Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά: πριν από τη μόδα με τα post-nuclear games που μας κατακλύζουν, υπήρχε το Fallout. Πριν από το Fallout, υπήρχε το Wasteland– πίσω, στο μακρινό 1988. Μέσα στη γενικότερη αναζωπύρωση ενδιαφέροντος των old-school games, και μετά από ένα επιτυχημένο Kickstarter Project (3.000.000 δολάρια από 60.000 χρηματοδότες), το Wasteland 2 κυκλοφορεί επιτέλους από την inXile (του μέγιστου Brian Fargo), με πολύ μεράκι, σεβασμό και αγάπη στο παρελθόν, αλλά και με απογοητευτικές ελλείψεις και προβλήματα.
Δεν θα σας ταλαιπωρήσω με τα βασικά του σεναρίου: στο μέλλον, μετά τα πυρηνικά και τη βιβλική καταστροφή του πλανήτη, έχουν μείνει ελάχιστες περιοχές όπου ζουν άνθρωποι. Μια από αυτές είναι στην Αριζόνα: οι κατάδικοι που ζούσαν σε μια τεράστια φυλακή βγήκαν έξω και δημιούργησαν τις νέες αποικίες και κοινωνικά σύνολα. Ένα από αυτά είναι οι Desert Rangers, που είναι οι «good guys» στα Wastelands. Η βασική ομάδα που είχε πρωταγωνιστήσει στο πρώτο Wasteland έχει περάσει τα τελευταία 15 χρόνια σε ανασύνταξη και οχύρωση. Αλλά πλέον πρέπει να αρχίσει εξερευνήσεις στην γύρω περιοχή, καθώς λαμβάνονται ραδιοφωνικά μηνύματα πολύ… ανησυχητικά. Ο στρατηγός Vargas αναθέτει στην τετραμελή ομάδα σας την πρώτη αποστολή επισκευής ραδιοσταθμών. Και κάπως έτσι ξεκινάει το Wasteland 2 που δεν ξεφεύγει πολύ από την συνταγή που ξέρουμε και αγαπάμε…
Η αρχική οθόνη δημιουργίας χαρακτήρα μπορεί να είναι λίγο «φορτωμένη» την πρώτη φορά που θα την δείτε. Κλείνοντας το μάτι στα Fallout και το σύστημα ικανοτήτων SPECIAL (από τα αρχικά των λέξεων Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility, Luck), το Wasteland 2 παίζει με το CLASSIC (Charisma, Luck, Awareness, Strength, Speed, Intelligence, Coordination) για να δώσει σε κάθε χαρακτήρα τα βασικά στατιστικά. Στη συνέχεια έχουμε τα πολεμικά skills χρήσης όπλων (Heavy Weapons, Pistols, κ.λπ.), κάποια που διευκολύνουν τη ζωή σας (Barter, Outdoorsman) και μια σειρά από skills που σας επιτρέπουν interaction με το περιβάλλον: Safecracking, Pick Locks για διαφορετικά είδη κλειδαριών, Demolitions για παγίδες, κ.λπ.. Τα skills είναι όντως πολλά και με τους τέσσερις αρχικούς χαρακτήρες δεν μπορείτε να απλωθείτε και πολύ. Το καλό είναι ότι σας περιμένουν πάνω από 15 NPCs στον δρόμο που μπορούν να έρθουν μαζί σας και η ομάδα σας θα φτάσει συνολικά τα επτά μέλη, ώστε να καλύπτετε όλα τα skills.
Η δημιουργία χαρακτήρα είναι, από άποψη γραφικών, σε πολύ μινιμάλ επίπεδο, με ελάχιστες επιλογές παραμετροποίησης. Στο character creation, αντικρίζοντας το μοντέλο του χαρακτήρα που έφτιαχνα, ήταν και η πρώτη φορά που αναρωτήθηκα για το επίπεδο γραφικών του Wasteland 2, σε σημείο που ανέτρεξα στις επιλογές γραφικών για να ανεβάσω την ποιότητα. Μάταια όμως, ήταν ήδη στο πιο υψηλό επίπεδο. Δεν έχει νόημα να κρυβόμαστε: το γραφικά του Wasteland 2 μου θύμισαν κάτι μεταξύ Runescape και Neverwinter Nights (του πρώτου). Δεν δέχομαι, επουδενί, την φράση «έλα μωρέ, Wastelands είναι, δεν χρειάζεται να έχει γραφικά». Δεν είπαμε να είναι Destiny, αλλά και τα RPG δεν είναι φτωχός συγγενής στον τομέα των γραφικών για να δικαιολογούνται γραφικά δεκαετίας. Ούτε την δικαιολογία old-school δέχομαι, ειδικά με το πρόσφατο παράδειγμα του Divinity: Original Sin που είχε πανέμορφες, πλούσιες περιοχές, γεμάτες ζωή, χαρακτήρα και προσωπικότητα.
