O game designer Shinji Mikami συγκαταλέγεται ανάμεσα στις πιο σημαντικές μορφές του κόσμου των video games. Η συμβολή του στη δημιουργία και ανάπτυξη των survival horror games θεωρείται καταλυτική για την εξέλιξη του εν λόγω genre, καθώς εάν δεν υπήρχε το Resident Evil (που ως γνωστόν αποτελεί το μεγαλύτερο δημιούργημα του), ενδεχομένως το είδος να μην είχε την ανάλογη εξέλιξη. Δικαιολογημένα λοιπόν, ο Shinji Mikami θεωρείται ο “παππούς” των survival horror games, για αυτό και το γεγονός ότι βάζει ξανά την σφραγίδα του σε ένα παιχνίδι της συγκεκριμένης κατηγορίας αυτό αδιαμφισβήτητα αποτελεί από μόνο του ένα γεγονός βαρύνουσας σημασίας. Το The Evil Within πρόκειται για το πιο πρόσφατο δημιούργημα του Shiji Mikami και ουσιαστικά αποτελεί τη προσπάθεια του γνωστού game designer να επιστρέψει στο είδος που ο ίδιος καθιέρωσε και ανέδειξε. Τώρα, βέβαια κατά πόσο τo The Evil Within διαθέτει την δημιουργική σπιρτάδα των υπολοίπων τίτλων του Shiji Mikami, αυτό είναι κάτι που θα το μάθετε παρακάτω…
To κακό είναι μέσα, έξω… παντού!
Στο Evil Within πρωταγωνιστεί ο detective Sebastian “Seb” Castellanos, ο οποίος μαζί με τους συνεργάτες του Joseph Oda και Julie Kidman δέχεται μία κατεπείγουσα κλήση για να εξερευνήσει μία υπόθεση μαζικών ανθρωποκτονιών που έχουν λάβει χώρα στο ψυχιατρικό νοσοκομείο της Krimson City. Όταν φτάνουν στον τόπο του εγκλήματος τα πράγματα είναι ακόμη πιο φρικιαστικά από ότι τα περίμεναν, καθώς οι 3 αστυνομικοί αντικρίζουν δεκάδες αστυνομικούς, ασθενείς και μέλη του νοσηλευτικού προσωπικού σφαγιασμένους. Το χάος και η μυρωδιά του αίματος κυριαρχούν παντού και ο Seb δεν αργεί να βρει το ποιος ευθύνεται για αυτή την εφιαλτική κατάσταση, παρακολουθώντας το video από τις κάμερες ασφαλείας που έχουν καταγράψει τα πάντα. Ωστόσο, πριν προλάβει να στρέψει το βλέμμα του προς τους συνεργάτες του, ο Seb πέφτει θύμα του ίδιου τρομακτικού πλάσματος που ευθύνεται για τις μαζικές δολοφονίες. Ο Seb ξυπνάει σε έναν εφιάλτη και το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι να δραπετεύσει από το νοσοκομείο, μόνο που αυτό που δεν γνωρίζει είναι ότι το κακό πλέον έχει απλωθεί σε όλη την Krimson City. Ο κόσμος των ψευδαισθήσεων ενώνεται με την πραγματικότητα και λεπτό με το λεπτό το κακό δυναμώνει όλο και περισσότερο. Πλέον, ο κλήρος πέφτει στον detective Castellanos να αντιμετωπίσει τον επερχόμενο όλεθρο…
Από τα πρώτα λεπτά καθίσταται σαφές ότι έχουμε να κάνουμε με έναν τίτλο που o τρομακτικός κόσμος του (που σε αρκετές περιπτώσεις αγγίζει τα όρια της παράνοιας), έχει δεχθεί μπόλικες επιρροές από ταινίες όπως τα Saw, τα Hostel, τα Ring, το Evil Dead και το Texas Chainsaw Massacre, ενώ από τον κόσμο των video games είναι εμφανές ότι το The Evil Within έχει δανειστεί αρκετά στοιχεία από τα Resident Evil, Dead Space και FEAR. Ως γνωστόν, το story είναι από τους κεντρικούς άξονες ενός survival horror game και από τις πρώτες στιγμές του παιχνιδιού φαίνεται με πόση μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια έχει δουλέψει το team της Tango Teamworks στον συγκεκριμένο τομέα. Ο Mikami άλλωστε δεν θα μπορούσε να παρουσιάσει τίποτα υποδεέστερο από έναν φρικιαστικά όμορφο κόσμο φαντασίας που ξεχωρίζει για την εφιαλτική του ατμόσφαιρα, τους παρανοϊκούς χαρακτήρες και ένα αλλόκοτο περιβάλλον που σε καλεί να το εξερευνήσεις σπιθαμή προς σπιθαμή.
