όσο χρόνο και αν ξοδέψουμε συζητώντας για το θέμα αυτό τον τελευταίο λόγο τον έχει ο καταναλωτής!
Αλήθεια, πώς κρίνετε την τιμή του PS4 σε σχέση με εκείνη του PS3;
Η.Κ. Οι ανακοινώσεις και τα ρεπορτάζ σχετικά με αυτό πάντως αναφέρουν ότι η Sony παγκοσμίως θα βάλει από την τσέπη της για να καλύψει τα κόστη κατασκευής και διανομής αποσκοπώντας να βγάλει τα κέρδη από τα accessories και τα first party games. Όπως και να έχει η Sony με βάση και δικές της ανακοινώσεις (Μασάρου Κάτο – οικονομικός διευθυντής) δεν φαίνεται διατεθειμένη να κάνει «λάθη» του παρελθόντος και η τιμή του PS4 θα είναι ασφαλώς μικρότερη από την τιμή εκκίνησης του PS3 γεγονός στο οποίο έχει συμβάλει και η «υποδομή» του PS3 σε δυνατότητες αλλά και η ομάδα ανάπτυξης που δούλεψε πίσω από την κατασκευή του PS4 έχοντας ήδη αρκετά κομμάτια του πάζλ «έτοιμα».
Στα top10 που παίρνουμε, βλέπουμε συχνά-πυκνά παιχνίδια για παλαιότερες κονσόλες όπως το PSP και το PS2. Πώς εξηγείται αυτό;
Η.Κ. Αναφορικά με το PSP υπάρχει μια έντονη δυναμική και μια βάση πωλήσεων για την πλατφόρμα η οποία αυξάνεται με αρκετά καλό ρυθμό ανάπτυξης. Αυτό ουσιαστικά μας κάνει να πιστεύουμε ότι το PSP δεν είναι «παλαιά» κονσόλα όπως αναφέρεις [σε άδειασα :)] αλλά ταχυκίνητη κονσόλα της εποχής μας (και σε πολύ προνομιακό κόστος πλέον). Επιπλέον οι essentials τίτλοι σε τιμές κοντά στα 10€ αποτελούν ουσιαστικά «κράχτη» αλλά και μια εύκολη, οικονομική αλλά και συγχρόνως ποιοτική λύση για τους γονείς με παιδιά κατόχους PSP.
Για το PS2 υπάρχει μια διαφορετική ιστορία κρυμμένη από πίσω. Ενώ εν αντιθέσει με το PSP έχει σταματήσει να πουλάει στην αγορά (άρα αποδέχομαι τον χαρακτηρισμό «παλαιότερης κονσόλας»), η βάση των χρηστών που έχει δημιουργηθεί είναι πολύ μεγάλη. Αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός ότι και οι διαθέσιμοι τίτλοι είναι πλέον λίγοι σε σχέση με τις υπόλοιπες πλατφόρμες, οδηγεί τους υπάρχοντες χρήστες σε «συγκέντρωση» σε συγκεκριμένους τίτλους που διανέμονται για το PS2 και στους οποίους προσδίδουν μια έντονη δυναμική.
Ο Έλληνας προτιμά οικιακές κονσόλες ψυχαγωγίας ή φορητές; Κι αν ισχύει το δεύτερο, τότε πάμε σε αποκλειστικές κονσόλες (PSP, PS Vita, 3DS κλπ) ή tablets & smartphones;
Η.Κ. Με το λανσάρισμα των νέων home κονσολών να είναι προ των πυλών φαίνεται ότι υπάρχει ισορροπία μεταξύ των δύο segments και αυτό γιατί έχουν «μείνει πίσω» αρκετές πωλήσεις home κονσόλας. Αν τώρα θέλουμε να δούμε ανταγωνιστικά τις φορητές κονσόλες και τα tablets / smartphones τότε σαφώς για τον core gamer θεωρούμε ότι δεν υπάρχει κανένα δίλημμα. Για εκείνους όμως που αναζητούν να περάσουν λίγο από τον ελεύθερο χρόνο τους με κάποια εφαρμογή/παιχνίδι σε Android/IOS τότε όντως γεννούνται ερωτήματα ως προς τον ανταγωνισμό. Αυτά θα γίνονται όλο και πιο έντονα όσο η βιομηχανία παραγωγής tablets ή κινητών προσαρμόσει τις δυνατότητες μιας μηχανής στις ανάγκες ενός απαιτητικού παιχνιδιού. Αν πάντως κρίνουμε από το λανσάρισμα του Assassin’s Creed Pirates για Android / IOS από την Ubisoft φαίνεται ότι οι Publishers έχουν ήδη αρχίσει να πειραματίζονται προς την συγκεκριμένη κατεύθυνση.