Σίγουρα δεν είναι λόγος να αποφύγεις ένα τόσο προσεγμένο παιχνίδι που στάζει μεράκι, αγάπη και προσοχή στη λεπτομέρεια. Αλλά προκαλώ, ακόμα και το πιο φανατικό Wasteland 2 fanboy να μου πει, «δεν θα το ήθελα ομορφότερο». Ειδικά σε περιοχές που είναι όντως έρημες και άγονες (Wastelands είναι αυτά!), νόμιζα ότι έπαιζα παιχνίδι δεκαετίας. Ακόμα και σε μια περιοχή που είναι άδεια, θα μπορούσαν να υπάρχουν κάποια στοιχειώδη εφέ για να δώσουν λίγο χρώμα, λίγη κίνηση και ζωή στο περιβάλλον: ένας άνεμος, σύννεφα άμμου, ένα ποντικάκι να τρέχει, κάτι, οτιδήποτε. Ο ακουστικός τομέας σίγουρα δεν βοηθάει: κάποια μουσική επένδυση θα μπορούσε να «ζωντανέψει» πολύ τις μάχες, τους χάρτες και την εξερεύνηση, αλλά δυστυχώς έχουμε μόνο ambient ήχους. Εξίσου άδειος είναι και ο World Map, όπου περίμενα αξέχαστες στιγμές εξερεύνησης και εκπλήξεων. Δυστυχώς, πέρα από ορισμένα caches στον χάρτη (όπου βρίσκεις 1-2 συγκεκριμένα αντικείμενα) και μερικά Shrines (που δίνουν +1 skill points), δεν υπάρχουν special encounters και περίεργα, κρυφά πράγματα και τοποθεσίες (τεράστια ασέβεια και έλλειψη). Απλά περιφέρεσαι σε έναν ξερό χάρτη, στις ελάχιστες γνωστές τοποθεσίες που σε σέρνουν τα quests.
Combat and Tactics
To Wasteland 2 είναι ένα «καθαρόαιμο» tactical RPG, με αναγκαστική την ύπαρξη πολυμελούς ομάδας: δεν υπάρχει η επιλογή τακτικής… Lone Wolf όπως σε κάποια άλλα RPG, όπου μπορείς να προχωρήσεις στο παιχνίδι με έναν μόνο χαρακτήρα που μαζεύει όλο το experience και γίνεται αρκετά δυνατός ώστε να πολεμάει μόνος του ολόκληρες ομάδες εχθρών. Οι μάχες λοιπόν, που βρίσκονται και στον πυρήνα του Wasteland 2, είναι συχνές, πυκνές και εμπλέκουν συχνά πολλά άτομα. Οπτικά το σύστημα μάχης βοηθάει πολύ με σωστά εργαλεία (κι ένα τεράστιο zoom-out!), δείχνοντας όμορφα με το τετραγωνισμένο grid πού μπορεί να πάει κάθε χαρακτήρας, πού μπορεί να φτάσει για να κρατήσει αρκετά Action Points επίθεσης, ενώ μια όμορφη μπάρα πάνω από το όπλο δείχνει την αποτελεσματικότητα του όπλου βάσει της απόστασης. Υπάρχει η επιλογή για Ambush (επιφυλακή του επιλεγμένου στρατιώτη ώστε να επιτεθεί σε έναν εχθρό που θα πλησιάσει), η επιλογή για στοχευμένη επίθεση (μόνο για Headshot, για παραπάνω ζημιά) ή και διατήρηση Action Points για τον επόμενο γύρο. Το cover system είναι επαρκές και μάλιστα παρέχεται κι επιθετικό μπόνους σε έναν ταμπουρωμένο πολεμιστή, ενώ υπάρχουν κι άλλες όμορφες πινελιές, όπως διαφορετικά modes πυροβολισμών (single/burst αλλά και σε στάση γονυπετώς), εμπλοκές όπλων, κτλ. Αυτά φέρνουν τη μάχη σε ένα ικανοποιητικό, καλό επίπεδο, αλλά σίγουρα θα μπορούσαν να είχαν γίνει θαύματα.