Gamepay that matters…
To story και η ατμόσφαιρα θέτουν τις βάσεις για την δημιουργία ενός μοναδικού setting, όμως τι ακριβώς γίνεται μες τους μηχανισμούς του gameplay; To The Evil Within είναι θα λέγαμε ένα παραδοσιακού τύπου survival horror action προοπτικής τρίτου προσώπου, το οποίο παρόλο που δεν ανακαλύπτει τον τροχό, ωστόσο αυτό που παρουσιάζει το κάνει με αριστοτεχνικό τρόπο. Ουσιαστικά, το gameplay του The Evil Within είναι ένα κράμα από action, puzzle, stealth και ολίγον από shooter, τα οποία συνδυάζονται αρμονικά και προσφέρουν μία άκρως ικανοποιητική εμπειρία στον gamer. Σε πολλές περιπτώσεις, ο gamer καλείται να εκμεταλλευτεί το περιβάλλον για να επιβιώσει, ενώ είναι αμέτρητες οι στιγμές που βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο και θα πρέπει να γλιτώσει από τα νύχια των εχθρών του μέσω timed-out events που διακατέχονται συχνά από μία trial and error λογική. Οι developers του The Evil Within παίζουν άψογα με το θέμα της alternative πραγματικότητας, επεμβαίνοντας συχνά στη ροή του παιχνιδιού και ξαφνιάζοντας διαρκώς τους παίκτες, οι οποίοι δεν ξέρουν τι τους περιμένει στο επόμενο τους βήμα. Αυτό το στοιχείο βέβαια ανεβάζει κατακόρυφα την ένταση και κάνει τους gamers να μην μπορούν να πάρουν ανάσα.
Ο ήρωας του παιχνιδιού δύναται να δεχθεί μία σειρά από upgrades που βελτιώνουν σε σημαντικό βαθμό την ικανότητα του, συλλέγοντας μία σειρά από πράσινες φιάλες που λειτουργούν ως τα upgrades του κεντρικού πρωταγωνιστή. Επιπλέον, ο detective Castellanos κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού μπορεί να χρησιμοποιήσει φιάλες με ένα πράσινο υγρό, αναβαθμίζοντας τις ικανότητες του. Σε ότι έχει να κάνει με τα όπλα που χρησιμοποιεί ο κεντρικός πρωταγωνιστής, ο ήρωας του The Evil Within θα χρειαστεί να βασιστεί σε διάφορα όπλα όπως ένα revolver, μία καραμπίνα, ένα sniper rifle, αλλά και ένα μαχαίρι όπως επίσης και στις πάντα αποτελεσματικές χειροβομβίδες. Κορωνίδα των όπλων βέβαια που περνούν από τα χέρια του detective Castellanos είναι το Agony Crossbow, ένα τόξο, το οποίο εκτοξεύει ενεργειακά βλήματα, τα οποία μπορούν να αφανίσουν τους διαφόρους αντιπάλους με έναν αρκετά σαδιστικό τρόπο (ότι πρέπει δηλαδή για να πάρουν οι παίκτες μικρές δόσεις εκδίκησης απέναντι στους αντιπάλους που θα σας βγάλουν την ψυχή).
Φυσικά, όπως συμβαίνει με τα περισσότερα survival horror games, τα πυρομαχικά στον κόσμο του Evil Within είναι “είδος προς εξαφάνιση”, για αυτό απαιτείται ιδιαίτερη σύνεση στη χρήση τους. Βέβαια, επειδή η κατά μέτωπο επίθεση δεν αποδίδει πάντοτε, ο Seb μπορεί σε πολλές περιπτώσεις να ακολουθήσει μία πιο stealth προσέγγιση απέναντι στα υποψήφια θύματα του, τα οποία πιστέψτε μας ανά πάσα ώρα και στιγμή γνωρίζουν πολύ καλά το πως να σας βγάζουν την… ψυχή. Εκτός από τα παραπάνω, ένα μεγάλο μέρος του παιχνιδιού αναλώνεται στην επίλυση καλοσχεδιασμένων (αλλά στην πλειονότητα τους απλών) puzzles, ενώ δεν λείπουν και ορισμένα mini-games. Συνολικά, όλοι οι μηχανισμοί του gameplay είναι δομημένοι σε μία ισορροπημένη βάση, παρέχοντας στον gamer μία άρτια εμπειρία παιχνιδιού, που μπορεί να μην δεν ξεχωρίζει για την πρωτοτυπία της, ωστόσο πετυχαίνει τη σκοπό της, που δεν είναι άλλος από το να κρατάει τον gamer διαρκώς σε επαγρύπνηση, υπερτονίζοντας μάλιστα διαρκώς το στοιχείο του αναπάντεχου που είναι ασφαλώς ένα από τα κυρίαρχα στοιχεία που χαρακτηρίζει κάθε πετυχημένο survival horror.