Ελλάδα vs. Πορτογαλία: Η GfK γνωρίζει
Αναλογικά πάντα, η ελληνική αγορά του gaming που βρίσκεται σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές (παρεμφερείς όπως π.χ. η Πορτογαλία);
Η.Κ. Πορτογαλία και ξερό ψωμί όταν αναζητούμε το benchmark για την Ελλάδα. Για να δώσουμε και μια τάξη μεγέθους, η αγορά των PC Games είναι περίπου στα ίδια επίπεδα στις δύο χώρες αλλά εμείς είμαστε λίγο πιο ψηλά σε τζίρους. Όταν όμως μιλάμε για Console Games τότε υπάρχει αρκετά σημαντική διαφορά με την Ελληνική αγορά να είναι σχεδόν το 55% της αντίστοιχης Πορτογαλικής τόσο σε κομμάτια όσο και σε τζίρο!! Εκτός αυτού όμως είμαστε κοντά και σε ιδιοσυγκρασία σχετικά με τους τίτλους. Κοίτα για παράδειγμα τους top 5 τίτλους σε πωλήσεις για τον μήνα Αύγουστο για PC:
- Football Manager 2013
- Grand Theft Auto: San Andreas
- Grand Theft Auto IV
- Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City
- Pro Cycling Manager – EPOCA 2013: Le Tour De France
Και κονσόλες αντίστοιχα:
- Phineas and Ferb: Across the 2nd Dimension (PSP)
- Pro Evolution Soccer 2013 (PSP)
- Pro Evolution Soccer 2013 (PS3)
- Carros 2 (PSP)
- Grand Theft Auto: Liberty City Stories (PSP)
Και εδώ έχουμε αρκετούς τίτλους PSP και εδώ μεγάλη συγκέντρωση σε Sony κονσόλες και φυσικά ποδοσφαιρομάνα όπως και η Ελλάδα (με το Pro να είναι πρώτη επιλογή και εδώ όταν μιλάμε για ποδόσφαιρο)!
Πόσο μεγάλο ρόλο παίζει το αν το προϊόν που θα πάρει ο Έλληνας είναι Sony; Παρατηρούμε ότι υπάρχει μία ροπή προς τα εκεί; Γενικότερα, υπάρχουν brand names που προτιμά ο Έλληνας, πέραν των videogames;
Η.Κ. Μεγάλη κουβέντα αυτή. Θα σου πω κάτι χαρακτηριστικό, συζητάμε αρκετές φορές με συναδέλφους στο εξωτερικό για την πορεία των αγορών και του ανταγωνισμού και τους κάνουν τρομερή εντύπωση τα μερίδια της Sony στην χώρα μας σε σχέση με τα αντίστοιχα στην υπόλοιπη Ευρώπη. Σαφώς λοιπόν ο Έλληνας καταναλωτής μπορεί να χαρακτηριστεί «Sonάκιας» και όχι τόσο άδικα τελικά.
Λ.Σ: Το brand name Sony είναι συνυφασμένο με την έννοια της ποιότητας, της τεχνολογίας και της πιστότητας για τον Έλληνα. Σε γενικές γραμμές πάντως η ελληνική αγορά παρουσιάζει μια συγκέντρωση προτίμησης σε συγκεκριμένους κατασκευαστές και σε αυτό έχει βοηθήσει αφενός το γεγονός ότι κάποιοι μεγάλοι κατασκευαστές δεν «επιχειρούν» με τοπικό γραφείο αλλά μέσω αντιπροσώπου στην Ελλάδα, ενώ η δυναμική είσοδος των κινέζικων εταιριών δεν έχει φτάσει ακόμα στην χώρα μας.
Πόσο μεγάλο ρόλο παίζουν οι εξελληνισμένες εκδόσεις παιχνιδιών στην πορεία τους στη χώρα μας;
Η.Κ. Το κομμάτι των εξελληνισμένων τίτλων σίγουρα βρίσκεται ακόμα σε εμβρυικό στάδιο στην χώρα μας. Η Sony αλλά και η Konami με την ελληνική περιγραφή στο Pro αποτέλεσαν πρωτοπόρο εδώ ξεκινώντας το εγχείρημα της μεταγλώττισης ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα στο εγχείρημα έρχεται πλέον να προσθέσει και η ελληνική version του νέου Football Manager.