Ένα Perk system που θα έφερνε και νέα, φρέσκα στοιχεία στη μάχη μετά από μερικά επίπεδα, θα βοηθούσε να κρατηθεί ψηλά το ενδιαφέρον: στην παρούσα φάση, οι μάχες στο επίπεδο 1 είναι ίδιες με τις μάχες στο επίπεδο 20 και στο επίπεδο 40. Κάποιοι σίγουρα θα προτιμούσαν ένα πιο λεπτομερές aiming system αλά Fallout και όχι μόνο μια επιλογή για Headshots. H AI των εχθρών δεν βοηθάει και πολύ, αφού πολύ συχνά θα δείτε έναν αντίπαλο να παίρνει πολύ άσχημες αποφάσεις. Το πιο συχνό λάθος που κάνουν είναι να αλλάζουν στόχο στον ίδιο γύρο χωρίς λόγο, πολλές φορές σπαταλώντας πολύτιμα Action Points. Εντύπωση πάντως μου προκάλεσε η έλλειψη του μηχανισμού opportunity-attack, κάτι που είσαι σίγουρος ότι θα δεις σε tactical RPG. Η διαχείριση αντικειμένων στο inventory και η αλλαγή όπλων, δεν κοστίζουν Action Points, κάτι που επίσης με ξένισε. Σημειώστε ότι, ενώ υπάρχουν τέσσερα (4) slots για αντικείμενα με καθαρά διακοσμητικό χαρακτήρα (καπέλο, παντελόνι, σώμα, σακίδιο), τα slots με αληθινό αντίκτυπο είναι μόνο δύο (armor και… trinket). Άλλο ένα σημείο που θα μπορούσαν να είχαν γίνει εκπληκτικά πράγματα, άλλη μια χαμένη ευκαιρία. Αυτά όμως είναι όλα…λεπτομέρειες: η μεγαλύτερη, αισθητή και ανεξήγητη έλλειψη είναι εκείνη του Stealth system. Δεν υπάρχει κανένας τέτοιος μηχανισμός, παρόλο που το Wasteland 2, σε πολλά σημεία, «φωνάζει» ότι χρειάζεται Stealth system.
Skill management και διευκολύνσεις
Φανταστείτε την εξής σκηνή: μπαίνεις σε ένα δωμάτιο και βλέπεις 4 μπαούλα, 2 χρηματοκιβώτια και ένα σεντούκι πολεμοφοδίων. Με άλλα λόγια, συνολικά επτά «κουτιά», στα οποία υπάρχουν 5 κλειδαριές, 4 συναγερμοί, 2 ηλεκτρονικές κλειδαριές, 3 παγίδες και 1 κλειδαριά συνδυασμού. Ξαφνικά βρίσκεσαι μπροστά σε 15 διαφορετικά interactions στα οποία θα πρέπει να μοιραστούν οι αντίστοιχοι χαρακτήρες, με τα σωστά skills. Υπολογίστε ότι κάθε interaction έχει ένα animation που διαρκεί από 2 ως 7 δευτερόλεπτα (ανάλογα με τη δυσκολία) και υπολογίστε ότι θα χρειαστείτε ίσως παραπάνω από μια προσπαθεία σε καθένα (εκτός κι αν έχετε 100% πιθανότητες επιτυχίας). Το σενάριο με το «φορτωμένο» αυτό δωμάτιο δεν είναι και πολύ συχνό, αλλά υπολογίστε ότι κάθε 10-20 βήματα, θα βρίσκετε κι από ένα κουτί μπροστά σας, μια φρακαρισμένη πόρτα που θέλει Brute Force για να ανοίξει, ένα χωμάτινο βουναλάκι που θέλει σκάψιμο, μια νεκρή τοστιέρα που ανοίγει μόνο με το ειδικό skill του…Toaster Repair κι ένα σωρό ακόμα πράγματα που θέλουν από εσάς ένα Skill Check. Ίσως να σας φαίνεται χαζή η παρατήρηση αυτή, αλλά μετά από λεπτά και ώρες, γίνεται αγγαρεία η διαδικασία επιλογής του σωστού ατόμου, του σωστού skill, στο σωστό αντικείμενο. Με ένα έξυπνο σύστημα που θα επέλεγε απλά τον χαρακτήρα με το υψηλότερο σχετικό skill, θα είχαμε μια μείωση της κλάσης του 75% στα κλικ.