Οι “εφιάλτες” του The Evil Within
Φρικιαστική και απόκοσμη ατμόσφαιρα, κόσμος που διακρίνεται για τη λεπτομέρεια του και από μία διαρκή αίσθηση παραφροσύνης, τρομακτικοί εχθροί και μηχανισμοί του gameplay που λειτουργούν άψογα είναι τα στοιχεία που συνθέτουν το γαϊτανάκι του τρόμου που υπόσχεται το The Evil Within. Ωστόσο, παρά την πολύ καλή εικόνα που αφήνει αρχικά στον παίκτη, η αλήθεια είναι ότι στον τίτλο της Tango Gameworks δεν λείπουν και μία σειρά από προβλήματα, τα οποία επικαλύπτονται από τα θετικά του τίτλου, για αυτό και πολύ δύσκολα έρχονται στην επιφάνεια. Συγκεκριμένα, ένα αρνητικό στοιχείο του παιχνιδιού που παρατηρήσαμε έχει να κάνει με τον επαναλαμβανόμενο χαρακτήρα του, καθώς το The Evil Within υπάρχουν στιγμές που εμφανίζει μία μονοδιάστατη λογική τόσο στον τρόπο αντιμετώπισης των εχθρών, όσο και στην πορεία που πρέπει να ακολουθήσει ο χαρακτήρας.
Επιπλέον, διακρίναμε μία σειρά από προβλήματα που άπτονται του τεχνικού τομέα, όπως για παράδειγμα οι κακές γωνίες της κάμερας ή ο κακός χειρισμός που μοιραία σε πολλές περιπτώσεις οδηγεί σε λάθη. Επιπλέον, από το The Evil Within δεν λείπουν οι πολλές εκνευριστικές στιγμές, όπου μία λάθος κίνηση είναι ικανή να οδηγήσει στο θάνατο τον πρωταγωνιστή του παιχνιδιού. Αυτό είναι κάτι που έχει ως αποτέλεσμα οι παίκτες να παίζουν ξανά και ξανά την ίδια action sequence (και πιστέψτε μας το συνεχές loading καταντάει πολύ κουραστικό). Παράλληλα, το story σε μερικά σημεία εμφανίζει κενά, ενώ σε γενικές γραμμές οι συμπληρωματικοί χαρακτήρες θα μπορούσαν να έχουν έναν πιο αναβαθμισμένο ρόλο στην εξέλιξη του παιχνιδιού. Από την άλλη, τα visuals μπορεί να είναι υψηλού επίπεδου (με πανέμορφα μουντά χρώματα και ατμοσφαιρικά lighting effects), όμως και από εδώ δεν λείπουν κάποια τεχνικά ατοπήματα, όπως για παράδειγμα ορισμένα glitches και συχνά texture pop ups. Παρά τα όποια μικροπροβλήματα υπάρχουν στα γραφικά του τίτλου, η ηχητική επένδυση από την άλλη βαδίζει σε πολύ υψηλά στάνταρ ποιότητας και ενδυναμώνει ακόμη περισσότερο την “horror αίσθηση” και την ένταση που καλλιεργεί ο τίτλος από το πρώτο κιόλας λεπτό.
Darkness awaits…
Ολοκληρώνοντας, την κριτική μας στο The Evil Within αυτό που πρέπει να τονίσουμε είναι ότι ο τίτλος της Tango Gameworks σε καμία περίπτωση δεν επανεφεύρει το είδος των survival horror games, καθώς εάν ψάχνετε για κάτι το επαναστατικό, σίγουρα δεν θα το βρείτε εδώ. Άλλωστε, είναι εμφανές ότι στόχος του Shiji Mikami δεν ήταν να δημιουργήσει έναν τίτλο που θα επανακαθόριζε το συγκεκριμένο genre, αλλά μία solid εμπειρία που συμπυκνώνει όλα τα στοιχεία που έκαναν τόσο αγαπητό το εν λόγω είδος στις τάξεις των gamers. Σχεδιαστικά λάθη και προβλήματα τεχνικής φύσεως υπάρχουν, ωστόσο η γενικότερη αίσθηση που αφήνει το The Evil Within είναι ότι πετυχαίνει το σκοπό του, μεταδίδοντας στους gamers μία άκρως ενδιαφέρουσα, ατμοσφαιρική και πραγματικά τρομακτική εμπειρία. Πριν κλείσουμε, μία τελευταία συμβουλή: Μην παίξετε το The Evil Within με σβηστά φώτα, γιατί ενδέχεται να προκληθούν “ντροπιαστικά”… ατυχήματα.