Δυστυχώς, εκτός από το κουραστικό skill managament, υπάρχουν και αρκετά σημεία με backtracking που σε αναγκάζουν να κάνεις μπόλικο πηγαινέλα, σε περιοχές που έχεις ήδη εξερευνήσει. Από τις αρχές κιόλας του παιχνιδιού, σε ένα από τα σημαντικότερα quests που προσπαθείς να συμφιλιώσεις δύο παρατάξεις εμπόλεμης ζώνης, το Wasteland 2 σε αναγκάζει να πηγαινοέρχεσαι από τον έναν αρχηγό στον άλλο για να μεταφέρεις μηνύματα, δύο τεράστια maps μακριά. Ήταν ένα από τα σημεία που ζορίστηκα για να υπομείνω. Υπάρχουν περιοχές με 4-5 χάρτες μέσα τους που, ακόμα και όταν τους έχεις καθαρίσει από τέρατα, σε αναγκάζουν να πηγαίνεις από τη μια άκρη στην άλλη για να ολοκληρώσεις ένα quest. Ένα fast-travel σε ήδη «καθαρισμένες» περιοχές, θα ήταν βάλσαμο. Γενικά λείπουν αρκετές διευκολύνσεις που έχουμε πια συνηθίσει, κάποιες απλές κι έξυπνες λειτουργίες που βελτιώνουν το λεγόμενο quality of life. Δεν μπορείς να γράψεις μια σημείωση στον χάρτη, δεν υπάρχει ενεργό mini-map (στην beta υπήρχε ένας χάρτης σε μια γωνίτσα, αλλά τον έβγαλαν για κάποιον λόγο), δεν μπορείς να αλλάξεις την διάταξη των χαρακτήρων. Προσοχή (και πριν πετάξει κάποιος την καραμέλα ότι το Wasteland είναι old-school hardcore και ότι καλά κάνει και βασανίζει τον παίκτη)! Υπάρχει μεγάλη, τεράστια διαφορά από το «σε παίρνω από το χεράκι/σου μασάω το φαγητό» και «σου κάνω τη ζωή πιο εύκολη». Είναι θεμιτό το game design να σου δίνει τα εργαλεία ώστε να απολαύσεις τον πυρήνα του gameplay, στην συγκεκριμένη περίπτωση να παίξεις τα quests σου, να γνωρίσεις και να μιλήσεις με NPCs, να σκεφτείς τρόπους επίλυσης μιας αποστολής, να διαβάσεις και να γελάσεις με το καλογραμμένο κείμενο, να σκαρφιστείς τακτικές μάχης, να εξερευνήσεις τα Wastelands. Όταν βάζεις εμπόδια τεχνητά στον παίκτη και τον αποτρέπεις από το να κάνει όλα αυτά, λυπάμαι πάρα πολύ, αλλά κάνεις κάτι λάθος.
Πάντως, τα μεγάλα bugs και glitches που υπήρχαν στην beta έχουν εξαφανιστεί και δεν υπάρχουν σοβαρά τεχνικά προβλήματα και crashes. Μένουν μόνο μικρές ενοχλήσεις (που θα είχαν εξαφανιστεί με ένα καλό πέρασμα λούστρου): κάποια buff icons μένουν παραπάνω, παρατηρούνται μεγάλα loading times, αρκετά πορτραίτα NPC που δεν έχουν καμία σχέση με τον χαρακτήρα που μιλάει, αυξομειώσεις στα επίπεδα φωνής, κτλ. Οι developers έχουν γράψει για μελλοντικά σχέδια, προσθήκες και νέα στοιχεία (για παράδειγμα, το Perk System που αναφέρθηκε προηγουμένως, είναι πράγματι κάτι που θέλουν να ενσωματώσουν), αλλά όπως καταλαβαίνετε, εμείς εδώ καλούμαστε να παρουσιάσουμε το παιχνίδι όπως κυκλοφορεί στο release date του.
Ήθελα πραγματικά να ξετρελαθώ με το Wasteland 2 και να το ανακηρύξω αυτόματα σε Game Of The Year… αλλά είναι η αγαπημένη μου κατηγορία, το αγαπημένο μου setting και εμπλέκονται βαριά ονόματα. Η αναμονή ήταν… 25 χρόνια, το Kickstarter project υπερβολικά επιτυχημένο, τα χρήματα πολλά, οι απαιτήσεις υψηλές και τα κριτήρια αυστηρά. Παρά την όποια απογοήτευση που προκαλεί πάντως, το Wasteland 2 είναι ένα«αρκετά καλό παιχνίδι» (αυτό αντανακλά και η βαθμολογία του), που όμως δεν μπορούμε να το προτείνουμε ανεπιφύλακτα σε όλους. Και είναι κρίμα, γιατί σε πολλές περιπτώσεις μέσα στις 50 ώρες παιχνιδιού, διαφαίνεται πίσω από τα προβλήματα, η πιθανότητα ενός πραγματικά αριστουργηματικού masterpiece. Ειδικά όταν αντιμετωπίζεις μερικές θεότρελες καταστάσεις με τρελούς μοναχούς που προσκυνούν πυρηνικές βόμβες, φανατικούς επιστήμονες που ξεφουρνίζουν τρελά ρομπότ, θρησκόληπτους ευγενιομανείς και μεγαλομανείς μεταλλαγμένους, δεν μπορείς παρά να γελάσεις και να απολαύσεις φευγαλέες ματιές που θυμίζουν Wasteland και Fallout. Δυστυχώς, αμέσως μετά, θα σε επαναφέρει βίαια στην πραγματικότητα κάποιο από τα προβλήματα του παιχνιδιού. Το σίγουρο είναι ότι οι φίλοι των κλασικών RPG ζούνε μεγάλες εποχές, καθώς, εκτός από το Wasteland revival, κυκλοφορούν μερικά πολύ σημαντικά παιχνίδια στην κατηγορία αυτόν τον καιρό (Pillars of Eternity, Torment, Shadowrun, Divinity: Original Sin, Legend of Grimrock 2, κτλ).
[box_info]ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ WASTELAND 2!
H Enarxis Dynamic Media που φέρνει το παιχνίδι στην Ελλάδα, αποφάσισε να μας δωρίσει ένα Steam code για το Wasteland 2. Θα δώσουμε τον κωδικό σε έναν από τους τυχερούς που θα αφήσουν κάτω από το άρθρο ένα οποιοδήποτε σχόλιο. Την Δευτέρα 29 ΣΕΠ, 12:00 το μεσημέρι, θα ανακοινώσουμε από εδώ τον τυχερό. Χρησιμοποιήστε valid email για να στείλουμε τον κωδικό!
WINNER: Nikiforos Arvanitopoulos! Grats, check your e-mails, Ranger!
[/box_info]
21 Σχόλια
Λένε ότι θα ενσωματώσουν τα στοιχεία που λείπουν σε μελλοντικά patches, όχι και τόσο τίμιο if you ask me.
εμενα παντως αρκετα καλο μου φενεται!
Καλό φαίνετε,μάλλον θα το δοκιμάσω….
Αυτή η “ρετρομανία” πια. Λες και θα τους ήταν ζόρι να βάλουν λίγο καλύτερα γραφικά. Κατά τα άλλα πάντως, δεν νομίζω να μου γλιτώσει :)
εμένα πάντος μαρέσει , δεν με πειράζει που τα γραφικά είναι μέτρια
Θα ήθελα να το δω έτσι κι αλλιώς. Καλή επιτυχία σε όλους για τον διαγωνισμό.
Δεν είναι άσχημο παιχνιδάκι, μέχρι τώρα έχω αφιερώσει περίπου 10-12 ώρες και δεν έχω σοβαρές ενστάσεις. Η έλλειψη perks και ιδιαίτερα stealth system (που το προτιμώ σχεδόν πάντα σαν προσέγγιση) αφήνουν κάποια κενά στο gameplay, αλλά για όποιον ψάχνει κάτι σε στύλ Fallout 1-2-Tactics (περισσότερο tactics…), είναι μια καλή αγορά.
Μακάρι κάποια πράγματα με τα επερχόμενα patches που λείπουν από το παιχνίδι να ενσωματωθούν.
Μόνο και μόνο επειδή μοιάζει στα Fallout αξίζει πιστεύω
Θυμιζει fallout, αρα καλουτσικο θα ειναι σιγουρα.
we luv Wasteland 2 Kappa Keepo
Αφού είναι RPG, θα το testaρουμε κι αυτό
Kickstarter game ειναι οποτε δεν περιμεναμε next gen γραφικα.
Rpg huh?
I m in! :P
Kali epitihia se olous !
Μια χαρα το παιγνιο…
Καλή επιτυχία!
Ενδιαφέρον για να περάσει η ώρα. Θα αξίζει αρκετές ώρες στο Steam.
kalh epityxia guys
Καλή Επιτυχία!
Παιχνιδάρα!
WINNER: Nikiforos Arvanitopoulos! Grats, check your e-mails, Ranger!